
Elke dag voor het slapen gaan is voor ons op de TopGear-redactie hetzelfde. We lezen een paar pagina’s uit het TopGear-jaarboek, bekijken nog even onze Ferrari-bookazine en vervolgens gaan we nog even een of twee droomconfiguraties uitvoeren. Daarbij valt het soms op dat de prijs van optie veel hoger op de eindrekening komt te staan. Hoe kan het dat eenvoudige opties ineens veel duurder zijn dan waarmee wordt geadverteerd, zoals grotere wielen?
Het kan meerdere redenen hebben, uiteraard. In veel gevallen is een optie een onderdeel van een pakket dat je erbij moet bestellen. Dat is iets dat we steeds vaker zien, ook bij merken als Audi en BMW. Waar je vroeger bij die merken heel specifiek je auto kon samenstellen, is dat tegenwoordig minder uitgebreid. Het is nu een kwestie van de juiste pakketten aanvinken/kiezen/samenstellen. Maar daarmee hebben we onze vraag niet beantwoord: hoe komt het dan?
Dikke wielen op een dikke diesel
We pakken voor het voorbeeld even de BMW M340d Touring, die voor 104.839,30 euro in de prijslijst staat. Stel dat je de auto standaard helemaal prima vindt, maar alleen iets grotere wielen wil, want 18 inch is wel een beetje magertjes op zo’n Dikke Duitser. Voor 1.174,90 euro heb je 19 inch wielen, dus je zou voor 106.014,20 klaar moeten zijn.

Echter, het eindbedrag is ineens 109.767,30 euro. Dat komt deels doordat je speciale runflats krijgt. Die kosten 309,80 euro, maar daarmee verklaar je de rest van de prijsstijging nog niet. Dan blijft er alsnog een gat van 3.443,30 euro over. Gaat dat geld naar het personeelsuitje van de mensen die de BMW-configurator maken? Houdt BMW het achter om zo jouw korting uit eigen zak te kunnen geven?

Waarom zijn grotere wielen soms zoveel duurder?
Nou, nee. Het antwoord is iets lastiger dan dat. Het heeft te maken met de uitstoot. In Nederland worden auto’s belast op uitstoot. De BMW M340d is gehomologeerd voor 18 inch en 19 inch wielen. Op de 19 inch wielen is de uitstoot 166 gram CO₂ per kilometer, maar op de kleine wielen is dat 161 gram CO2 per kilometer. Dat is inderdaad een heel erg klein verschil, maar als één grammetje al meer dan 500 euro kost, gaat het hard.

Er zijn oplossingen voor dit (luxe) probleem
Een grammetje CO₂ in de hoogste categorie kost in 2025 namelijk 568 euro. De fabrieksopgave stijgt en dus stijgt het BPM-bedrag ook. En dus wordt een setje velgen waar BMW aanvankelijk 1.174,90 euro voor vraagt, bijna 5.000 euro duurder. Het grappige is: als je hem laat leveren op de zomerset, maar er ook 6 maanden per jaar op kleinere 18 inch winterwielen rijdt, krijg je niet ineens geld terug. Dat is dan wel zuur.
Lees ook: BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?
Maar je kan het ook andersom zien: als je grotere wielen als accessoire laat monteren in plaats als opties, dan betaal je géén extra BPM. Let op: dit geldt alleen als de wielen ná registratie worden gemonteerd. Met andere woorden: als je achteraf de grotere wielen monteert, hoef je geen BPM af te dragen. Dus in dat licht bezien kun je beter de standaardwielen leveren, die gebruiken voor de winterset en dan een leuk setje uitzoeken voor de zomer.
De aanname dat grotere velgen zwaarder zouden zijn gaat niet op voor alle velgen, bijvoorbeeld OZ’s die bij de HLT versies tot wel 50 % lichter zijn, daarmee wordt het traagheidsmoment zelfs gunstiger. Lees: ofwel sneller kunnen optrekken ofwel bij gelijke snelheid minder verbruiken/uitstoten.
@Alex: onzin; Fabrikanten geven een reeks goedgekeurde velg- en bandenmaten aan in het “Certificate of Conformity”; als de nieuwe velgen en banden binnen deze marges vallen, is er geen nieuwe typegoedkeuring nodig.
En boetes krijgen omdat je een afwijkende velg monteert dan de OEM velg is al helemaal flauwekul, mits de nieuwe velg natuurlijk aan de regelgeving voldoet.
Nou nee, in Nederland is het maar 3 weken per jaar kouder dan 7 graden, dus als men winterbanden monteerd rijd men maanden Lang met een slechtere remweg…
Probleem zal in dergelijke situaties kunnen ontstaan dat je niet door de keuring gaat komen en of boetes gaat krijgen in de toekomst. Officieel moet je na de aanpassing een type goedkeuring doen.
Ik heb op mijn auto’s behalve grotere velgen ook banden met een iets grotere omtrek gemonteerd zodat de afwijking op de km-teller (bij 1 auto was dat meer dan 10%) minder is.
Kies altijd voor LM omdat de standaardvelgen nu niet echt mooi zijn.
Grote wielen gaan er bij mij af. Lelijk en ook nog eens meer brandstof verbruik