
De grootste nieuwkomer van het jaar 2024 is de Volvo EX30. Vorig jaar was de auto nog niet leverbaar, maar dit jaar zijn er meer dan 9.000 van op Nederlands kenteken gezet. Het is natuurlijk precies wat de markt wil: een compacte, elektrische crossover en premium-badge. Het nadeel: heel Nederland rijdt er dus in rond. En net als bij de Tesla Model 3 rij je exact dezelfde auto als je buurman. En je kinderen lopen bij de Jumbo naar de verkeerde auto. Daarom kun je even langs bij tunerHeico Sportiv.
Mocht je Heico niet kennen, een korte introductie. De man achter Heico is Holger Hedtke. Zijn eerste auto is een Volvo (144), waardoor hij verknocht raakt aan het merk. In 1989 neemt zijn familie een Volvo-dealer over en doopt dat om tot Autohaus Hedtke. In de jaren 90 runt Hedtke een raceteam voor de Duitse Volvo-importeur. Rond die tijd worden de eerste Heico-upgrades voor de Volvo 850 R op de markt gebracht. Daarna groeit het uit tot een semi-officiële tuner van Volvo, zoals AC Schnitzer voor BMW.
Heico EX30
Heico is de specialist, zeker nu Volvo nauwelijks sportieve auto’s maakt. Voor de Essen Motor Show – die vandaag van start gaat – heeft Heico een dikke EX30 meegenomen. Het zwarte exemplaar is voorzien van een nieuwe bodykit en de nodige gouden opsmuk. Het is bijzonder opzichtig voor de tuner uit Weiterstadt, maar ergens kan de auto het ook prima dragen. De zwart-gouden kleurstelling roept herinneringen op aan de iconische John Player Special Lotus F1-auto’s.

De kit bestaat uit een splitter, skirts, diffusor en speciale inlaat onder de koplampen. Nu is een bodykit voor een auto niet direct bijzonder, maar deze wel. Volgens Heico is de EX30 nu namelijk aerodynamischer en dus zuiniger. Ja, dat lees je goed: wil je een grotere actieradius, monteer dan deze kit plus de verlaging. Die verlaging is wel een essentieel onderdeel van de grotere actieradius, dus die moet je ook aan het thuisfront verkopen. Slim gedaan van Heico.
Uiteraard kun je niet een auto voorzien van een bodykit en verlaging, maar de wielen standaard laten. Dat is hetzelfde als een driedelig kostuum aantrekken, maar dan met sportsokken en spijkerbroek. Gelukkig heeft Heico (gouden) Volution-wielen van 20 inch. Wil je groter, dan kan dat ook: 21 inch is ook mogelijk, maar dan moet je wel genoegen nemen met zwarte wielen op je Heico EX30.
Thijs van den Brink
Mocht je een XC60 Polestar hebben, is er eveneens goed nieuws. Want bij Heico nemen ze ook een flink aangepakt exemplaar mee. Het blijft toch een beetje een vreemde gedachte, een getunede Volvo XC60. Alsof Thijs van den Brink flinke Metallica-tatoeages laat zetten. Wederom is het eindresultaat zeer geslaagd: het is dikker dan standaard, maar zeker niet over de top. Naast de visuele upgrades – waaronder de 22 inch-wielen – is de techniek ook aangepakt.
Dankzij optimalisering van de ECU is het systeemvermogen nu precies 500 pk en 720 Nm. Dat klinkt heel indrukwekkend, maar vergeet niet dat de basis-Polestar Engineered ook al 455 pk en 709 Nm levert. Toch is de Heico upgrade het overwegen waard. Dankzij een sportuitlaat met vlinderkleppen kun je de motor nu ook iets beter horen en met de 396 mm grote remschijven voor sta je ook weer op tijd stil.
Wel grappig, ondanks het extra vermogen is de auto niet sneller. Van 0-100 km/u sprinten is in 5,2 seconden gedaan, wat af fabriek 4,9 tellen is. Wellicht dat Volvo iets te optimistisch is, of dat die enorme 22 inch wielen de boel vertragen. Alle onderdelen voor de Heico EX30 en XC60 Polestar zijn per direct te bestellen.
7 reacties op “Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Volvo EX30 Twin Motor Performance: Is de sterkste EX30 ook de beste?

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Het origineel ziet er veel beter uit dan die Heico-kloon, dus je kunt je geld daarvoor in jouw zak houden.
Het verschil met de Tesla’s is dat die van zichzelf spuuglelijk zijn en dat de Volvo’s er nog wel aardig uit zien.
Medio dit jaar heb ik er een proefrit mee gemaakt. Wat was ik blij bij het inleveren. De verkoper aanzienlijk minder. Een zeldzame stuiter bak.
Ik zit is even op de site van Heico te kijken maar ik kan nergens de bodykit vonden? Alleen de velgen en onderstel??
heicosportiv.de staat alles op. €3.330 voor de bodykit en €1.218,99 voor het spuitwerk.
Ik heb het niet zo op die Chinese troep.
Je ziet dat er toch redelijk wat problemen met chinese EV’s.
Gelukkig wordt de EX30 volgend jaar een Europese auto, dan zijn alle problemen weg…