De grootste nieuwkomer van het jaar 2024 is de Volvo EX30. Vorig jaar was de auto nog niet leverbaar, maar dit jaar zijn er meer dan 9.000 van op Nederlands kenteken gezet. Het is natuurlijk precies wat de markt wil: een compacte, elektrische crossover en premium-badge. Het nadeel: heel Nederland rijdt er dus in rond. En net als bij de Tesla Model 3 rij je exact dezelfde auto als je buurman. En je kinderen lopen bij de Jumbo naar de verkeerde auto. Daarom kun je even langs bij tunerHeico Sportiv.

Mocht je Heico niet kennen, een korte introductie. De man achter Heico is Holger Hedtke. Zijn eerste auto is een Volvo (144), waardoor hij verknocht raakt aan het merk. In 1989 neemt zijn familie een Volvo-dealer over en doopt dat om tot Autohaus Hedtke. In de jaren 90 runt Hedtke een raceteam voor de Duitse Volvo-importeur. Rond die tijd worden de eerste Heico-upgrades voor de Volvo 850 R op de markt gebracht. Daarna groeit het uit tot een semi-officiële tuner van Volvo, zoals AC Schnitzer voor BMW.

Heico EX30

Heico is de specialist, zeker nu Volvo nauwelijks sportieve auto’s maakt. Voor de Essen Motor Show – die vandaag van start gaat – heeft Heico een dikke EX30 meegenomen. Het zwarte exemplaar is voorzien van een nieuwe bodykit en de nodige gouden opsmuk. Het is bijzonder opzichtig voor de tuner uit Weiterstadt, maar ergens kan de auto het ook prima dragen. De zwart-gouden kleurstelling roept herinneringen op aan de iconische John Player Special Lotus F1-auto’s.

Heico Sportiv Volvo EX30 zwart links voor schuin en XC60 Polestar beige rechts zijkant voor duo

De kit bestaat uit een splitter, skirts, diffusor en speciale inlaat onder de koplampen. Nu is een bodykit voor een auto niet direct bijzonder, maar deze wel. Volgens Heico is de EX30 nu namelijk aerodynamischer en dus zuiniger. Ja, dat lees je goed: wil je een grotere actieradius, monteer dan deze kit plus de verlaging. Die verlaging is wel een essentieel onderdeel van de grotere actieradius, dus die moet je ook aan het thuisfront verkopen. Slim gedaan van Heico.

Uiteraard kun je niet een auto voorzien van een bodykit en verlaging, maar de wielen standaard laten. Dat is hetzelfde als een driedelig kostuum aantrekken, maar dan met sportsokken en spijkerbroek. Gelukkig heeft Heico (gouden) Volution-wielen van 20 inch. Wil je groter, dan kan dat ook: 21 inch is ook mogelijk, maar dan moet je wel genoegen nemen met zwarte wielen op je Heico EX30.

Thijs van den Brink

Mocht je een XC60 Polestar hebben, is er eveneens goed nieuws. Want bij Heico nemen ze ook een flink aangepakt exemplaar mee. Het blijft toch een beetje een vreemde gedachte, een getunede Volvo XC60. Alsof Thijs van den Brink flinke Metallica-tatoeages laat zetten. Wederom is het eindresultaat zeer geslaagd: het is dikker dan standaard, maar zeker niet over de top. Naast de visuele upgrades – waaronder de 22 inch-wielen – is de techniek ook aangepakt.

Dankzij optimalisering van de ECU is het systeemvermogen nu precies 500 pk en 720 Nm. Dat klinkt heel indrukwekkend, maar vergeet niet dat de basis-Polestar Engineered ook al 455 pk en 709 Nm levert. Toch is de Heico upgrade het overwegen waard. Dankzij een sportuitlaat met vlinderkleppen kun je de motor nu ook iets beter horen en met de 396 mm grote remschijven voor sta je ook weer op tijd stil.

Wel grappig, ondanks het extra vermogen is de auto niet sneller. Van 0-100 km/u sprinten is in 5,2 seconden gedaan, wat af fabriek 4,9 tellen is. Wellicht dat Volvo iets te optimistisch is, of dat die enorme 22 inch wielen de boel vertragen. Alle onderdelen voor de Heico EX30 en XC60 Polestar zijn per direct te bestellen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)