De Audi RS 6 blijft een populaire auto voor mensen met een bovengemiddelde vorm van haast. Ze zijn luxe, ruim en praktisch, ideaal om jezelf en enkele gelijkgestemden te vervoeren. Er is veel vermogen en dankzij vierwielaandrijving kun je het ook kwijt. De politie is daar wat minder blij mee, want ze rijden vaak te hard. Maar je moet wel een bijzonder snelle politieauto hebben om de Audi te pakken. Of juist géén auto, maar een helikopter.
Ze hebben het in Catalonië helemaal gehad met hardrijders. Wie weleens op de Spaanse autosnelwegen heeft gereden, kan beamen dat je er vaak aanzienlijk harder kunt rijden dan de maximumsnelheid. De snelwegen zijn breed van opzet, vloeiend qua bochten en vaak voorzien van goed asfalt. Je hebt dus niet altijd door dat je te snel rijdt (als je de snelheidsmeter bewust negeert, uiteraard).
RS 6 hield zich wellicht nog in
Daardoor dacht een rode Audi RS 6 wel eventjes iets harder te kunnen rijden. Volgens de Spaanse autoriteiten reed de bestuurder 199 km/u. Interessant hoe perspectief werkt: voor de politie is 199 km/u veel te hard. Wie weleens een Audi RS 6 gereden heeft kan beamen dat de chauffeur in kwestie zich waarschijnlijk nog inhield, want welke generatie je ook kiest, ze halen op hun sloffen 250 km/u en zonder begrenzer is 300 km/u ook geen probleem.
Lees ook: Porsche wordt met 285 km/u betrapt door politiehelikopter (video)
Dus in plaats van met een Seat Leon FR-Line of Cupra Formentor eHybrid erachter aan te gaan, doet de Spaanse politie het anders. Op de AP-7 (je weet wel, tussen Girona en Figueras) kwam de helikopter de Audi RS 6 tegen. Aan de hand van luchtfoto’s werd de snelheid vastgesteld. Het is helaas niet zo dat de helikopters de hardrijders aan houden. De achtervolging wordt wel ingezet, waarna de piloot in kwestie overlegt met de grondeenheden, die de hardrijder klemrijden.
Dagelijks drie helikopters in Catalonië boven de snelwegen
De Catalaanse autoriteiten zijn heel erg tevreden met deze manier van werken. Let dus even goed op als je op vakantie gaat naar Spanje, want dagelijks gebruikt men maar liefst drie helikopters om de wegen te controleren. Helikopters worden helaas niet aangegeven op Flitsmeister of Waze. Voor de goede orde: ja, het gebruik daarvan is toegestaan. Op de ANWB-app verklappen ze niet waar de flitsers staan, maar wel waar je zo’n nylon heuptasje kunt kopen of een vouwfiets kan huren. Dus die mag je ook gebruiken.
Lees ook: Veel Nederlandse automobilisten zullen zich verbazen over deze bijzondere fietsregel in Spanje
De strategie van de Spaanse politie is effectief. Er zijn het afgelopen halfjaar al 3.500 overtredingen geconstateerd én bestraft. Van die 3.500 waren er 1.000 grove snelheidsoverschrijvingen. De andere 2.500 betroffen roekeloos rijgedrag als rechts inhalen of het overschrijden van de ononderbroken lijnen. In Catalonië is er een nultolerantie als het gaat om grove overtredingen, dus de boetes zijn erg hoog. Dat moet ook wel, want dagelijks moeten er dus drie helikopters in de lucht gehouden worden.
Dave heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Ik snap alleen de link met de cabriolet nog even niet?
(Ik vraag het voor een vriend…)
Snelle Toon heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Dan kan je de helikopter zien. Bij Topgier weten ze niet dat de meeste RS6 ook een glazen dak hebben 🙂
Menno heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Mensen met een rs6 hebbem helemaal geen haast die vinden snwl rijden gewoon fijn zoals bijna iedereen ze delen niet voor niks zoveel boetes uit
Dave heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Ah, dan zie je de heli.
Duh.
Overigens is dit fenomeen niet helemaal nieuw; lang geleden werd boven de interstates in de VS al met vliegtuigjes gepatrouilleerd, waarbij ook op snelheid gecontroleerd werd.
Weet ik toevallig….