
De geschiedenis van American Muscle zit vol toffe (en vaak geleende) namen. Bijvoorbeeld de Pontiac GTO Judge, de Plymouth Superbird of de AMC Matador ‘Machine’. En ook de motoren kregen koosnaampjes. Zo kreeg de enorme Dodge 426-motor (426 Cubic Inch/7,0 liter) met 600 pk de bijnaam ‘Elephant’. En de overtreffende trap daarvan? Een ware mammoet met de naam Hellephant.
De 7,0-liter V8 met supercharger produceert een idiote 1.014 pk en 1.288 Nm koppel. Alles wat op een motor hoort te zitten, krijg je bij de motor. Denk hierbij aan een waterpomp, kabelboom, sensoren en zelfs een gaspedaal. Een ECU zit ook inbegrepen in het krat. Als je de juiste motorsteunen hebt en een adapter voor je transmissie, kun je direct los (maar niet echt, natuurlijk. Iedereen die ooit geprobeerd heeft een motor te wisselen, weet wat we bedoelen).
De kratmotor is ontworpen om zonder al te veel gedoe te passen in auto’s met bouwjaar 1976 of ouder. Bijvoorbeeld deze Dodge ‘Super Charger’ Concept. Dodge lepelde de nieuwe Hellephant-motor samen met een handgeschakelde zesbak uit de Hellcat in de vijftigjarige Charger en gaf ‘m een stel uitstekende details.
Onder de glasvezel wielkastverbreders schuilen 20- en 21-inch velgen. De uitlaten komen nu via de achterlichten naar buiten. Deurklinken en alles wat de gladde lijnen van de koets onderbraken, werden verwijderd. En met 1.000 pk kun je maar beter niet vertrouwen op trommelremmen. Flink Brembo-remspul moet het geheel tot een halt brengen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

VIDEO: Zo geweldig klinkt de 5,9-liter V8 van een NASCAR-auto in een krappe tunnel

De Dodge Charger is de eerste echte elektrische musclecar (en hij is perfect voor Nederland)

Vrouw laat auto als politiewagen eruitzien omdat ze dat cool vindt (en dat mag natuurlijk niet)

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

Deze verstandige pick-up kan van jou zijn

Lamborghini Urus zonder katalysatoren, met geweld

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 2

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 1

Toyota Tundra PIE Pro: rijdende pizza-fabriek

Volkswagen Golf RLMS is een 543-pk racer

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
