
De geschiedenis van American Muscle zit vol toffe (en vaak geleende) namen. Bijvoorbeeld de Pontiac GTO Judge, de Plymouth Superbird of de AMC Matador ‘Machine’. En ook de motoren kregen koosnaampjes. Zo kreeg de enorme Dodge 426-motor (426 Cubic Inch/7,0 liter) met 600 pk de bijnaam ‘Elephant’. En de overtreffende trap daarvan? Een ware mammoet met de naam Hellephant.
De 7,0-liter V8 met supercharger produceert een idiote 1.014 pk en 1.288 Nm koppel. Alles wat op een motor hoort te zitten, krijg je bij de motor. Denk hierbij aan een waterpomp, kabelboom, sensoren en zelfs een gaspedaal. Een ECU zit ook inbegrepen in het krat. Als je de juiste motorsteunen hebt en een adapter voor je transmissie, kun je direct los (maar niet echt, natuurlijk. Iedereen die ooit geprobeerd heeft een motor te wisselen, weet wat we bedoelen).
De kratmotor is ontworpen om zonder al te veel gedoe te passen in auto’s met bouwjaar 1976 of ouder. Bijvoorbeeld deze Dodge ‘Super Charger’ Concept. Dodge lepelde de nieuwe Hellephant-motor samen met een handgeschakelde zesbak uit de Hellcat in de vijftigjarige Charger en gaf ‘m een stel uitstekende details.
Onder de glasvezel wielkastverbreders schuilen 20- en 21-inch velgen. De uitlaten komen nu via de achterlichten naar buiten. Deurklinken en alles wat de gladde lijnen van de koets onderbraken, werden verwijderd. En met 1.000 pk kun je maar beter niet vertrouwen op trommelremmen. Flink Brembo-remspul moet het geheel tot een halt brengen.
Meer van TopGear


Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

VIDEO: Zo geweldig klinkt de 5,9-liter V8 van een NASCAR-auto in een krappe tunnel

De Dodge Charger is de eerste echte elektrische musclecar (en hij is perfect voor Nederland)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Deze verstandige pick-up kan van jou zijn

Lamborghini Urus zonder katalysatoren, met geweld

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 2

De beste foto’s van tunerfestijn SEMA 2018 – deel 1

Toyota Tundra PIE Pro: rijdende pizza-fabriek

Volkswagen Golf RLMS is een 543-pk racer

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
