De geschiedenis van American Muscle zit vol toffe (en vaak geleende) namen. Bijvoorbeeld de Pontiac GTO Judge, de Plymouth Superbird of de AMC Matador ‘Machine’. En ook de motoren kregen koosnaampjes. Zo kreeg de enorme Dodge 426-motor (426 Cubic Inch/7,0 liter) met 600 pk de bijnaam ‘Elephant’. En de overtreffende trap daarvan? Een ware mammoet met de naam Hellephant.
De 7,0-liter V8 met supercharger produceert een idiote 1.014 pk en 1.288 Nm koppel. Alles wat op een motor hoort te zitten, krijg je bij de motor. Denk hierbij aan een waterpomp, kabelboom, sensoren en zelfs een gaspedaal. Een ECU zit ook inbegrepen in het krat. Als je de juiste motorsteunen hebt en een adapter voor je transmissie, kun je direct los (maar niet echt, natuurlijk. Iedereen die ooit geprobeerd heeft een motor te wisselen, weet wat we bedoelen).
De kratmotor is ontworpen om zonder al te veel gedoe te passen in auto’s met bouwjaar 1976 of ouder. Bijvoorbeeld deze Dodge ‘Super Charger’ Concept. Dodge lepelde de nieuwe Hellephant-motor samen met een handgeschakelde zesbak uit de Hellcat in de vijftigjarige Charger en gaf ‘m een stel uitstekende details.
Onder de glasvezel wielkastverbreders schuilen 20- en 21-inch velgen. De uitlaten komen nu via de achterlichten naar buiten. Deurklinken en alles wat de gladde lijnen van de koets onderbraken, werden verwijderd. En met 1.000 pk kun je maar beter niet vertrouwen op trommelremmen. Flink Brembo-remspul moet het geheel tot een halt brengen.
Reacties