We zijn de laatsten die met een mag-niet-vingertje willen zwaaien, maar het is nu of nooit. Als in: nu ingrijpen of nooit meer met je auto door een stadscentrum mogen rijden. Of over dijken, of door natuurgebieden. Het is tijd om herrierijders tot de orde te roepen, voordat we als automobilisten allemaal worden afgestraft.
Herrierijders? Ja, we moesten even een korte, pakkende term verzinnen. Maar je kent ze wel. Van die laaghangende figuren in een Golf R van twee generaties terug die het ding met maar één doel lijken te hebben aangeschaft: zo hard mogelijk en met veel getuned geknetter door winkelstraten blaffen. Wij snappen hier niks van, want als je zo graag wilt dat mensen je zien, ga je toch juist langzaam rijden? Muziekje aan, beetje cool kijken. En als je echt het gas wilt intrappen, doe je dat toch op een afgelegen buitenweggetje zonder drempels of putdeksels? Zal wel aan ons liggen.
Autoluw
Maar goed: die types dus. Ze zijn niet alleen link bezig, ze dreigen het ook voor ons allemaal te verpesten. Want de niet-elektrische auto staat op dit moment al in een twijfelachtig daglicht. Sommige mensen beginnen er steeds meer tegen te ageren. CO2, stikstof – het laat een nare smaak na. Wat je er dan niet ook nog bij kunt hebben, is een aso die je kinderen wakker blèrt wanneer hij ‘s avonds laat langs je voordeur dendert. Of nog vele malen erger: ze in gevaar brengt als ie het overdag doet. ‘Autoluwe binnenstad!’ roep je dan al snel.
Logischerwijs is dat dan ook wat er gebeurt. Meer en meer steden weren auto’s uit hun centrum. Officieel vanwege drukte en luchtkwaliteit, maar wij durven te beweren dat herrierijders er ook iets mee te maken hebben. Al is het maar omdat ze het draagvlak voor zo’n maatregel flink vergroten.
Herrierijders: even normaal doen, graag
Dat zoiets van kwaad tot erger kan gaan, kunnen motorrijders beamen. Door hoogtoerig gejakker en boze omwonenden zijn sommige van ‘s lands mooiste dijkwegen voor hen nu geheel of gedeeltelijk verboden terrein. Dat treft dus ook de mensen die alleen maar op zondag een stukje willen toeren. Het beperkt iedereens plezier.
In de VS vinden sommige figuren met dieselpick-ups het al een tijdlang grappig om hun truck zo aan te passen dat de uitlaten grote, gitzwarte roetpluimen uitbraken. Je kent dit als rolling coal en het wordt regelmatig uitgebreid gefilmd en online gedeeld. Gevolg: Californië heeft zijn keuringseisen nu zodanig aangescherpt dat de hele tuninggemeenschap in de staat erdoor wordt getroffen.
Dus hierbij een simpel advies van ons: denk even na. Hou je van autorijden, dan moet je inmiddels aanvoelen dat je een klein beetje op je tellen moet passen als je nog lang van je hobby wilt kunnen genieten. Meer wangedrag = meer overlast = meer beperkingen, en meer hooi op de vork van de anti-autolobby. Die wij in dit geval, als het om herrierijders gaat, nog het grootste gelijk geven ook.
Bijna-doofmans heeft op 4 oktober 2021 geschreven:
Laten we beginnen die okselfrisjes met zo’n Hardy Dacibel zonder dempers aan te pakken: met zijn oren bij zijn uitlaat houden en dan zal IK eens gasgeven. Daarna die niet-van-deze-tijd-gedrochten in de shredder.
Ron heeft op 3 oktober 2021 geschreven:
Het zijn geen golfjes meer hoor
Maar hele dikke dure auto’s
Kijk maar eens bij John van Rijt op zijn video’s
Een beetje geluid ja is prima
Maar dat geknetter en het ploffen 🤔🤔🤔😌😌
Doof kloof heeft op 28 september 2021 geschreven:
Vuile etterbakken zijn het!
Knal ze van de weg!
Doof kloof heeft op 28 september 2021 geschreven:
Er zal snel opgetreden moeten worden. Het is een totaal verkeerde afwijking om met die herrie de weg op te gaan.. Hier woont er een die ook denkt Max Verstappen te zijn. Al vanaf ver hoor je dat opgevoerde strijkijzer aan komen.
Zijn dezelfde afgedwaalde puber guppies. Alleen met die knetterbak voelen zij zich uniek. Weg met die zooi!!
Chris heeft op 28 september 2021 geschreven:
Het zijn inderdaad vrijwel altijd motoren en brommers die enorm veel lawaai maken in de stad. Hoog tijd dat die regelmatig gecontroleerd worden en bij teveel volume in de schedder gaan.
Motoren hoef ik trouwens helemaal niet te horen op de snelweg, want je ziet ze vanzelf wel.
Joop heeft op 27 september 2021 geschreven:
Rij zelf motor met normale uitlaat, en woon in een flatje op 5 hoog ,,aan de overkant van die weg staat nog een flatje zit mischien 12 meter tussen ,wat je dan krijgt is dat het geluid nergens heen kan en gaat kaatsen tussen die muren ,,, het geluid wordt daar door versterkt als in een klank kast ,soms is het zo hard met die foute uitlaten dat als ik mijn tv voluit zet hij niet te horen is kun je nagaan hoe erg het is ,,,waarom doet de regering daar niets aan gewoon een limit op de decibellen van die apparaten jammer voor sommige maar gelukkig voor vele .
Jaap heeft op 28 september 2021 geschreven:
emmertje hete pek naar beneden gooien op die eikels. Ze zullen wel stoppen en afdruipen…
Hans heeft op 27 september 2021 geschreven:
Jullie denken dat de veroorzakers dergelijk oproepen lezen maar dat is een misvatting, laat staan dat ze zich er ook maar iets van aan zullen trekken
PakGewoonDeBusJoh heeft op 27 september 2021 geschreven:
Als we het toch over stadsherrie hebben, verrassend genoeg zijn brommers, scooters en vooral motorfietsen de grote boosdoeners van herrie. We rekenen de overcompenseerbeertjes in hun gare Golf GTI’tjes dan even niet mee. Ik snap vooral voor motorfietsen dat het op de snelweg veiliger is dat automobilisten je kunnen horen maar in de binnenstad zijn ze vrijwel altijd onnodig luid.
Als er een soort decibellimiet komt in steden hoop ik dat die ook gaat gelden voor motorrijders, want die hebben dat volledig aan zichzelf te wijten.