Het is omgekeerd-week! Of moeten we dan zeggen dat het is niet omgekeerd-week is? Verwarrend. Eerst zijn het de Groenen die tegen een maximumsnelheid op de Autobahn stemmen, en nu blijkt het dat Audi juist voorstander is. Audi-topman Markus Duesmann zegt tegen Focus.de dat hij voorstander is van het invoeren van een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn.

Duesmann denkt aan meer maatregelen: ‘Om ons in Duitsland beter af te stemmen op de situatie en de noodzaak om te besparen, kunnen er weer autoloze dagen komen, zoals in de jaren zeventig.’ De topman ziet ook wel de voordelen van dergelijke maatregelen in: ‘Als het zondag is, rijd ik op mijn racefiets op de afgesloten snelweg.’

Begin van het einde voor de onbegrensde Autobahn?

In Duitsland heeft de auto-industrie veel invloed op de politiek. De grote bedrijven zorgen voor veel werkgelegenheid, hebben een hoop geld en lobbyen stevig. Voorheen waren de grote Duitse merken altijd tegen een maximumsnelheid op de Autobahn. Maar nu zelfs een gigant als Audi begint te heroverwegen, verliezen de tegenstanders van snelheidsborden een belangrijke bondgenoot.

De invloedrijke Vereniging van de Automobielindustrie is overigens officieel nog tegen een snelheidslimiet op de Autobahn, net als grote politieke partij FDP. Bovendien zijn ze in Duitsland gek op bureaucratie, dus voordat alles geregeld is, zijn we weer een tijdje verder. Voorlopig kun je nog wel even je toerenbegrenzer kietelen op de Autobahn, maar koester vooral wel de momenten.

Heeft een maximumsnelheid nog zin met alle EV’s?

Een tijdelijke snelheidslimiet zou misschien niet zo’n slecht idee zijn om de brandstofconsumptie te drukken, maar aan de andere kant kun je je afvragen wat voor zin het nog heeft. Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden en deze auto’s slurpen de batterijen leeg bij hoge snelheden, dus de meeste bestuurders zullen het gewoon rustig aan doen. Áls de elektrische auto al een hoge snelheid haalt.

Reacties

  • Mustang GT V8 heeft op 11 augustus 2023 geschreven:

    Dat komt uit de koker van iemand die een bedrijf runt waar RS modellen gemaakt worden die VER over de 200 km/uur gaan. Wat een zielig mannetje, laat ie lekker gaan fietsen dan. Gejank over dat milieu spoegzat. Lekker richting 300 km/u in Duisland, daar gaat het om. V8 forever zal ik maar zeggen, en niks met een accu, gewoon cubic inches en super 98, dat is pas autorijden.

    Reageer
  • Franky heeft op 28 oktober 2022 geschreven:

    Dat die topman bij de racefietsen gaat werken dan. Hoort niet thuis in de autowereld precies.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear