
Leuke auto gezien die hier nooit in de showrooms heeft gestaan? Met een beetje moeite kun je hem dan in veel gevallen zelf importeren en op kenteken zetten. Een Dodge Challenger, bijvoorbeeld. In de VS mag dat niet zomaar. Pas als een auto ouder is dan 25 jaar mag je hem importeren en registeren in Amerika. Daarom zou het dus onmogelijk moeten zijn dat iemand daar een Scirocco van de derde generatie rijdt.
De derde generatie Volkswagen Scirocco is er sinds 2008 en er bestaat dus geen exemplaar dat 25 jaar of ouder is. En toch zou deze hatchback helemaal legaal zijn de VS. Al zijn er mensen die daar hun vraagtekens bij zetten. Tuner HPA plande een productie van tien exemplaren voor de Amerikaanse markt, maar het bleef bij deze ene Scirocco.
De auto kwam als ‘onderdelen’ naar de VS
De eerste Amerikaanse eigenaar kocht in 2009 de auto in Europa en begon daar al de auto uit elkaar te plukken. De aandrijflijn verdween en ook delen van het interieur, om maar wat te noemen. Uiteindelijk telde de Scirocco als ‘onderdelen’ en niet meer als volledige auto. En zo liet de douane de auto het land in gaan zonder hem in beslag te nemen.
In Amerika stond een Volkswagen Golf R32 uit 2008 te wachten. De volledige aandrijflijn van de R32 ging in de Scirocco. Dit is dus niet alleen een unieke Scirocco omdat hij legaal is in de VS, het is ook nog eens een Scirocco met een V6-motor en vierwielaandrijving. Alle Scirocco’s zijn met voorwielaandrijving geleverd. En dan heeft ie ook nog eens ruim 565 pk.
Volgens de wet is dit een Volkswagen Golf R32 met de body van een Scirocco. Ook op het kentekenbewijs staat deze auto als een R32 geregistreerd. De auto staat inmiddels al langer dan tien jaar in de VS zonder in beslag genomen te zijn, maar op de teller staat minder dan 6.000 kilometer. Veel kans om gepakt te worden, is er dus niet geweest.
Kopen op eigen risico
De auto staat momenteel bij Cars & Bids te koop. Daar vragen een hoop mensen in de reacties zich af hoe legaal de Scirocco echt is. Want door alleen een andere motor in een carrosserie te leggen, heb je nog geen legale auto, zo beargumenteren diverse mensen. Bepaalt de overheid daar dat de auto illegaal is, kan hij in de crusher belanden.
Hoe het daar wettelijk helemaal zit, durven we niet te zeggen. En het is voor de Nederlandse lezertjes niet zo relevant. Het is voor ons vooral cool om te zien hoe iemand een kleine maas in de wet vond en kon exploiteren om de enige Volkswagen Scirocco van de derde generatie in de VS te hebben.
Het hoogste bod staat momenteel op 55.000 dollar. In Nederland heb je al voor 15.000 euro een geinige Scirocco R, maar dat is er dan wel eentje met een viercilinder en voorwielaandrijving. De vraag is alleen hoeveel de Scirocco over tien jaar nog waard is als de auto legaal is om te importeren – al is dit vierwielaangedreven exemplaar met een V6 dan nog steeds uniek.
2 reacties op “Het interessante verhaal achter de enige Volkswagen Scirocco in Amerika”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen werkt aan nieuwe Scirocco, mogelijk met Porsche-techniek

Volkswagen Scirocco (1974) vs Volkswagen T-Roc (2017)

Auto’s die zijn herrezen uit de dood

Dit is een Scirocco met 1.200 pk

Dieselsport: TT, RCZ, 225d, Scirocco

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

mooie tekstuele vertaling van de video van Doug.
En hoe zit dat dan met Amerikanen die bijvoorbeeld langdurig in Duitsland gelegerd zijn?
Kunnen die hun auto niet op VS kenteken zetten en meenemen?