
Leuke auto gezien die hier nooit in de showrooms heeft gestaan? Met een beetje moeite kun je hem dan in veel gevallen zelf importeren en op kenteken zetten. Een Dodge Challenger, bijvoorbeeld. In de VS mag dat niet zomaar. Pas als een auto ouder is dan 25 jaar mag je hem importeren en registeren in Amerika. Daarom zou het dus onmogelijk moeten zijn dat iemand daar een Scirocco van de derde generatie rijdt.
De derde generatie Volkswagen Scirocco is er sinds 2008 en er bestaat dus geen exemplaar dat 25 jaar of ouder is. En toch zou deze hatchback helemaal legaal zijn de VS. Al zijn er mensen die daar hun vraagtekens bij zetten. Tuner HPA plande een productie van tien exemplaren voor de Amerikaanse markt, maar het bleef bij deze ene Scirocco.
De auto kwam als ‘onderdelen’ naar de VS
De eerste Amerikaanse eigenaar kocht in 2009 de auto in Europa en begon daar al de auto uit elkaar te plukken. De aandrijflijn verdween en ook delen van het interieur, om maar wat te noemen. Uiteindelijk telde de Scirocco als ‘onderdelen’ en niet meer als volledige auto. En zo liet de douane de auto het land in gaan zonder hem in beslag te nemen.
In Amerika stond een Volkswagen Golf R32 uit 2008 te wachten. De volledige aandrijflijn van de R32 ging in de Scirocco. Dit is dus niet alleen een unieke Scirocco omdat hij legaal is in de VS, het is ook nog eens een Scirocco met een V6-motor en vierwielaandrijving. Alle Scirocco’s zijn met voorwielaandrijving geleverd. En dan heeft ie ook nog eens ruim 565 pk.
Volgens de wet is dit een Volkswagen Golf R32 met de body van een Scirocco. Ook op het kentekenbewijs staat deze auto als een R32 geregistreerd. De auto staat inmiddels al langer dan tien jaar in de VS zonder in beslag genomen te zijn, maar op de teller staat minder dan 6.000 kilometer. Veel kans om gepakt te worden, is er dus niet geweest.
Kopen op eigen risico
De auto staat momenteel bij Cars & Bids te koop. Daar vragen een hoop mensen in de reacties zich af hoe legaal de Scirocco echt is. Want door alleen een andere motor in een carrosserie te leggen, heb je nog geen legale auto, zo beargumenteren diverse mensen. Bepaalt de overheid daar dat de auto illegaal is, kan hij in de crusher belanden.
Hoe het daar wettelijk helemaal zit, durven we niet te zeggen. En het is voor de Nederlandse lezertjes niet zo relevant. Het is voor ons vooral cool om te zien hoe iemand een kleine maas in de wet vond en kon exploiteren om de enige Volkswagen Scirocco van de derde generatie in de VS te hebben.
Het hoogste bod staat momenteel op 55.000 dollar. In Nederland heb je al voor 15.000 euro een geinige Scirocco R, maar dat is er dan wel eentje met een viercilinder en voorwielaandrijving. De vraag is alleen hoeveel de Scirocco over tien jaar nog waard is als de auto legaal is om te importeren – al is dit vierwielaangedreven exemplaar met een V6 dan nog steeds uniek.
2 reacties op “Het interessante verhaal achter de enige Volkswagen Scirocco in Amerika”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen Scirocco (1974) vs Volkswagen T-Roc (2017)

Auto’s die zijn herrezen uit de dood

Dit is een Scirocco met 1.200 pk

Dieselsport: TT, RCZ, 225d, Scirocco

De 100 coolste: nummer 70 tot 56

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

mooie tekstuele vertaling van de video van Doug.
En hoe zit dat dan met Amerikanen die bijvoorbeeld langdurig in Duitsland gelegerd zijn?
Kunnen die hun auto niet op VS kenteken zetten en meenemen?