
Leuke auto gezien die hier nooit in de showrooms heeft gestaan? Met een beetje moeite kun je hem dan in veel gevallen zelf importeren en op kenteken zetten. Een Dodge Challenger, bijvoorbeeld. In de VS mag dat niet zomaar. Pas als een auto ouder is dan 25 jaar mag je hem importeren en registeren in Amerika. Daarom zou het dus onmogelijk moeten zijn dat iemand daar een Scirocco van de derde generatie rijdt.
De derde generatie Volkswagen Scirocco is er sinds 2008 en er bestaat dus geen exemplaar dat 25 jaar of ouder is. En toch zou deze hatchback helemaal legaal zijn de VS. Al zijn er mensen die daar hun vraagtekens bij zetten. Tuner HPA plande een productie van tien exemplaren voor de Amerikaanse markt, maar het bleef bij deze ene Scirocco.
De auto kwam als ‘onderdelen’ naar de VS
De eerste Amerikaanse eigenaar kocht in 2009 de auto in Europa en begon daar al de auto uit elkaar te plukken. De aandrijflijn verdween en ook delen van het interieur, om maar wat te noemen. Uiteindelijk telde de Scirocco als ‘onderdelen’ en niet meer als volledige auto. En zo liet de douane de auto het land in gaan zonder hem in beslag te nemen.
In Amerika stond een Volkswagen Golf R32 uit 2008 te wachten. De volledige aandrijflijn van de R32 ging in de Scirocco. Dit is dus niet alleen een unieke Scirocco omdat hij legaal is in de VS, het is ook nog eens een Scirocco met een V6-motor en vierwielaandrijving. Alle Scirocco’s zijn met voorwielaandrijving geleverd. En dan heeft ie ook nog eens ruim 565 pk.
Volgens de wet is dit een Volkswagen Golf R32 met de body van een Scirocco. Ook op het kentekenbewijs staat deze auto als een R32 geregistreerd. De auto staat inmiddels al langer dan tien jaar in de VS zonder in beslag genomen te zijn, maar op de teller staat minder dan 6.000 kilometer. Veel kans om gepakt te worden, is er dus niet geweest.
Kopen op eigen risico
De auto staat momenteel bij Cars & Bids te koop. Daar vragen een hoop mensen in de reacties zich af hoe legaal de Scirocco echt is. Want door alleen een andere motor in een carrosserie te leggen, heb je nog geen legale auto, zo beargumenteren diverse mensen. Bepaalt de overheid daar dat de auto illegaal is, kan hij in de crusher belanden.
Hoe het daar wettelijk helemaal zit, durven we niet te zeggen. En het is voor de Nederlandse lezertjes niet zo relevant. Het is voor ons vooral cool om te zien hoe iemand een kleine maas in de wet vond en kon exploiteren om de enige Volkswagen Scirocco van de derde generatie in de VS te hebben.
Het hoogste bod staat momenteel op 55.000 dollar. In Nederland heb je al voor 15.000 euro een geinige Scirocco R, maar dat is er dan wel eentje met een viercilinder en voorwielaandrijving. De vraag is alleen hoeveel de Scirocco over tien jaar nog waard is als de auto legaal is om te importeren – al is dit vierwielaangedreven exemplaar met een V6 dan nog steeds uniek.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Het interessante verhaal achter de enige Volkswagen Scirocco in Amerika”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen Scirocco (1974) vs Volkswagen T-Roc (2017)

Auto’s die zijn herrezen uit de dood

Dit is een Scirocco met 1.200 pk

Dieselsport: TT, RCZ, 225d, Scirocco

De 100 coolste: nummer 70 tot 56

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

mooie tekstuele vertaling van de video van Doug.
En hoe zit dat dan met Amerikanen die bijvoorbeeld langdurig in Duitsland gelegerd zijn?
Kunnen die hun auto niet op VS kenteken zetten en meenemen?