
Leuke auto gezien die hier nooit in de showrooms heeft gestaan? Met een beetje moeite kun je hem dan in veel gevallen zelf importeren en op kenteken zetten. Een Dodge Challenger, bijvoorbeeld. In de VS mag dat niet zomaar. Pas als een auto ouder is dan 25 jaar mag je hem importeren en registeren in Amerika. Daarom zou het dus onmogelijk moeten zijn dat iemand daar een Scirocco van de derde generatie rijdt.
De derde generatie Volkswagen Scirocco is er sinds 2008 en er bestaat dus geen exemplaar dat 25 jaar of ouder is. En toch zou deze hatchback helemaal legaal zijn de VS. Al zijn er mensen die daar hun vraagtekens bij zetten. Tuner HPA plande een productie van tien exemplaren voor de Amerikaanse markt, maar het bleef bij deze ene Scirocco.
De auto kwam als ‘onderdelen’ naar de VS
De eerste Amerikaanse eigenaar kocht in 2009 de auto in Europa en begon daar al de auto uit elkaar te plukken. De aandrijflijn verdween en ook delen van het interieur, om maar wat te noemen. Uiteindelijk telde de Scirocco als ‘onderdelen’ en niet meer als volledige auto. En zo liet de douane de auto het land in gaan zonder hem in beslag te nemen.
In Amerika stond een Volkswagen Golf R32 uit 2008 te wachten. De volledige aandrijflijn van de R32 ging in de Scirocco. Dit is dus niet alleen een unieke Scirocco omdat hij legaal is in de VS, het is ook nog eens een Scirocco met een V6-motor en vierwielaandrijving. Alle Scirocco’s zijn met voorwielaandrijving geleverd. En dan heeft ie ook nog eens ruim 565 pk.
Volgens de wet is dit een Volkswagen Golf R32 met de body van een Scirocco. Ook op het kentekenbewijs staat deze auto als een R32 geregistreerd. De auto staat inmiddels al langer dan tien jaar in de VS zonder in beslag genomen te zijn, maar op de teller staat minder dan 6.000 kilometer. Veel kans om gepakt te worden, is er dus niet geweest.
Kopen op eigen risico
De auto staat momenteel bij Cars & Bids te koop. Daar vragen een hoop mensen in de reacties zich af hoe legaal de Scirocco echt is. Want door alleen een andere motor in een carrosserie te leggen, heb je nog geen legale auto, zo beargumenteren diverse mensen. Bepaalt de overheid daar dat de auto illegaal is, kan hij in de crusher belanden.
Hoe het daar wettelijk helemaal zit, durven we niet te zeggen. En het is voor de Nederlandse lezertjes niet zo relevant. Het is voor ons vooral cool om te zien hoe iemand een kleine maas in de wet vond en kon exploiteren om de enige Volkswagen Scirocco van de derde generatie in de VS te hebben.
Het hoogste bod staat momenteel op 55.000 dollar. In Nederland heb je al voor 15.000 euro een geinige Scirocco R, maar dat is er dan wel eentje met een viercilinder en voorwielaandrijving. De vraag is alleen hoeveel de Scirocco over tien jaar nog waard is als de auto legaal is om te importeren – al is dit vierwielaangedreven exemplaar met een V6 dan nog steeds uniek.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Het interessante verhaal achter de enige Volkswagen Scirocco in Amerika”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen Scirocco (1974) vs Volkswagen T-Roc (2017)

Auto’s die zijn herrezen uit de dood

Dit is een Scirocco met 1.200 pk

Dieselsport: TT, RCZ, 225d, Scirocco

De 100 coolste: nummer 70 tot 56

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

mooie tekstuele vertaling van de video van Doug.
En hoe zit dat dan met Amerikanen die bijvoorbeeld langdurig in Duitsland gelegerd zijn?
Kunnen die hun auto niet op VS kenteken zetten en meenemen?