Lifehack voor redacteuren: als je een artikel tikt over de file waar je in stond, dan kun je die twee uur ineens schrijven als werk en kun je vrijdag twee uur eerder aan het bier. En tijdens dit (heus niet incidentele) diepgravende stukje onderzoeksjournalistiek konden we maar één ding concluderen: het is niet te druk op de wegen in Nederland, mensen kunnen gewoon niet rijden.
Het lag al redelijk in de lijn der verwachting dat het wegennet in Nederland deze week terminaal geconstipeerd zou raken. We vinden avonddonker een heel stuk spannender dan ochtenddonker. Daarbij bleek al eerder: Nederlanders zichzelf overschatten achter het stuur. Dus een intrinsieke motivatie om jezelf te verbeteren ontbreekt.
Met z’n allen in de deprimerende polonaise
Gisteren was het de drukste avondspits van het jaar. Er stond volgens Flitsmeister 4.600 minuten aan vertraging op de Nederlandse wegen, wat volgens Nu.nl neerkwam op 1.180 kilometer. We betwisten heus niet dat het erg druk en dat er een hoop mensen in de auto zitten (en te weinig mensen in het OV), we weten alleen vrij zeker dat de file niet zó erg hoeft te zijn.
Als het gebrek aan verkeersinzicht een officieel erkende aandoening zou zijn, zou de zorgverzekering volgend jaar nog een stuk duurder uitvallen. Het is geen aangeboren kwaal en het is ook niet alsof er hier iets in het water zit. Het probleem is, als je het ons vraagt, dat het mensen gewoon geen reet interesseert. Dat straalt van alles af: van de plek op de weg, de urgentie en de houding achter het stuur.
Je ziet het al tijdens een willekeurige dinsdagochtend. Mensen kiezen een rijstrook en blijven daar gerust een paar kilometer plakken. Bij het verkeerslicht worden mensen pas wakker als de auto voor hen gaat rijden. Niemand voelt de behoefte om de doorstroming voor de rest van het verkeer te bevorderen door een rijstrook vrij te maken of even vlot in te halen.
Goed weggedrag wordt niet beloond
En ergens snappen we het wel. Het is wat deelnemers van Temptation Island (of elk ander willekeurig frikandellentelevisieprogramma) een vieze cirkel zouden noemen. Net rijgedrag wordt afgestraft. Wie bijvoorbeeld wel netjes rechts blijft rijden, komt vanzelf klem te zitten door een linksplakker. Op een gegeven moment ben je er klaar mee en voeg je je bij de incapabelen.
De oplossing? Onze ethische commissie raadt ons af te adviseren om iedereen in de spits preventief te ruimen en opnieuw te beginnen. Onze epische commissie adviseerde iets met vlammenwerpers. Misschien toch maar hopen dat auto’s spoedig in de avondspits zelfstandig zullen kunnen rijden. Lost het de file niet op, dan is het in ieder geval een stuk minder frustrerend.
Rien heeft op 12 november 2022 geschreven:
Constateringen genoeg, al het voorgaande beschrijft het prima. vraag is, is er iets aan te doen?
Plan-X heeft op 6 november 2022 geschreven:
Ik rij (woon-werk) ongeveer 300km per week A6-A1-A10 en als ik een dubbeltje per idioot op de weg zou krijgen dan zou wekelijks al een erg leuk zakcentje aan overhouden. Een kleine opsomming; met 80km/u de 3e of 4e baan bezet houden, op 2 rijbanen rijden, afsnijden, geen richtingaanwijzers, rechts inhalen, over de vluchtstrook of uitvoegstrook inhalen, inhalen en vervolgens vol op de rem gaan staan, appen /bellen, krant, boek of tablet lezen tijdens het rijden, make-up doen, scheren… En dan heb ik het gemakshalve nog maar niet over vrachtwagens.
Robbert424 heeft op 5 november 2022 geschreven:
Leest iemand überhaupt de inhoud hier?
Een vertraging van 4600 min?
Dat is 76 uur. Hier worden alle vertragingen bij elkaar opgeteld? Van alle files? Worden files al lang op deze manier gemeten? Is het een idee om files in seconden te meten? 276.000 seconden valt best mee. 3 dagen klinkt weer heel veel.
Maar goed, 1200 km file dus, dat is 1.200.000 meter. Wat nog beter bekt 120.000.000 centimeter.
Wie netjes rechts blijft rijden komt vanzelf klem te zitten achter een linksplakker? Hoe dan? Bedoel je dat je niet kan invoegen? Dat is een gebrek aan verkeersinzicht.
Verder lijkt het raar om iedereen in de spits te vermoorden.
Een epische commissie? Die adviseert om iedereen levend te verbranden?
Geen idee hoe jullie de naam Top Gear en logo mogen gebruiken.
Laten we eens kijken wat de bbc hier van vindt. Of hebben jullie een ander idee?
Screenshot is natuurlijk genomen.
Mr guru heeft op 5 november 2022 geschreven:
Kleine aanvulling, meeste mensen weten ook niet meer wat ritsen in het verkeer betekent vermoedelijk denkt men eerder aan 18+ zaken. Er wordt tegenwoordig door de Politie te weinig gehandhaafd mbt de WvW en dat is te merken op de weg.
Mr guru heeft op 5 november 2022 geschreven:
Dit zeg ik al een hele tijd. Mooi voorbeeld, snelweg vier rijstroken in beiden richtingen in t land. Vervolgens blijven mensen dus gewoon maar lekker op de tweede of derde rijstrook plakken. Gewoon ontzettend lui en egoïstisch gedrag. Maar als je dan gewoon netjes rechts rijd en je haalt ze rechts daardoor in kun je een flinke bekeuring tegemoet zien. Tijd dat iedereen weer eens opfriscursus krijgt. Ps. Leren ze ook weer wat een indicator is die je knipperlichten bediend.
Dolf van Deventer heeft op 5 november 2022 geschreven:
Artikel klopt! Als ex-rijinstructeur zie ik het op de snelweg ook met lede ogen aan. Mensen die snel van links naar rechts schieten en visa versa. Niet gevend om de mensen achter hen die dan moeten afremmen om een aanrijding te voorkomen. Een wetenschappelijk onderzoek liet zien dat de eerste auto die afremt voor zo’n 10%, de auto daarachter laat remmen voor 20%, en die laat de auto daarachter weer remmen voor 30% etc. etc. Dan onstaan op gegeven moment stilstaande auto’s. Net als bij kolonne rijden. De eerste legerauto rijdt constant 65 km per uur en de achterste rijdt wel tussen 110 km per uur of 20 km per uur. Dus… De oplossing is “geef elkaar alstublieft de ruimte”! Houdt afstand van elkaar zodat je niet te hard hoeft te remmen.
Geef een ander kans om veilig in te voegen Wil je perse hard rijden/racen ga dan een keer karten, of zo?