De Volvo 900 is de laatste auto van het Zweedse merk waar het vermogen puur naar de achteras gaat. Sorry, wás de laatste. De Volvo C40 Recharge en XC40 Recharge krijgen een update en die is wat grondiger dan de buitenkant doet vermoeden: de elektrische Volvo’s hebben ineens achterwielaandrijving gekregen. Daarnaast gaat het vermogen omhoog én de actieradius.
De motor op de achteras produceert 238 pk, wat 7 pk meer is dan de vorige elektromotor. Die power merk je niet per se, maar wel dat het ineens op de achterwielen zit. Rijdt gewoon net wat leuker. De nieuwe Volvo’s behouden de 69-kWh batterij, maar door betere koeling komen de SUV’s verder: de actieradius groeit van 438 naar 476 kilometer bij de C40. Bij de XC40 van 425 naar 460 kilometer.
Meer power? Dat kan. Er is ook een versie met 250 pk op de achterwielen. In theorie is dit genoeg om een beetje mee te driften. We zijn benieuwd naar de praktijk. Deze versie krijgt gelijk ook een 82-kWh batterij voor een actieradius van 515 kilometer voor de XC40 of 533 kilometer voor de C40. Deze snelle variant kun je opladen met 200 kW.
Volvo’s ombouwen naar achterwielaandrijving?
Ombouwen is een groot woord. De XC40 en C40 zijn al leverbaar met vierwielaandrijving. Bij een EV houdt dit vaak in dat er twee elektromotoren zijn: eentje voorin en de andere achterin. In dit geval hebben ze de voorste weggehaald. Een minimale ingreep, dus. Overigens zijn de versie met de kleine en de grote batterij net zo snel. De 0-100-tijd is 7,4 seconden.
De AWD is wel sneller
Naast achterwielaandrijving voor de C40 Recharge en XC40 Recharge is er een nieuwe versie met vierwielaandrijving. Deze krijgt een elektromotor met 250 pk áchter en eentje met 159 pk vóór. De actieradius van de C40 met deze aandrijving groeit van 451 naar 507 kilometer. Bij de XC40 van 432 naar 500 kilometer. De 0-100-tijd van de C40 is 4,7 seconden en die van de XC40 is 4,9 seconden.
Reacties