
De Volvo 900 is de laatste auto van het Zweedse merk waar het vermogen puur naar de achteras gaat. Sorry, wás de laatste. De Volvo C40 Recharge en XC40 Recharge krijgen een update en die is wat grondiger dan de buitenkant doet vermoeden: de elektrische Volvo’s hebben ineens achterwielaandrijving gekregen. Daarnaast gaat het vermogen omhoog én de actieradius.
De motor op de achteras produceert 238 pk, wat 7 pk meer is dan de vorige elektromotor. Die power merk je niet per se, maar wel dat het ineens op de achterwielen zit. Rijdt gewoon net wat leuker. De nieuwe Volvo’s behouden de 69-kWh batterij, maar door betere koeling komen de SUV’s verder: de actieradius groeit van 438 naar 476 kilometer bij de C40. Bij de XC40 van 425 naar 460 kilometer.
Meer power? Dat kan. Er is ook een versie met 250 pk op de achterwielen. In theorie is dit genoeg om een beetje mee te driften. We zijn benieuwd naar de praktijk. Deze versie krijgt gelijk ook een 82-kWh batterij voor een actieradius van 515 kilometer voor de XC40 of 533 kilometer voor de C40. Deze snelle variant kun je opladen met 200 kW.
Volvo’s ombouwen naar achterwielaandrijving?
Ombouwen is een groot woord. De XC40 en C40 zijn al leverbaar met vierwielaandrijving. Bij een EV houdt dit vaak in dat er twee elektromotoren zijn: eentje voorin en de andere achterin. In dit geval hebben ze de voorste weggehaald. Een minimale ingreep, dus. Overigens zijn de versie met de kleine en de grote batterij net zo snel. De 0-100-tijd is 7,4 seconden.
De AWD is wel sneller
Naast achterwielaandrijving voor de C40 Recharge en XC40 Recharge is er een nieuwe versie met vierwielaandrijving. Deze krijgt een elektromotor met 250 pk áchter en eentje met 159 pk vóór. De actieradius van de C40 met deze aandrijving groeit van 451 naar 507 kilometer. Bij de XC40 van 432 naar 500 kilometer. De 0-100-tijd van de C40 is 4,7 seconden en die van de XC40 is 4,9 seconden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volvo C40 review: Achterwielaandrijving, maar (gelukkig) niet sportief

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo C40 Recharge Twin Motor

Is een elektrische auto beter voor het klimaat?

Volvo C40: 1e rij-indruk

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
