
De Volvo 900 is de laatste auto van het Zweedse merk waar het vermogen puur naar de achteras gaat. Sorry, wás de laatste. De Volvo C40 Recharge en XC40 Recharge krijgen een update en die is wat grondiger dan de buitenkant doet vermoeden: de elektrische Volvo’s hebben ineens achterwielaandrijving gekregen. Daarnaast gaat het vermogen omhoog én de actieradius.
De motor op de achteras produceert 238 pk, wat 7 pk meer is dan de vorige elektromotor. Die power merk je niet per se, maar wel dat het ineens op de achterwielen zit. Rijdt gewoon net wat leuker. De nieuwe Volvo’s behouden de 69-kWh batterij, maar door betere koeling komen de SUV’s verder: de actieradius groeit van 438 naar 476 kilometer bij de C40. Bij de XC40 van 425 naar 460 kilometer.
Meer power? Dat kan. Er is ook een versie met 250 pk op de achterwielen. In theorie is dit genoeg om een beetje mee te driften. We zijn benieuwd naar de praktijk. Deze versie krijgt gelijk ook een 82-kWh batterij voor een actieradius van 515 kilometer voor de XC40 of 533 kilometer voor de C40. Deze snelle variant kun je opladen met 200 kW.
Volvo’s ombouwen naar achterwielaandrijving?
Ombouwen is een groot woord. De XC40 en C40 zijn al leverbaar met vierwielaandrijving. Bij een EV houdt dit vaak in dat er twee elektromotoren zijn: eentje voorin en de andere achterin. In dit geval hebben ze de voorste weggehaald. Een minimale ingreep, dus. Overigens zijn de versie met de kleine en de grote batterij net zo snel. De 0-100-tijd is 7,4 seconden.
De AWD is wel sneller
Naast achterwielaandrijving voor de C40 Recharge en XC40 Recharge is er een nieuwe versie met vierwielaandrijving. Deze krijgt een elektromotor met 250 pk áchter en eentje met 159 pk vóór. De actieradius van de C40 met deze aandrijving groeit van 451 naar 507 kilometer. Bij de XC40 van 432 naar 500 kilometer. De 0-100-tijd van de C40 is 4,7 seconden en die van de XC40 is 4,9 seconden.
Meer van TopGear


Volvo C40 review: Achterwielaandrijving, maar (gelukkig) niet sportief

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo C40 Recharge Twin Motor

Is een elektrische auto beter voor het klimaat?

Volvo C40: 1e rij-indruk

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter
