Hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer?

Een praktijktest wijst het uit

Foto('s): Cupraoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer
Foto('s): KiaTellers in de Kia Rio Facelift 2020
Foto('s): AudiAudi RS 7 2019 tellers
Foto('s): KiaTellers Kia Picanto Facelift 2020
Foto('s): LexusLexus UX 250h F Sport interieur meters
oe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer
Tellers in de Kia Rio Facelift 2020
Audi RS 7 2019 tellers
Tellers Kia Picanto Facelift 2020
Lexus UX 250h F Sport interieur meters

Eigenlijk bestaan er maar twee soorten mensen op deze aardbol – en allebei wantrouwen ze de boordcomputer in de auto. De een vindt het allemaal maar overdreven en tankt pas als de actieradius al geruime tijd op nul staat, de ander zoekt al met klamme handjes naar tankstations als de boordcomputer slechts 400 kilometer aangeeft. Dat dachten we tenminste. Volgens Amerikaanse onderzoek neemt 74 procent van de bestuurders de geschatte actieradius op het schermpje namelijk voor absolute waarheid aan.

Blind vertrouwen op de machine is de reden waarom T-800 terug in de tijd moest om John Conner te redden, maar goed. De AAA, een soort Amerikaanse ANWB, en de het Automotive Research Center zette een stel relatief jonge auto’s op de rollerbank om te kijken hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer is. Op de rollerbank testten ze diverse scenario’s, zoals op de snelweg rijden, in de file staan of door de stad kruipen. Wat blijkt? Het rijgedrag heeft invloed op het verbruik van de auto. Goh.

Hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer?

De ene auto overschatte het bereik en de andere onderschatte het. Gemiddeld zat de boordcomputer er 2,3 procent naast in het voordeel van de bestuurder. Je kunt dus vaak nét iets verder rijden. Anderzijds kwam één van de auto’s 6,4 procent minder ver dan aangegeven. De reden achter de afwijkingen is heel simpel uit te leggen.

Lees ook: Tank bijna leeg? Zo kom je het verst

De boordcomputer in de auto kan niet de toekomst voorspellen. Aan de hand van het huidige verbruik en weggedrag maakt het systeem een inschatting. Als jij uit paniek voor een lege tank ineens zuiniger gaat rijden, kom je uiteraard verder dan eerst aangegeven. Andersom: als jij ineens volle bak toeren gaat maken, kom je minder ver.

Welke conclusie moeten we trekken?

Als je geen gekke streken uithaalt op het moment dat je naald van je brandstofmeter naar ‘leeg’ kruipt, kun je redelijk vertrouwen op de boordcomputer. Hou er dus rekening mee dat er een kleine afwijking in kan zitten, die niet per se in jouw voordeel werkt. Let wel: volgens de ANWB kun je beter niet je tank helemaal leegrijden.

Reacties
  1. osiris zegt op 3 augustus 2021 om 21:57:

    Elke Audi die ik al gehad heb leek me nochtans verschrikkelijk slecht in voorspellen van actieradius. Op het einde zakken die altijd meer dan de voorspelling, ook al ga ik zuiniger rijden dan de 800 km voorheen.

  2. Wesley zegt op 2 augustus 2021 om 17:00:

    Ik hou altijd rekening met een eventuele afwijking van 100km, zodat ik nooit op de laatste druppel rij. Maar ik heb weleens gereden op de laatste actieradius en doordat ik bewust nog zuiniger begon te rijden, bleef de actieradius omhoog gaan.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken