Helaas is er geen biologische olie van boer Freek van om de hoek. Dus als Rusland hommeles heeft met Oekraïne en als China de voorraden wil bijvullen, dan hou jij aan het einde van de maand minder geld over voor chips en ijs. Dit weekend was er weer een nieuw prijsrecord. Maar het gedoe in de wereld is niet de enige reden waarom de brandstofprijzen zo hoog zijn hier, want er zijn ook nog belastingen en accijnzen. Even niet kijkend naar de begroting van de staat; hoe duur zou benzine zonder accijnzen en belastingen kunnen zijn?

Korting op accijnzen en belastingen bij benzine is niet eens zo’n vergezocht idee. De Minister van Financiën van Frankrijk zei in oktober van vorig jaar dat ze overwogen om de heffingen te minderen om de benzine minder duur te maken. Dit zou goed zijn voor de koopkracht van de inwoners. Als reactie bood supermarktketen E.Leclerc toen brandstof aan tegen inkoopprijzen. In Nederland zouden wat minder heffingen ook flink kunnen schelen. We zetten drie scenario’s op een rijtje.

Geen 21 procent maar 9 procent BTW

Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.

Geen benzine zonder accijnzen maar met BTW

Van de totale benzineprijs bestaat volgens UC eigenlijk maar 37 procent uit de kosten van de productie. Uiteraard wil de pomphouder nog wat verdienen en dus wordt er gerekend met een marge van 8 procent van de totale prijs. Met de BTW erbij betekent dit dat maar liefst 38 procent van wat je betaalt aan de pomp naar de staat gaat in de vorm van accijnzen. Dit komt neer op 82 cent per liter. Als de BTW gewoon nog zou blijven, dan zou de benzine in Nederland zonder accijnzen 1,34 euro per liter zijn.

Benzine zonder accijnzen en belastingen

Wat nou als de fiscus zijn handen van de pompen trekt en geen enkele belastingen mee zou heffen? Met alleen de productiekosten en de winst voor verkopende partijen, dan zou de benzine in Nederland 0,97 euro per liter kosten. Dan hebben we het over Euro 95. Diesel, dat nu 1,85 euro per liter kost, zou dan 1,01 euro per liter kosten. Bij deze berekening houden we uiteraard geen rekening met de impact op de schatkist en welke dingen er wegbezuinigd moeten worden door de overheid. Louter positief zou het in ieder geval óók weer niet zijn.

Hoe zijn de brandstofprijzen in Europa?

Dat de literprijs voorlopig niet rond de euro komt te liggen, kun je wel concluderen als je naar de brandstofprijzen in het buitenland kijkt. Alleen in Rusland, Wit-Rusland en Turkije duiken de prijzen onder de euro in een overzicht van de ANWB. In Polen betaal je voor zowel benzine als diesel ongeveer 1,2 euro per liter. In Luxemburg schommelt het rond de 1,5 euro en ook in Duitsland betaal je iets meer dan 1,6 euro per liter.

Advertentie

Reacties

  • Mwg says at 11 februari 2022:

    Nog meer gejammer maar die zelfde stemmen iedere keer weer op die graaiers uit de Haag dan smijten zij nog meer naar het buitenland daar in zijn wij nummer één in de wereld

    Reply
  • Jacco says at 9 februari 2022:

    Wanneer komt de inflatieberekening van de accijns? Of is dat dit jaar maar uitgesteld om rellen te voorkomen?

    Reply
  • Johannes says at 9 februari 2022:

    ik tank al jaren in buitenland . en heb zelfs een privé bedrijfje opgericht . ik laat brandstof over komen vanuit Polen . en sla dat op in oude koel melk tanks bij bedrijven die gestopt zijn met veehouderijen . polen kost het 1.05 euro per liter . hier heen laten komen in grote hoeveelheden kost mij bijna niks 😉omgerekend +- 1.35 euro per liter ongeveer . het word verkocht voor 1.50 euro per liter .en dit doen m’n vrienden al jaren lang 👍 tja waar het opgeslagen is ? ja in melktanks die onder vacuüm staan met een roerwerk zodat de brandstof heel lang goed blijft 😉 . waarom ook niet 🤣 hier vragen ze toch zelf om hier in denhaag 🖕 2e opie gaat straks wel gebeuren . word het echt zo duur ? beveilig het transport maar dan vraag ik mij af straks 🤣👍

    Reply
  • Roy says at 9 februari 2022:

    Ik vind het wel relaxed, rijd zelf geen auto want ik woon en werk in de stad…rijd lekker op m’n fiets, deelscooter, deelbakfiets voor vervoeren van spullen, OV en incidenteel een deelauto (Share now/Snapcar).

    Waar ik eerst 300+ euro p/m kwijt was voor een oude Saab en gedoe met parkeren ben ik nu voor minder dat de helft veel flexibeler…ben blij dat andere mensen de schatkist vullen met accijns en BPM omdat ze zo nodig een dikke auto willen rijden.

    Maar dat zal geen populaire opmerking zijn hier. :’)

    Reply
  • John says at 9 februari 2022:

    Maar kennelijk interesseert niemand het en trekt men de schouders oo en zegt “het is niet anders”. Op petitie.nl staan verschillende petities voor de verlaging van de accijnzen, maar slechts een handjevol tekent!

    Reply
  • Grunn 3.0 says at 8 februari 2022:

    Mooi bericht. Alleen past het niet in het straatje van onze regering. Plukken, Plukken en nog eens Plukken. Dat kunnen ze wel. Onze regering heeft afgelopen jaren weer flink de Sinterklaas uitgehangen. Dat gaan we met een toeslag weer terugbetalen. Maar dat is voor velen geen nieuws;-)
    Behalve voor degenen die nog geloven in Sinterklaas en Zwarte Piet.

    Reply
  • Klaas says at 8 februari 2022:

    Maar zot dat kwartje van Kok er nog wel op.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie