Zodra jij een caravan achter je auto hangt, dan mag je plots nog maar 90 km/u in Nederland. Verlies je je caravan ergens halverwege de A12, dan is dat vervelend, maar dan mag je ineens weer 100 of zelfs 130 km/u. En dat maakt toch weer een hoop goed. Maar hoe hard mag een vrachtwagen zonder oplegger? Mogen deze chauffeurs harder rijden dan 80 km/u als ze géén aanhanger hebben?

Het voorste deel van een vrachtwagen noem je een trekker. Heb je weleens naast een losse trekker (dus zonder aanhanger) naast het stoplicht gestaan, dan weet je dat die dingen best prima van de plek komen. Ze hebben immers heel wat trekkracht, maar relatief weinig om op dat moment te trekken. Bij Willem Wever zouden ze het omschrijven als rennen met of zonder zware rugzak.

Hoe hard mag een vrachtwagen zonder oplegger?

Volgens de Nederlandse verkeerswet is de snelheid voor vrachtauto’s en autobussen altijd 80 km/u in Nederland. Er is geen uitzondering voor vrachtwagens die zonder aanhanger rijden. Kort gezegd is het antwoord dus: nee, ook zonder aanhanger moeten vrachtwagens 80 km/u rijden. Je zult moderne vrachtwagens over het algemeen ook niet harder zien rijden.

Hoe hard kunnen vrachtwagens?

De meeste vrachtwagens in Nederland en zelfs in Europa kunnen niet veel harder rijden. Vrachtwagens hier hebben een verplichte snelheidsbegrenzer die ingesteld staat op 90 km/u. Of net iets harder dan 90 km/u. Volgens Veiliger Verkeer Nederland zijn vrachtwagens die niet buiten de Nederlandse grens komen zelfs beteugeld op 80 km/u. Zelfs als de chauffeurs harder willen rijden, kan het dus niet.

Bussen mogen in principe ook niet harder dan 80 km/u, met een uitzondering voor bussen die geen staanplaatsen hebben en wél gordels hebben voor alle inzittenden. Deze zogenoemde T100-bussen mogen 100 km/u rijden. Dit zijn bijvoorbeeld de grote bussen waarmee je vroeger op zuipvakantie naar Poreč. Eén keer en nooit meer.

Reacties

  • Patrick heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    Ik zie iedere dag zogenaamde beroeps chauffeurs op de linkerbaan tussen 90 en 95 rijden…allereerst bloed irritantant want houden het verkeer op maar daarintegen ook levensgevaarlijk….ook met regenachtig weer deze gevaarlijke snelheden aanhouden op de linkerbaan is gewoon onverantwoordt en rijbewijs onwaardig

    Reageer
  • Cor heeft op 26 maart 2023 geschreven:

    Vrachtwagens van 7.5 ton en meer hebben een snelheids begrenzer die moet afgesteld zijn op 85 km/u het een tolerantie van 4km/u ,dus tussen de 81 en 89 km/u. Moet om de 2 jaar gekeurd worden (RDW). En bij een controle door de verkeers inspectie wordt hij uitgelezen . bij gesjoemel krijg je een zware boete

    Reageer
  • Jos heeft op 26 maart 2023 geschreven:

    Een trekker heeft geen aanhangwagen maar een oplegger

    Reageer
  • Sjokotof heeft op 25 maart 2023 geschreven:

    De meeste vrachtwagens bij ons zijn afgesteld op 82 km/h , bij die snelheid geven de meters van de meeste personenauto’s die erachter rijden een snelheid weer van ca 88/89 km/h aan, maar verregaande de meeste vrachtwagens die ook internationaal rijden kunnen 89 of 90 km/h

    • Cor heeft op 26 maart 2023 geschreven:

      Klopt niet is 85 km/u + en – 4 Km/u

      Reageer
    Reageer
  • pittuuh heeft op 25 maart 2023 geschreven:

    zekering eruit en knallen met dat hok

    Reageer
  • Anoniempje heeft op 25 maart 2023 geschreven:

    Nou,

    Ik passeer met regelmaat grote vrachtwagens en die rijden beduidend meer dan 80 of 90 of ze nu beladen zijn of niet.

    • Roderik heeft op 25 maart 2023 geschreven:

      Ja mensen in België mag je wel 90 met vrachtwagen en aan de andere kant van de oceaan mogen ze zelfs 120 dus tja Nederland pff al die regels .

      • Jeffrey heeft op 26 maart 2023 geschreven:

        Als je Amerika bedoeld? Misschien zijn de wegen dat waar ruimer? 🙂

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Jeffrey Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear