Een broodmes na elk gebruik afwassen? Mwah, de kruimels eraf kloppen en dat ding terugleggen, volstaat ook wel. Voor de bandenspanning van een auto hanteren de meeste mensen het broodmesprincipe: ‘Loopt wel los’. Gelukkig voor de luie mens zijn steeds meer auto’s uitgerust met bandenspanningssensoren die de luchtdruk voor jou in de gaten houden.

Maar hoe komt een draadloze bandenspanningssensor aan zijn stroom? Er lopen geen snoeren naar de velg die je eerst moet loskoppelen als je de wielen van een auto haalt. Je kunt je voorstellen dat ze sensoren net als een automatisch horloge hun energie halen uit de beweging van de wielen, maar het antwoord is een stuk simpeler.

Hoe komt een draadloze bandenspanningssensor aan zijn stroom?

De bandenspanningssensoren hebben een klein batterijtje dat een aantal jaar meegaat. Als je heel lang zou doorrijden met dezelfde banden, zullen deze sensoren dus op ten duur leeg raken. Als de batterij leeg is, moet veelal de volledige sensor vervangen worden. Meestal doe je dit als je toch voor nieuwe banden gaat. De nieuwe sensoren moeten dan gekoppeld worden aan de auto.

En hoe weet een auto zonder sensor de bandenspanning?

Niet alle auto’s die een waarschuwing geven voor bandenspanning, hebben sensoren in de velg. Het systeem hiervoor is geniaal in z’n simpliciteit. De ABS-sensoren meten het aantal omwentelingen van het wiel. Net als een ballon wordt een autoband iets kleiner bij lage spanning en daardoor gaat het wiel sneller draaien.

Als de ABS-sensor ziet dat een band sneller gaat draaien, dan weet het systeem dat de band een lagere spanning heeft. Bij dit simpele systeem kun je echter niet de bandenspanning zien in de boordcomputer en als je een melding krijgt, is de bandenspanning ook gelijk een stuk te laag.

Als je dit systeem hebt, moet je dus eigenlijk handmatig je spanning controleren. De meeste mensen zullen dit trouw maandelijks – minimaal één keer in het jaar doen. Je kunt ook ventieldopjes met sensoren kopen op de bekende Chinese koopjeswebsites, maar dan rij je rond met een enorme puist op je ventielen. En ervaring leert dat deze zeker niet altijd luchtdicht blijven.

Reacties

  • Jos heeft op 7 oktober 2022 geschreven:

    Klein foutje hierboven, als de diameter kleiner wordt gaat het wiel sneller draaien ipv trager…

    • Mattijn Nederend heeft op 8 oktober 2022 geschreven:

      Inderdaad sneller – aangepast!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear