Gecondoleerd met de Mercedes A-klasse. De hatchback is dood. Of in ieder geval terminaal. Markus Schäfer, de technische baas van Mercedes, heeft bevestigd dat er geen opvolger komt voor de huidige A-Klasse. De reden? De kleinste Mercedes is niet winstgevend genoeg. Hij is vooral populair in Europa, terwijl SUV’s wereldwijd beter verkopen en meer opleveren. Bovendien passen accu’s makkelijker in een SUV. Allemaal logisch, toch? Wel komt er een nieuwe CLA, want die is net aangekondigd.

Het einde van de A-klasse is wat ons betreft een mooie aanleiding om een van onze favoriete verhalen uit de recente autogeschiedenis af te stoffen. Zie het als een humoristische anekdote om deze condoleance iets op te vrolijken. Want de komst van de A-klasse zorgde vrij direct voor een verlies van 1,99 miljard euro bij Volkswagen. En het was niet eens de schuld van Mercedes, maar vooral heel erg van Volkswagen zelf. Of eigenlijk de grote baas van het merk.

In 1997 introduceerde Mercedes voor het eerst de nieuwe A-klasse. Toen was het nog niet de strakke hatchback die het nu is, maar meer een suf bolhoedje dat letterlijk omviel tijdens de elandproef. Desalniettemin was het een directe concurrent van de populaire Volkswagen Golf. Dat zag Ferdinand Piëch, de grote baas van Volkswagen, als een directe aanval. En de beste man had er totaal geen moeite mee om op grootse doch zeer kleinzielige manier te reageren.

De Phaeton was de reactie op de A-klasse

  • Volkswagen Phaeton V10 TDI 4Motion (4D) zwart (2005) schuin zijkant voor rechts
    Foto: © Volkswagen
  • Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion (2005) zijkant voor schuin
    Foto: © Volkswagen
  • Volkswagen Phaeton W12 voor
    Foto: © Volkswagen
  • Volkswagen Phaeton W12 rijdend op een weg schuin voor met Aziatisch kenteken
    Foto: © Volkswagen
  • Foto: © Volkswagen
  • Volkswagen Pheaton
    Foto: © Volkswagen
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton
  • Volkswagen Phaeton V10 TDI 4Motion (4D) zwart (2005) schuin zijkant voor rechts
  • Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion (2005) zijkant voor schuin
  • Volkswagen Phaeton W12 voor
  • Volkswagen Phaeton W12 rijdend op een weg schuin voor met Aziatisch kenteken
  • Volkswagen Pheaton
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton
  • volkswagen pheaton

Piëch besloot terug te slaan in het segment waar Mercedes heer en meester was: de luxe sedans. Volkswagen zou een concurrent bouwen voor de Mercedes S-klasse en het zou de Veyron van comfort moeten worden. Je kent de eisen inmiddels: je moest de auto 24 uur lang op 250 km/u kunnen rijden bij een buitentemperatuur van 50 graden zonder dat het binnen warmer werd dan 21 graden. Vermoedelijk waren tankstops niet meegerekend.

Een ander geniaal idee, wat we tegenwoordig ook nog niet vaak genoeg zien, was stille luchtroosters in het interieur voor de airco. De Phaeton was een geniaal meesterwerk toen het in de showrooms verscheen. Misschien zelfs beter dan de Mercedes S-klasse. Een geniale zet van Piëch dan? Nou, het grote probleem is dat mensen die het geld hebben voor een dikke S-klasse, liever geen Volkswagen kopen. De verkoopcijfers van de auto waren catastrofaal.

Analist Sanford C. Bernstein stelde een tijd geleden een lijst samen van Europese auto’s waar verlies op gemaakt werd. Volgens zijn berekeningen heeft Volkswagen onder de streep 1,99 miljard euro verlies gemaakt op het hele project. Je moet Volkswagen nageven dat ze wel volhardend waren, want ze hebben nog een facelift uitgebracht. En ze waren zelfs al bezig met de opvolger van de Phaeton, maar dit project werd toch maar geschrapt.

Mercedes leed ook verlies

Overigens was het ook geen soepele start voor de Mercedes A-klasse. Zoals je weet kwam de ‘Baby Benz’ tijdens een Zweedse proef op zijn dak te liggen. Als reactie moest het merk op alle A-klassen standaard ESP installeren, ook op bestaande auto’s. Toen was dit nog een prijzig systeem dat je alleen standaard op de S-klasse vond en tegen meerprijs op de C-klasse. Je zou kunnen zeggen dat de A-klasse hierdoor wel zorgde voor de doorbraak van ESP bij normale auto’s.

En er waren nog meer problemen met de kleine Mercedes. Groeipijntjes, zullen we maar zeggen. Volgens Bernstein maakte Mercedes van 1997 tot 2004 maar liefst 1,71 miljard euro verlies op de Golf-concurrent. Uiteindelijk zal het merk genoeg winst hebben gemaakt op de hatchback, anders hadden ze de auto 20 jaar geleden al geschrapt. Maar nu is het moment dus wel daar: de A-klasse verdwijnt na bijna 30 jaar van het toneel.

Ook de snelle A 45 verdwijnt dus

  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) voorkant
    Foto: © TopGear
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) achterkant
    Foto: © TopGear
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) voorbumper koplamp
    Foto: © TopGear
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) wiel
    Foto: © TopGear
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) uitlaat
    Foto: © TopGear
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) voorkant
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) achterkant
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) voorbumper koplamp
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) wiel
  • Mercedes-AMG A 45 S 4Matic + (2023) uitlaat

De afgelopen jaren verloren we al de Ford Focus ST, de Hyundai i30N, Peugeot 308 GTI, Megane RS en de Astra OPC. Nu de Mercedes-AMG A 45 verdwijnt, blijft er wel heel weinig over. Het is ook sneu voor de Audi RS 3, want die moet zijn speelmaatje missen. Er komen heus wel weer elektrische hatchbacks aan, maar dat is toch niet hetzelfde als een vuurspuwende benzinemotor.

Hoe zal de A 45 herinnerd worden? Waarschijnlijk als een krankzinnige motor in een onderstel dat het niet helemaal aankon. De laatste versie had zelfs 420 pk uit een 2,0-liter viercilinder. De motor zelf blijft bestaan. Lotus gebruikt hem in de Emira. Ook andere modellen zoals de AMG C 63 gebruiken deze viercilinder. En volgens Mercedes-insiders komt er een AMG-versie van de gestroomlijnde nieuwe CLA.

2 reacties op “Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor”

  1. Hoi, deze tekst is op basis van onze eigen informatie al enige jaren te vinden is op de website. Ik zie nu inderdaad dat AV een video heeft van de Phaeton, maar die hebben we niet gekeken. Het is sowieso een van de bekendste verhalen uit de recente autogeschiedenis, dus je gaat het verhaal vaker tegenkomen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *