Volkswagen verkoopt het verhaal van de Phaeton nog alsof het een prestigeproject was om te laten zien wat het merk allemaal in huis had. En tuurlijk, dat was het uiteindelijk ook, maar het project was op de eerste plek een persoonlijke vendetta van wijlen bedrijfsdictator Ferdinand Piëch. Hij kon de brutaliteit van Mercedes om een concurrent van de Golf te lanceren niet verkroppen – en daarom moest er een tegenhanger van de Mercedes S-klasse komen vanuit Volkswagen.

Piëch stelde een belachelijk eisenlijstje op. De Phaeton moest bijvoorbeeld de hele dag lang 300 km/u kunnen rijden terwijl het buiten 50 graden was, waarbij het binnen niet warmer mocht worden dan 22 graden. En dit terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u. Ook op topsnelheid en met tegenwind mochten er geen vibraties in de motorkap optreden. Wie Piëch tegensprak, werd ontslagen of overgeplaatst. Anderen namen vrijwillig ontslag.

En hoe werd de Phaeton ontvangen? Met weinig enthousiasme. Het was een steengoede auto, maar bijna niemand kocht hem. Voor de enorme smak geld die hij kostte, wilde niemand in een auto rijden die mensen verwarden met een Passat. Naar schatting werd er bijna 2 miljard euro verlies gemaakt op het hele project. En toch ging Volkswagen aan de slag met een opvolger van de Phaeton. In 2018 had deze Volkswagen Phaeton D2 de markt moeten betreden.

Het project werd geschrapt door de elektrische auto

Het bestuur van Volkswagen koos één van de vier voorgestelde ontwerpen van de designafdeling. Deze werd uitgewerkt tot de Volkswagen Phaeton D2 die je op de foto’s ziet. In het interieur herken je zaken als het grote scherm uit de Touareg en vanaf de achterkant gezien is het duidelijk een concerngenoot van de Audi A8. Helaas, tijdens de ontwikkeling van de opvolger verschoof de focus van Volkswagen naar elektrische auto’s, en het project werd de nek omgedraaid.

Motoren van de opvolger van de Volkswagen Phaeton

Volkswagen had al bedacht dat ze twee benzinemotoren en één dieselmotor wilden leveren in de Phaeton. De instapper was een 3,2-liter V6-benzine met 241 pk en de topper was een W12 met 420 pk. Nog bijzonderder was de keuze om zelfs in 2018 nog met een nieuwe V10 TDI te komen. Deze V10 had 313 pk en 750 Nm moeten produceren. De W12 en de V10 zouden vierwielaandrijving hebben gekregen, de V6 slechts voorwielaandrijving.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)