De Nissan Skyline staat vanaf de introductie in 1957 al bekend om het feit dat ze gemakkelijk te tunen zijn. Wil je meer pk’s? Geen probleem, zelfs je oma kan het: je koppelt een paar slangetjes los, knutselt wat aan de begrenzer en voor je het weet heb je een stuk meer dan de standaard 280 pk, wat natuurlijk veel te weinig is. Voor het weet heb je een Nissan Skyline met 1520 pk.

Is 280 pk dan niet genoeg?

Nee, maar de originele was wel daarop begrensd. Dat heeft te maken met afspraken tussen Japanse autofabrikanten eind jaren ‘80. Er vielen in die tijd zoveel dodelijke slachtoffers in het verkeer dat Japanse autofabrikanten hun auto’s niet meer dan 280 pk mochten geven. Dit in combinatie met een maximumsnelheid van 180 km/u. Dat zouden ze in Duitsland eens moeten proberen…

Gelukkig spanden de autofabrikanten wel lekker samen en hielden ze zich allemaal totaal niet aan die afspraken. Ze riepen wel dat een auto 280 pk had, om controlerende ambtenaren gelukkig te houden, maar ondertussen maakten ze gewoon modellen met meer vermogen. En bouwden ze hun auto’s zodanig dat ze met gemak veel meer pk’s aankonden.

Godzilla met fantastisch geluid

Oké, over naar de Nissan Skyline GT-R R32, beter bekend als Godzilla. De motor (RB26DETT) kon je eenvoudig opentrekken, was makkelijk om aan te sleutelen zodat pk-waarden met vier cijfers te halen vielen. Dus: 1000 pk of meer. Een mooi voorbeeld daarvan is de R32 in het filmpje hierboven. Een 1520 pk sterk klimmonster uit Zuid-Afrika, in het bezit van en gereden door Des Gutzeit.

Zoals je kunt zien, is het niet echt rijden als je met zo’n apparaat een bergweg op stormt. Het is meer het gaspedaal volledig naar beneden rammen, de snelheid opkrikken, alle hens aan dek voor de volgende 40 seconden die het duurt tot de race over is en hopen dat je boven komt. Het geluid is fantastisch, dus koptelefoon op en luisteren maar!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)