
Hoe vaak eet de eigenaar van een cafetaria gefrituurde aardappelstengels (we gebruiken non-binaire benamingen om de patat/frietdiscussie te vermijden)? We vermoeden niet heel vaak. En hoe zit dat dan op de Duitse Autobahn? Als je elke dag zo hard mag rijden als je wilt, doe je dat dan ook echt? Of ga je dan liever voor het besparen van je peut en kies je een verstandiger tempo, zoals 130 km/u?
Dit Duitse onderzoek kan voor wat verduidelijking zorgen. De softwaredienstverlener Vimcar evalueerde de data van leaserijders. Zij concludeerden dat een derde van de leaserijders minstens één keer per maand sneller rijdt dan 160 km/u. Het grootste deel, 69 procent, rijdt minimaal één keer per maand 130 km/u en 6 procent tikt zo nu en dan de 200 km/u aan.
‘Onze analyse toont aan dat de meerderheid van de Duitse leaserijders geen snelle chauffeurs zijn’, zegt de directeur van Vimcar. Bij 85 procent van de zakelijke reizen wordt gemiddeld 70 km/u gereden. Hierbij gaat het overigens om de volledige rit, dus ook de stukken waar 30 of 50 gereden wordt. Zo’n gemiddelde zegt dus niet heel veel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Waarom deze dikke Mercedes niet harder mag dan 95 km/u op de Duitse Autobahn

Nieuw plan: limiet op de Autobahn, maar daar krijg je wel iets voor terug

Wat je ook denk dat dit nieuwe verkeersbord betekent, we beloven je dat het fout is

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

De succesvolle flexflitser heeft één zwakke plek waardoor je ongestraft te hard kunt rijden

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Het is veiliger om vijf kilometer te hard te rijden dan te langzaam, maar hoe komt dat eigenlijk?

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Pas nog een aantal dagen in Duitsland doorgebracht en rondgereden. Er zijn inderdaad erg veel wegwerkzaamheden en de eens vermaarde Autobahn kan niet in de schaduw staan van de meeste Nederlandse snelwegen. Waar het echter volledig spaak loopt is wanneer de Duitsers vrij zijn en massaal in de auto springen om in de stau te gaan staan. Tijdens weekends en feestdagen is het verstandig om Duitsland te vermijden. Groot verschil met de Nederlandse weggebruikers is wel dat onze Oosterburen met meer discipline rijden als ze rijden tenminste.
Het hele bericht zegt niet zoveel. Duitsers zijn geen leaserijders, zoals in Nederland. De leaserijders vind je er vooral in de grote concerns als Deutsche Telekom en Deutsche Bahn met een hoop service-volk op de weg. En dan gaat het voor het grote deel om Astra’s of – nog erger – Meganes (Renault heeft met wat slimme trucs (ongewenst) bij die laatste twee concerns een paar Europese aanbestedingen gewonnen).
Dat daar maar 6% van af en toe de 200 aantikt is niet zo gek.
De meeste Duitsers kopen een auto, eventueel met financiering, maar ze leasen niet. Bij 80% of meer van de zakelijke rijders koopt het bedrijf die auto. Een jong broekie willen ze nog wel eens met een golf afschepen, maar anders is het al snel een Passat of een A4. In de managementlagen wordt het een A6 of een 5-serie. Dat is het representatieve deel van het dagelijkse verkeer op de linkerbaan. Zelfs als het druk is, wordt gewoon in treintjes met een snelheid ergens tussen de 170 en de 220 gereden.
Het lage gemiddelde, tot slot, zegt iets over de bedroevende staat van het asfalt. Je rijdt in Duitsland van Baustelle naar Baustelle.