
Hoe vaak eet de eigenaar van een cafetaria gefrituurde aardappelstengels (we gebruiken non-binaire benamingen om de patat/frietdiscussie te vermijden)? We vermoeden niet heel vaak. En hoe zit dat dan op de Duitse Autobahn? Als je elke dag zo hard mag rijden als je wilt, doe je dat dan ook echt? Of ga je dan liever voor het besparen van je peut en kies je een verstandiger tempo, zoals 130 km/u?
Dit Duitse onderzoek kan voor wat verduidelijking zorgen. De softwaredienstverlener Vimcar evalueerde de data van leaserijders. Zij concludeerden dat een derde van de leaserijders minstens één keer per maand sneller rijdt dan 160 km/u. Het grootste deel, 69 procent, rijdt minimaal één keer per maand 130 km/u en 6 procent tikt zo nu en dan de 200 km/u aan.
‘Onze analyse toont aan dat de meerderheid van de Duitse leaserijders geen snelle chauffeurs zijn’, zegt de directeur van Vimcar. Bij 85 procent van de zakelijke reizen wordt gemiddeld 70 km/u gereden. Hierbij gaat het overigens om de volledige rit, dus ook de stukken waar 30 of 50 gereden wordt. Zo’n gemiddelde zegt dus niet heel veel.
Meer van TopGear


Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Dit simpele Duitse verkeersbord betekent iets anders dan jij nu denkt (en dat levert je een hoge boete op)

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Pas nog een aantal dagen in Duitsland doorgebracht en rondgereden. Er zijn inderdaad erg veel wegwerkzaamheden en de eens vermaarde Autobahn kan niet in de schaduw staan van de meeste Nederlandse snelwegen. Waar het echter volledig spaak loopt is wanneer de Duitsers vrij zijn en massaal in de auto springen om in de stau te gaan staan. Tijdens weekends en feestdagen is het verstandig om Duitsland te vermijden. Groot verschil met de Nederlandse weggebruikers is wel dat onze Oosterburen met meer discipline rijden als ze rijden tenminste.
Het hele bericht zegt niet zoveel. Duitsers zijn geen leaserijders, zoals in Nederland. De leaserijders vind je er vooral in de grote concerns als Deutsche Telekom en Deutsche Bahn met een hoop service-volk op de weg. En dan gaat het voor het grote deel om Astra’s of – nog erger – Meganes (Renault heeft met wat slimme trucs (ongewenst) bij die laatste twee concerns een paar Europese aanbestedingen gewonnen).
Dat daar maar 6% van af en toe de 200 aantikt is niet zo gek.
De meeste Duitsers kopen een auto, eventueel met financiering, maar ze leasen niet. Bij 80% of meer van de zakelijke rijders koopt het bedrijf die auto. Een jong broekie willen ze nog wel eens met een golf afschepen, maar anders is het al snel een Passat of een A4. In de managementlagen wordt het een A6 of een 5-serie. Dat is het representatieve deel van het dagelijkse verkeer op de linkerbaan. Zelfs als het druk is, wordt gewoon in treintjes met een snelheid ergens tussen de 170 en de 220 gereden.
Het lage gemiddelde, tot slot, zegt iets over de bedroevende staat van het asfalt. Je rijdt in Duitsland van Baustelle naar Baustelle.