Afgelopen week werden de verkoopcijfers bekend van zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Wat blijkt: we kopen veel meer gebruikte auto’s dan nieuwe. Dat is ook niet raar: alleen nieuwe auto’s zijn nieuw (goh), en een gebruikte auto kan van alles zijn: een paar maanden oud tot een klassieker. En alles wat daar tussenin zit. Maar hoelang gaat een auto dan eigenlijk gemiddeld mee?
Dat is een vraag waar we een antwoord op proberen te geven. Dat omschrijven we bewust op die manier, want er is namelijk geen keiharde grens qua leeftijd of kilometerstand. Er zijn enorm variabelen van toepassing die we wél kunnen benoemen. Op deze wijze kun je zelf een inschatting maken of een auto nog lang meekan. Of niet.
Bouwjaar
Er is niet echt direct een bouwjaar waarop een auto ineens niet meer bruikbaar is. Vroeger speelde dat een rol, vooral vanwege matige roestpreventie. In de jaren 90 reden er niet veel auto’s uit de jaren 70 rond. Maar nu zijn er nog genoeg auto’s uit de late jaren 90 en waarmee je prima dagelijks kunt rijden. Wel zijn er andere dingen waar je voor moet op moet letten, zoals emissiezones.
In veel gevallen zit je met Euro 4 nog veilig. Dat is geldig vanaf 2005, daarvoor waren er natuurlijk ook al auto’s die daaraan voldeden. Dit weegt voor diesels trouwens veel zwaarder, dan voor benzineauto’s. De meeste milieuzones in steden zijn van toepassing voor diesels. Als je je af vraagt hoelang een auto mee gaat, kan het dus zijn dat de wetgeving eerder een einde aan een auto maakt dan de techniek.
Kilometerstand
Net als bouwjaar laat kilometerstand zich heel erg lastig vastzetten. Gemiddeld genomen gaan benzinemotoren zo’n 250.000 tot 300.000 kilometer mee, diesels kunnen wel 400.000 kilometer halen. In beide gevallen is (veel) meer mogelijk, maar heeft het vooral te maken met onderhoud, uiteraard.
Daarnaast zegt kilometers niet zo heel erg veel. Snelweg kilometers zijn geweldig voor een auto. De motor krijgt dan veel koude lucht, draait relatief weinig toeren en is lekker warm. Korte stukjes zijn funest voor de techniek: de motor kan nauwelijks op temperatuur komen. Vaak zijn die korte stukjes ook door stedelijke gebieden, dus met veel accelereren, stoppen, drempels en dergelijke. Dat zorgt ook voor een hogere slijtage aan de auto.
Hoelang gaat een auto mee: tussenconclusie
En zo komen we bij de eerste tussenconclusie. Een recenter bouwjaar en lagere kilometerstand zorgen ervoor dat je langer met een auto kunt doen. Dat zie je overigens ook aan de prijzen, want jongere auto’s die weinig hebben gelopen zijn logischerwijs duurder. Er is niet echt een vast getal qua leeftijd of kilometerstand. Wel kun je rekening houden met een hoop variabelen. Je kunt het beste punt voor punt kijken en dan plussen en minnen.
Onderhoud, onderhoud, onderhoud
Het belangrijkste is het onderhoud. Het onderhoud moet tijdig en kundig worden uitgevoerd. Normaal gesproken moet het onderhoud volgens voorschrift van het merk worden uitgevoerd. Onze tip: doe de kleine oliebeurten ‘door de helft’. In sommige gevallen houdt de fabrikant 30.000 kilometer aan op flinterdunne longlife olie. Dan is het raadzamer om 15.000 kilometer aan te houden voor oliebeurten.
De dealer is niet automatisch beter dan een specialist. Zo zegt BMW dat de automaten ‘sealed for life’ zijn, maar bij de specialist kun je wel de olie van de automaat vervangen om de levensduur te verlengen. Ook heeft de specialist vaak meer ervaring met de oudere auto’s met hogere kilometerstanden.
Preventieve maatregelen
Daarop voortbordurend, gaan we verder met dingen die je kan doen om hoge kosten te voorkomen. Veel moderne motoren (met indirecte injectie) hebben last van interne vervuiling. Middels walnutblasting kun je deze intern reinigen. Breng de auto geregeld naar de garage en laat de monteur kijken naar de staat van essentiële onderdelen en potentiële mankementen. Een slap wordende ketting vervangen kost al gauw 1.000 tot 2.000, de schade die het aan kan richten is vele malen hoger.
Kijk naar bekende euvels van auto’s. Als je een auto met hoge kilometerstand overweegt: is de kans aanwezig dat deze euvels zich hebben voorgedaan. Het internet staat vol met fora, facebookgroepen en aankoopadviezen. Met name bij auto’s van rond 2008 tot en met 2014 (grofweg) zijn er veel auto’s met structurele problemen. Denk aan de TSI-motoren van Volkswagen, EcoBoost-motoren van Ford, THP-motoren van PSA en N20-motoren van BMW.
Dit zijn allemaal zogenaamde downsize-motoren. Ze leveren veel vermogen én zijn vrij zuinig, maar de techniek was nog niet helemaal uitontwikkeld. Problemen met turbo, distributieketting, zuigers, zuigerwanden en interne vervuiling kunnen opspelen. Zoek dus op wat de specifieke euvels zijn van de auto zijn en controleer of deze zich voordoen of dat het al verholpen is. Als het verholpen is, kijk dan goed naar de datum wanneer het gebeurd is en wie het heeft uitgevoerd.
Aantal eigenaren
In principe zou dit niet moeten uitmaken, maar doet dat het wel. Het liefste koop je de auto van de eerste of tweede eigenaar. Via de RDW-site kun je zien hoe vaak een auto van eigenaar is gewisseld. Meerdere eigenaren hoeft niet direct een probleem te zijn, maar check dan de onderhoudshistorie nog nauwkeuriger. Let ook op wanneer de auto van eigenaar wisselde. Het gaat met name om de laatste jaren. Een auto met meerdere eigenaren in het laatste jaar is een indicatie om verder te kijken.
Staat van de auto
Het is misschien een beetje dubbelop, maar kijk naast de technische staat ook naar de optische staat van in- en exterieur. Je hebt geen zin om duizenden euro’s uit te geven om een auto er netjes eruit te laten zien. Een nette auto op goede A-merk banden heeft vaak een beter baasje gehad dan een auto met beschadigde velgen en C-merk banden. Sowieso: veel kleine beschadigingen zijn een indicatie dat de vorige eigenaar er minder voorzichtig op is geweest.
Wees bereid te investeren
Een oudere auto met meer kilometers kost nu eenmaal meer geld om rijdend te houden. Wees daar niet bang voor. Je zult soms flinke kosten moeten maken. Enerzijds zijn dat de slijtagedelen (koppeling, banden, remmen), anderzijds grote reparaties (klepseals distributie, injectoren, turbo). Tegenwoordig is roest veel minder een probleem en kan de auto er na de reparatie alsnog een tijdje tegenaan.
Hybrides en plug-in hybrides
Naast de reguliere benzine- en dieselauto’s zijn er ook hybrides en plug-in hybrides. Deze hebben nog veel meer techniek aan boord. Meer techniek betekent natuurlijk meer mogelijke euvels. Met name de accu is een reden tot zorg, want enorm prijzig om te vervangen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Bij een PHEV doet de elektromotor het stadsverkeer, precies wat juist voor de meeste slijtage zorgt. Op de snelweg springt dan de verbrandingsmotor mee en kan die rustig mee draaien.
Hoelang gaat een elektrische auto dan mee?
Bij elektrische auto’s heeft het men over de accu’s en dat is niet onterecht. Ze zijn enorm prijzig als je ze moet vervangen. In de eerste generatie elektrische auto’s konden deze zorgen voor kopzorgen. De huidige generatie EV’s zijn vele malen beter. Een groot voordeel met elektrische auto’s is dat de motor maar één draaiend gedeelte heeft, in plaats van honderden. Natuurlijk hebben EV’s ook gewoon onderhoud nodig, maar er zijn er zat die 300.000 kilometer met gemak kunnen afleggen.
Hoelang gaat een auto mee? Conclusie
Hoe lang een auto mee gaat, is dus lastig om precies aan te duiden. Kilometer en bouwjaar zijn absoluut indicatoren, maar zeker niet alleszeggend. Bijna elke gebruikte auto is anders omdat er zoveel variabelen zijn qua onderhoud, uiterlijke staat, eigenaren en type gebruik. Maak een opsomming van bovenstaande kopjes en weeg dat tegen elkaar af. Het gaat immers om het totaalplaatje van de auto die bepaalt hoelang deze nog mee kan gaan.
En natuurlijk wat je zelf gaat inbrengen om te zorgen dat de auto langer meegaat. Uiteraard zijn we ook heel erg benieuwd naar jullie ervaringen. Koop je ook vaak oudere auto’s? Of auto’s met hoge kilometerstanden? Of koop je juist (bijna) nieuwe en doe je de auto weg voordat er potentieel hogere kosten aankomen? En wat doe je eraan om de auto langer mee te laten gaan? Deel je ervaringen in de comments. Toevoegingen op het artikel zijn uiteraard ook van harte welkom.
JantjeD heeft op 12 november 2024 geschreven:
Mijn Renault Twingo I uit 2006 met 55.000 km op de teller loopt nog als een zonnetje. Geldt ook voor mijn Landcruiser uit 1981 maar dat is niet echt een maat want die heeft 15 jaar langs de kant gestaan.
Maarten heeft op 12 november 2024 geschreven:
Ik rij ook gewoon door Peperkamp. Mijn auto uit 2019 heeft inmiddels de 143.765 km gereden, nog geen gezeur mee gehad.
Sterker nog, alleen ruitenwissers, internieuwfilter en banden gewisseld. Verder niets. De auto gaat zeker nog 200k mee.
Dat is duurzaam toch?
Ooh sinds dag 1 heb ik er 27.573 kWh mee verbruikt. Maar gelukkig wek ik thuis ook ruim 7000kwh per jaar op.
De auto heeft dus sinds ik hem bezit netto eigenlijk alleen op de zon gereden.
Marijke heeft op 11 november 2024 geschreven:
Heb een ford mondeo ghia sedan EN een ford mondeo ghia hatchback beiden 1.8 … beiden uit 2000 sept. en okt. De 1 heeft gereden 263.000 de ander 155.000. De 1 heb ik 11 jaar de ander heb ik 7 jaar … het is toevalligg zo gelopen dat ik er 2 heb maar wil ze absoluut niet kwijt, zijn beiden PERFECT in orde en er mankeert of mist niets aan !
Heb ze beiden zelfs 3 jaar geleden laten tectyleren, iets wat tegenwoordig noooit meer gedaan wordt ( of wel iemand ? )
Ben met beiden erggg flauw en precies.
Onderhoud 1000 punten.
Dagwaarde plusminus 4 a 500 euro ???
IK DACHT TOCH ZEER ZEKER VAN NIET !
…ik heb ze vast in 2030 nog steeds.
Vvg heeft op 12 november 2024 geschreven:
Aziatisch, geen Frans aub
Ronnie heeft op 11 november 2024 geschreven:
Audi A4 2.0 TDI sjoemeldiesel. 600.000 km gepasseerd. Alles nog orgineel, behalve paar rubbers. Ook roetfilter (tank altijd V-power). Gewoon om de 15.000 km een beurt, grote / kleine afwisselend.
Ian heeft op 11 november 2024 geschreven:
Ik had in de VS de laatste 15 jaar alleen Lexus 400 LS en 430 GS. Die gaan niet kapot. Ook BMW Audi MB gehad echt waardeloos. Ook Ford F350 en F250. Goede trucks. Te groot voor NL . Hier alleen maar Mickey mouse trucks.
Leondicabrio heeft op 10 november 2024 geschreven:
Audi a3 TDI gechipt naar 135pk gekocht met 80000km op de teller Weggedaan met 380000 de teller . Dan merk je wel dat hij ver op is . Lastiger aanslaan (weerstand in startmotor ) bak word wat gammel . Daar kan je met onderhoud weinig aan veranderen . Rubbers die opdrogen . Er is een moment dat een auto gewoon op is .
Bonkeur heeft op 10 november 2024 geschreven:
We rijden naar volle tevredenheid al ruim 7 jaren een Citroen Berlingo multispace uit 2012 met nu 175k op de teller. Geen noemenswaardige gebreken. Gebruikt iets meer olie, maar oliepijl geeft hij netjes aan (halfjaarlijks liter bijvullen). Gewoon ieder jaar een beurtje en rijden maar. Met caravan door Frankrijk ook geen probleem. Alleen echte bergwegen vermijden en gewicht verdelen naar de auto.
Bert heeft op 10 november 2024 geschreven:
VW T5 TDI uit 2003 vorig jaar weggedaan met € 500.000 op de teller.
Dick Mello heeft op 12 november 2024 geschreven:
Ik wil niet overdrijven maar…… ik heb ooit een Volvo 244GL ingeruild met een 600.000 op de teller (ergens rond 1989]. Ging echt nooit kapot!
Heel af en toe een beurt e.d.! Oh ja, 1x een uitlaat en uiteraard banden.
Keeske heeft op 11 november 2024 geschreven:
VW T5 TDI 174PK 5cilinder 2005 490.000 km. Twijfel om naar iets anders op zoek te gaan. Afgelopen jaar geen kosten gehad. Vorig jaar lekkende pompverstuivers. Laten repareren met setje dat ze aan 2 kanten vastzet i.p.v. aan 1. Rijdt weer top. In het verleden 2x rechter aandrijfas vervangen, bekend probleem bij deze vw.
H heeft op 11 november 2024 geschreven:
Heb bijna 290000 gereden met mijn Hyudai
Uit 2012 en rijd nog uitstekend zonder problemen
stuffie heeft op 10 november 2024 geschreven:
Het zou fijn zijn als hier wat meer mensen regaeren die >500.000 op de teller hebben.
Ik heb 250.000 op de teller (Peugeot Partner benzine), en ik zou wel willen weten waar ik tegenaan ga lopen als ik ermee doorrij (behalve de standaard dingen).
Frank R. heeft op 10 november 2024 geschreven:
In 2006 kocht ik een gebruikte Toyota Verso 1 8,
7 zitter met 15.000km op de teller. Ieder jaar een beurt bij de Toyota dealer. Inmiddels heb ik 524.000 km op de teller. De 1.8 motor gaat op latere leeftijd wat olie verbruiken. In de 20 jaar dat ik hem heb ,zijn de volgende zaken vervangen: wisselstroom dynamo, aircopomp, schijf rellen voor, koppeling. De originele uitlaat en schokbrekers zitten er nog onder. Auto staat altijd buiten en rijdt nog als nieuw. Natuurlijk heeft hij wat gebruikssporen en het interieur is op wat plekjen wat Smeets. Maar mag dat na 20 jaar. De volgende wordt weer een Toyota maar zeker geen elektrische
Dick's Z heeft op 11 november 2024 geschreven:
Ik kocht in 2010 een BMW Z3 2liter 6 cilinder van bj. 1999 met 134000 km op de teller. Ondertussen staat er 265000 km op de teller. Ik maak na mijn pensioen minder kilometers. 1 keer per jaar apk en kleine beurt en soms een grote beurt. Behalve de abs computer en pomp vervangen, geen reparaties gehad. Rijd nog steeds heerlijk en geen behoefte om hem eruit te doen.
Jopie 48 heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik rij in een Suzuki Liana 1600 motor automaat. Bouwjaar 2004, 277.000 km op de teller. Het is een fijne auto om in te rijden. Maar dat vraagt wel om goed onderhoud. Ik rij per jaar, nadat ik gepensioneerd ben, tussen de 8000 en de 10000 km. Toen ik nog werkte was dat aanzienlijk meer vanwege het gebruik van de auto voor mijn werk. Kon, middels de vergoeding die kreeg, vaak een nieuw auto kopen. Ik heb tijdens mij “ rijdbare” leven vijf auto’s gehad. Met de Liana zijn dit er zes. Het aankopen van een nieuwe auto zit na mijn pensionering niet meer in. Dus moest ik een andere strategie hanteren. Ik laat en liet de auto elk jaar samen met de APK een grote beurt geven. Ondanks de verbeterde bescherming van de basis van de auto heb ik drie jaar geleden de auto opnieuw laten behandelen. Twee jaar geleden alle schokbrekers laten vervangen. Stabilisatiestangen laten vervangen voor betere wegligging. Ga zo maar door. Ja bij zoveel kilometers en leeftijd zijn er onkosten. Anderzijds heb je bij reparaties, buiten de motor, geen nieuwe auto voor de gemaakte onkosten. Je moet dus, zo als ik dat altijd noem, een fonds achter hand hebben om een auto veilig rijdend te houden. Ik ben het, uit eigen ervaring, eens met de genoemde punten in het artikel. Onderhoud in een veelvoud, luisteren naar de auto, het vraagt ook om juist gebruik als de jaren van de auto gaan klimmen. Er zuinig op zijn. Succes.
Nunatak heeft op 10 november 2024 geschreven:
Onze Volvo 940 viert over 2 maanden z’n 29e verjaardag. Rijdt als een zonnetje, nooit problemen. Met 3 ton op de teller is ‘ie ook pas net ingereden 😉 Misschien wel onze beste auto ooit, OK – op mijn GT86 na dan.
De Gouden Koets heeft op 10 november 2024 geschreven:
Mijn 960 2.5 Estate Oxford uit apr96 heeft inmiddels 418k op de klok. Hij wordt verwend, rijdt tegenwoordig 10h-12k per jaar en krijgt jaarlijks verse olie en alles wat hij nodig heeft. Hoor ik iets, dan naar Dealerauto in Vught. Onderhoudskosten zijn 7 ct per km sinds ik hem in 2015 heb. Volgende op de planning is de motor spoelen omdat ik bij verhoogde vraag om vermogen de klepstoters hoor. Door zijn kleur is dit en enige echt Gouden Koets!
P.Evers heeft op 10 november 2024 geschreven:
Hoelang gaat een auto mee? Zolang je hem niet helemaal in elkaar rijdt, en onderdelen verkrijgbaar zijn dus heel lang. Je kan er zo 30 jaar of langer in rijden, alleen of dat economisch nog verantwoord is, is vraag 2. Als je veel zelf kan doen scheelt het wel.
Heb zelf 27 jaar met een Ford Escort gereden. 235000 km op de teller, onlangs verkocht en auto wassen nog steeds in een uitzonderlijke nette staat. Laatste jaren alleen als concours wagen gebruikt, dat wel. Als daily heb ik een Ford Focus uit 2019. 1.5 ecoboost met 218000 km op de teller. Buiten gewoon onderhoud nog niks aan vervangen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 10 november 2024 geschreven:
aanvulling: en dat is de schuld van vooral de NPO/Commerciele TV omroepen.Het achterlaten van de belangrijkse informatie,inzake dat 15 jaar geleden al die stroomkabel hadden moeten vervangen,door dikkere energie-kabels.Je hebt te maken met de wet van Ohm: U= I xR spanning is gelijk aan ampare x weerstand..U kunt via: een mijn beste auto-web-site Hoge School autotechniek( mvwautotechniek.nl) alle geegeven opzoeken,oa ook de wet van Ohm uitleg.Om een Blackout te voorkomen, via youtube.nl mit der Energiewende in den blackout en wie Gut sind wir auf Hessen ohne strom vorberetet?.Geeft weer als we allemaal E-Auto’s gaan rijden.En de zuivere sinus van 50 Hz wisselstanning zal doe veranderen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik ben het totaal mee eens,om langer door te blijven rijden.met je duur aangeschafte auto!.In de loop van de jaren zijn er miljoenen ingeleverde auto’s via Hamburg/Rotterdam/Antwerpen weer verkocht in Afrika,en daar een tweede autoleven krijgen.100.000 km op je teller,geldt in Afrika als nieuw.Ziet in de Duitse Taal,en via youtube.nl TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt! Geheimni Volle Orte|kabel eins Doku en Abwracken-Gut für die Wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku en Autoschrott in Afrika: was deutsche Gebrachtwagen anrichten|Die Story|kontovers|BR24.En neem kennis waar onze gebruikte en ingeleverde auto’s uit de gebonden EU staten naar toe gaan.Daarom mijn mening: dat we allemaal E-auto’s gaan rijden,een geswanjeerde onlogische verkoop adviezen worden weergegeven.
Mauri heeft op 10 november 2024 geschreven:
Audi a4 130pk van 2004, 300 000km, originele uitlaat, schokdempers, remschijven, en rijdt 1400 km op 1 tank (4l/100km). Enkel olie, remblokjes, distributie + multieriem.
Ari heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik rijd nu mijn 2e Volvo S60, 170pk uit 2001.
2e eigenaar 158.000 km. Een fantastische auto.
Ook mijn 1e Volvo, wederom 2001 170pk heeft ruim 400.000 km gelopen, vlak voor Stockholm kreeg hij een vastloper en was niet meer te herstellen.
The mechanic heeft op 10 november 2024 geschreven:
Altijd vervelend als dat vlak voor Stockholm gebeurt. Mijn broer had dat vlakbij Barcelona en dat scheelt een stuk.
Twan heeft op 10 november 2024 geschreven:
In 1999 een nieuwe Toyota Landcruiser 100 gekocht. Ik rijd er nu nog mee. Heeft inmiddels meer dan 370000 km gereden en zware aanhangwagens mee getrokken zonder noemenswaardige problemen. Wel altijd keurig onderhoud uitgevoerd
Naar mijn mening de beste auto allertijden
Tom heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik gebruik zelf een Mitsubishi Colt uit 2004, diesel. Km stand heden 379000 km . Auto rijdt prima. Wel regelmatig onderhoud laten doen bij een garage.
Ben van plan om er zeker nog 100000 km mee te rijden.
Kosten tot nu toe, nieuwe koppeling, banden, remschijven, wiellagers. Voor de rest is het tanken en met plezier rijden.
Jappie heeft op 10 november 2024 geschreven:
Mijn eerste toyota starlet voor 80000 bef gekocht in 1999. Is 19 jaar geworden 200000 km dan is die vertrokken naar Africa en zal er nog rondrijden. Wij leven hier in n consumptie maatschappij.
Ik wou dan terug n starlet omdat ze die niet meer maken. Is 24 jaar geworden 235000 km. Had quasi geen onderhoud nodig. Wat meer olie … Dan werd hij ongelukkig s nachts op de parking aangevallen door n camion. Daar kon mijn starletje niet tegenop. Hij kon nog 10 jaar verder zonder problemen. Nog 100000 km zonder problemen. Maar in de ogen van er zekering g was hij niks waard en toch zo oud. Oud ? Ik heb er minder kosten aan gehad dan vele van mijn vrienden hun jongere auto s . Hij heeft amper 3000 euro gekost. 15 jaar geniet van gehad . Waarom zou ik dan n mercedes amg willen waar n klein onderdeel al 3000 euro kost en waar ik met mijn hoofd tegen het plafond zit?
Waarom rijden wij in n klein plat land met suv s?
Ik heb graag n kleine wagen. Dat is handig om te parkeren. Waarom maken ze zelfs de kleinere wagens groter? Afmetingen toyota starlet waren ideaal.
Voor mij hoeft het autosalon ook niet. De kosten die ze daarmee uitsparen mogen ze als vermindering aanbieden aan de autokoper.
M3 heeft op 10 november 2024 geschreven:
“Hoe lang gaat een auto mee”. Ga een keertje naar Cuba. Dat zegt genoeg😉
Katl heeft op 10 november 2024 geschreven:
Ik bezit een Toyota Prius die 13 jaar wordt ben tweede eigenaar.
Ben zelf van 56.000 naar 159.000 km gereden zonder noemenswaardige kosten enkel nieuwe banden. In deze ongeveer 10 jaar.
Ik heb helemaal geen spijt van de aankoop van deze jonge 2de hands.