Honda City Turbo en Motocompo: een geniale combinatie

Een kleine stadsauto met een opvouwbare brommer achterin

Honda City Turbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo
Honda Motocompo
Honda Motocompo
Honda Motocompo
Honda City TuHonda City Turbo en Motocompo en Honda Erbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo en Honda E
Honda City Turbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo
Honda Motocompo
Honda Motocompo
Honda Motocompo
Honda City TuHonda City Turbo en Motocompo en Honda Erbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo
Honda City Turbo en Motocompo en Honda E

De snelste auto is geen Porsche, Koenigsegg of een Ferrari. Niet als je in een stadscentrum moet zijn, tenminste. In Japan weten ze dat al decennia en zijn ze gespecialiseerd in het bouwen van kleine maar verrassend praktische oplossingen voor het ruimteprobleem. Wil je snel zijn in Japanse steden, dan heb je een klein vervoersmiddel nodig. Bijvoorbeeld de Honda City Turbo, een van de voorlopers van de nieuwe Honda E. En zijn maatje op twee wielen, de Honda Motocompo. Misschien wel de coolste dingen die Honda produceerde in de jaren tachtig, als je alles met een Type R-badge niet meerekent.

Wat is de Honda City Turbo?

De Honda City Turbo was het projectje van Hirotoshi Honda, de zoon van oprichter Soichiro Honda en zelf oprichter van tuner Mugen. Vader was zo onder de indruk van het autootje dat hij de City Turbo in productie liet nemen in 1982. Het was de eerste Honda met een turbo die je kon kopen. De 1,2-liter in de standaard City produceert zo’n 70 pk, de City Turbo gaat richting de 100 pk. De 0-100-tijd is een kleine 8,6 seconden, wat voor een betaalbare auto uit de jaren tachtig heel wat is. De Turbo II voegde een intercooler toe, waardoor het vermogen groeide naar 108 pk en de 0-100-tijd kromp naar 8,4 seconden.

En dan de Honda Motocompo

Al in de jaren tachtig dacht Honda na over zogenoemde ‘last mile solutions’. Dit zijn de laatste kilometers naar het stadscentrum of richting je werk die je niet met de auto kunt overbruggen. Tegenwoordig bedenken autofabrikanten daar elektrische stepjes voor, maar meer dan dertig jaar geleden bedacht Honda de Motocompo. De kleine en opvouwbare brommer past zelfs achterin de kleine Honda City. In Japan noemen ze dit een trabai – een kofferbak-brommer. Dit is trouwens geen elektro-brommer, maar gewoon eentje met een 49-cc motortje met zo’n 2,5 pk.

Afhankelijk van wat je aan hebt en hoe zwaar je ontbijt was, haalt het kleine voertuigje 40 kilometer per uur. De Honda City Turbo en Honda Motocompo zijn wat ons betreft de allercoolste niet-coole combinatie uit Japan ooit. Het is onmogelijk om er (zeker met een Nederlands formaatje) cool uit te zien in een Honda City of op een Motocompo, maar als je ze zo samen ziet, is het toch wel erg cool. Plus: ze zijn klein genoeg om in een hoekje in de mancave te parkeren. Totdat je genoeg geld hebt voor je exoot uit Italië, dan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken