Honda Civic Type R: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Honda Civic Type R. In het nummer dat volgende maand uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Honda Civic
Uitvoering: Type R
Locatie: Bratislava en Slovakiaring
Weersomstandigheden: zonnig, 28 graden

Wat reden we?
De auto waar fronsende aspirant-coureurs én petjesdragende knapen overal ter wereld al jaren met smart op wachten: de nieuwe Civic Type R.

Beviel het?
Jazeker. Bij deze Type R stond Honda voor een uitdaging: er moest een turbo komen, maar het hoogtoerige karakter van de voorgangers mocht niet geheel naar de achtergrond verdwijnen. Door allerlei interessant gefröbel, waarop we in onze rijtest dieper zullen ingaan, weet de nieuwe 2.0 VTEC Turbo het tot 310 pk, 400 Nm en een piek van 7.000 toeren te schoppen. Hij bezorgt de Type R een 0-naar-100-tijd van 5,3 seconden en een schrikbarende topsnelheid van 270 km/u. In de praktijk kom je matige turbolag onderin het toerengebied tegen, maar eenmaal op gang sleurt de Type R er zo hard aan dat je dat al snel weer bent vergeten.

Nog bijzonderheden?
Honda ging erg ver om van de nieuwe Type R een gefocuste machine te maken – tot aan het verstevigen van de carrosserie met gewichtsbesparende maatregelen aan toe. De aerodynamica is dusdanig uitgekiend dat er bij hoge snelheden echte, bruikbare downforce optreedt; ja, al die kieren, gaten en die bizarre spoiler zijn functioneel. Er is een heerlijk kort schakelende zesbak, een mechanisch sperdifferentieel en Honda paste hetzelfde idee toe als Ford, Renault en Opel op hun snelste heethoofdjes: de nieuw ontworpen Dual Axis Strut-voorwielophanging zorgt voor meer wegcontact bij wieluitslag en gaat torque steer tegen (dit is volgens Honda met 55 procent teruggedrongen). In de +R-modus zijn de gasrespons en besturing precies zoals je ze wilt hebben, het onderstel aan de oncomfortabele kant van hard. De stoelen zijn bijzonder goed, de remmen fenomenaal. Al met al dwingt de Type R z’n snelheid op een doelmatige manier af: hij is tot in de puntjes uitgewerkt en met louter oog voor hard, meetbaar resultaat.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Civic Type R is standaard al volgehangen met het meeste wat je wilt. Hij kost 44.390 euro in Nederland, 34.000 euro in België, en is dan nog te voorzien van een GT Pack à 2.500 euro. Dat klinkt hardcore maar omvat eigenlijk alleen zaken als klimaatcontrole, wat assistentiesystemen, ingebouwde navigatie (anders moet je het via je telefoon doen met Horror-, sorry, MirrorLink) en – jawel – rode biesjes op de splitter en diffuser. Vanaf september is de Civic Type R bij de Honda-dealers te vinden.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Dit is geen dolle pretkar, dit is een precisie-snelheidsinstrument dat z’n missie van harder, harder en nog harder bloedserieus neemt. Dit moet maar net zijn wat je zoekt in een hete hatchback, want enige losbandige hilariteit hoef je van deze Civic niet te verwachten. Hoe dan ook: kijk je naar het totaalpakket en de prijs die eraan hangt, dan kun je niet anders dan diep respect opbrengen voor Honda en wat ze hebben neergezet. De Type R is keihard terug.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken