Honda Civic Type R: bijna

Lang, heel lang houdt Honda ons al aan het lijntje. Al jaren gonzen er geruchten, er waren vele gecamoufleerde foto's in omloop, en ruim een half jaar geleden reden we al met een prototype. Nu de autoshow van Parijs nadert, voert Honda de spanning nog eens op en onthullen ze een zo goed als productierijpe versie van de Civic Type R.

Hij is blauw en stoer en wreed en bestickerd, met enorme velgen, vier uitlaten en een achterspoiler zoals je die bij een snelle Japanner mag verwachten. Het uitzinnige uiterlijk wordt aangevuld door de nodige hete prestaties: uit een 2,0-liter viercilinder met turbo – de eerste turbo ooit in een Type R – haalt Honda naar eigen zeggen 'meer dan 280 pk'. Het blok draait 7.000 toeren en is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Volgens Honda maakt het van deze Civic de best presterende Type R ooit, de iconische NSX meegerekend.

De stuurinrichting van de Civic Type R is zo geconstrueerd dat de bestuurder bij hard optrekken minimaal last van torque steer zou moeten hebben. Er is een '+R'-modus aan boord, die de motor en de besturing heftiger doet reageren en het in vier standen instelbare onderstel op scherp zet.

Net als andere Europese Civics zal de auto in Engeland worden gemaakt. Over wanneer de definitieve versie bij de dealer staat, zegt Honda alleen dat het 'in de loop van 2015' zal zijn.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken