
Als je nog geen Honda e wilt, dan komt daar snel verandering in. Het brutale opdondertje vol techniek maakt kans om de coolste auto van 2020 te worden. En met dit nieuws al helemaal. We dreven Takahiro Shinya – Assistant Large Project Leader en Head of Dynamic Performance bij Honda – in een hoek om hem wat vragen te stellen over toekomstige performance-modellen van de Honda e.
‘Nou, dit nieuwe platform, de motoren en de banden kunnen veel meer hebben’, legt Shinya uit. We kregen de indruk dat hij ons iets wilde vertellen wat hij eigenlijk niet mocht. ‘Wat ik kan zeggen is dat we van de Type R houden. Het is een sterk halo-merk voor ons. Als ingenieurs willen we het liefst van elk model een Type R maken, maar het is de vraag of de klant dat wil.’
Goed, geen harde bevestiging dat er een Honda e Type R (wat een ramp van een naam zo, trouwens) komt, maar de wil om er een te bouwen, is er dus zeker. En vergeet dat de Honda e van zichzelf al niet traag is: de elektromotor zorgt voor 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 8,3 seconden.
Een elektrische hot hatch mét achterwielaandrijving. Je moet toegeven: dat klinkt goed. Het zou toch niet gebeuren dat Honda de rol van BMW gaat overnemen? Onze fantasie neemt de vrije loop als Shinya ons onderbreekt: ‘Je gaat waarschijnlijk binnen een paar jaar iets zien. Geen Type R, maar iets.’ Een Type S, wellicht. Of misschien een scherper onderstel?
We gokken dat de energiedichtheid van batterijen eerst moet toenemen voordat Honda meer gaat vragen van het accupakket. Het huidige bereik van 220 km uit de 35,5-kWh accu is al niet gigantisch, laat staan als je er het dubbele vermogen uit sleurt. We zijn benieuwd.
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
