Als je nog geen Honda e wilt, dan komt daar snel verandering in. Het brutale opdondertje vol techniek maakt kans om de coolste auto van 2020 te worden. En met dit nieuws al helemaal. We dreven Takahiro Shinya – Assistant Large Project Leader en Head of Dynamic Performance bij Honda – in een hoek om hem wat vragen te stellen over toekomstige performance-modellen van de Honda e.
‘Nou, dit nieuwe platform, de motoren en de banden kunnen veel meer hebben’, legt Shinya uit. We kregen de indruk dat hij ons iets wilde vertellen wat hij eigenlijk niet mocht. ‘Wat ik kan zeggen is dat we van de Type R houden. Het is een sterk halo-merk voor ons. Als ingenieurs willen we het liefst van elk model een Type R maken, maar het is de vraag of de klant dat wil.’
Goed, geen harde bevestiging dat er een Honda e Type R (wat een ramp van een naam zo, trouwens) komt, maar de wil om er een te bouwen, is er dus zeker. En vergeet dat de Honda e van zichzelf al niet traag is: de elektromotor zorgt voor 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 8,3 seconden.
Een elektrische hot hatch mét achterwielaandrijving. Je moet toegeven: dat klinkt goed. Het zou toch niet gebeuren dat Honda de rol van BMW gaat overnemen? Onze fantasie neemt de vrije loop als Shinya ons onderbreekt: ‘Je gaat waarschijnlijk binnen een paar jaar iets zien. Geen Type R, maar iets.’ Een Type S, wellicht. Of misschien een scherper onderstel?
We gokken dat de energiedichtheid van batterijen eerst moet toenemen voordat Honda meer gaat vragen van het accupakket. Het huidige bereik van 220 km uit de 35,5-kWh accu is al niet gigantisch, laat staan als je er het dubbele vermogen uit sleurt. We zijn benieuwd.
Reacties