
Als je nog geen Honda e wilt, dan komt daar snel verandering in. Het brutale opdondertje vol techniek maakt kans om de coolste auto van 2020 te worden. En met dit nieuws al helemaal. We dreven Takahiro Shinya – Assistant Large Project Leader en Head of Dynamic Performance bij Honda – in een hoek om hem wat vragen te stellen over toekomstige performance-modellen van de Honda e.
‘Nou, dit nieuwe platform, de motoren en de banden kunnen veel meer hebben’, legt Shinya uit. We kregen de indruk dat hij ons iets wilde vertellen wat hij eigenlijk niet mocht. ‘Wat ik kan zeggen is dat we van de Type R houden. Het is een sterk halo-merk voor ons. Als ingenieurs willen we het liefst van elk model een Type R maken, maar het is de vraag of de klant dat wil.’
Goed, geen harde bevestiging dat er een Honda e Type R (wat een ramp van een naam zo, trouwens) komt, maar de wil om er een te bouwen, is er dus zeker. En vergeet dat de Honda e van zichzelf al niet traag is: de elektromotor zorgt voor 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 8,3 seconden.
Een elektrische hot hatch mét achterwielaandrijving. Je moet toegeven: dat klinkt goed. Het zou toch niet gebeuren dat Honda de rol van BMW gaat overnemen? Onze fantasie neemt de vrije loop als Shinya ons onderbreekt: ‘Je gaat waarschijnlijk binnen een paar jaar iets zien. Geen Type R, maar iets.’ Een Type S, wellicht. Of misschien een scherper onderstel?
We gokken dat de energiedichtheid van batterijen eerst moet toenemen voordat Honda meer gaat vragen van het accupakket. Het huidige bereik van 220 km uit de 35,5-kWh accu is al niet gigantisch, laat staan als je er het dubbele vermogen uit sleurt. We zijn benieuwd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
