
Als je nog geen Honda e wilt, dan komt daar snel verandering in. Het brutale opdondertje vol techniek maakt kans om de coolste auto van 2020 te worden. En met dit nieuws al helemaal. We dreven Takahiro Shinya – Assistant Large Project Leader en Head of Dynamic Performance bij Honda – in een hoek om hem wat vragen te stellen over toekomstige performance-modellen van de Honda e.
‘Nou, dit nieuwe platform, de motoren en de banden kunnen veel meer hebben’, legt Shinya uit. We kregen de indruk dat hij ons iets wilde vertellen wat hij eigenlijk niet mocht. ‘Wat ik kan zeggen is dat we van de Type R houden. Het is een sterk halo-merk voor ons. Als ingenieurs willen we het liefst van elk model een Type R maken, maar het is de vraag of de klant dat wil.’
Goed, geen harde bevestiging dat er een Honda e Type R (wat een ramp van een naam zo, trouwens) komt, maar de wil om er een te bouwen, is er dus zeker. En vergeet dat de Honda e van zichzelf al niet traag is: de elektromotor zorgt voor 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 8,3 seconden.
Een elektrische hot hatch mét achterwielaandrijving. Je moet toegeven: dat klinkt goed. Het zou toch niet gebeuren dat Honda de rol van BMW gaat overnemen? Onze fantasie neemt de vrije loop als Shinya ons onderbreekt: ‘Je gaat waarschijnlijk binnen een paar jaar iets zien. Geen Type R, maar iets.’ Een Type S, wellicht. Of misschien een scherper onderstel?
We gokken dat de energiedichtheid van batterijen eerst moet toenemen voordat Honda meer gaat vragen van het accupakket. Het huidige bereik van 220 km uit de 35,5-kWh accu is al niet gigantisch, laat staan als je er het dubbele vermogen uit sleurt. We zijn benieuwd.
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
