
Als je nog geen Honda e wilt, dan komt daar snel verandering in. Het brutale opdondertje vol techniek maakt kans om de coolste auto van 2020 te worden. En met dit nieuws al helemaal. We dreven Takahiro Shinya – Assistant Large Project Leader en Head of Dynamic Performance bij Honda – in een hoek om hem wat vragen te stellen over toekomstige performance-modellen van de Honda e.
‘Nou, dit nieuwe platform, de motoren en de banden kunnen veel meer hebben’, legt Shinya uit. We kregen de indruk dat hij ons iets wilde vertellen wat hij eigenlijk niet mocht. ‘Wat ik kan zeggen is dat we van de Type R houden. Het is een sterk halo-merk voor ons. Als ingenieurs willen we het liefst van elk model een Type R maken, maar het is de vraag of de klant dat wil.’
Goed, geen harde bevestiging dat er een Honda e Type R (wat een ramp van een naam zo, trouwens) komt, maar de wil om er een te bouwen, is er dus zeker. En vergeet dat de Honda e van zichzelf al niet traag is: de elektromotor zorgt voor 136 pk en 315 Nm. De Advance biedt zelfs 154 pk. Het vermogen gaat naar de achterwielen en de 0-100-tijd is 8,3 seconden.
Een elektrische hot hatch mét achterwielaandrijving. Je moet toegeven: dat klinkt goed. Het zou toch niet gebeuren dat Honda de rol van BMW gaat overnemen? Onze fantasie neemt de vrije loop als Shinya ons onderbreekt: ‘Je gaat waarschijnlijk binnen een paar jaar iets zien. Geen Type R, maar iets.’ Een Type S, wellicht. Of misschien een scherper onderstel?
We gokken dat de energiedichtheid van batterijen eerst moet toenemen voordat Honda meer gaat vragen van het accupakket. Het huidige bereik van 220 km uit de 35,5-kWh accu is al niet gigantisch, laat staan als je er het dubbele vermogen uit sleurt. We zijn benieuwd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
