Twee jaar geleden was het niet heel lastig kiezen aan de pomp. Als je auto iets zuiniger of fijner liep, pompte je gewoon Euro 98. Dat kostte toen toch maar 7 cent meer en de benzineprijzen waren ook weer niet zó hoog. Tegenwoordig betaal je nog ruim 2 euro voor een litertje Euro 98 (vaak E5), wat nu soms wel 20 cent duurder is dan normale benzine. Maar waarom is Euro 98 ineens zoveel duurder?

Euro 98 heet zo omdat het octaangetal (dus niet het octaangehalte) 98 is. Oldtimers lopen hier fijner op omdat je minder snel last hebt van pingelen, maar ook sportieve motoren kunnen vermogenswinst hebben. E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is.

De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen. Volgens Bloomberg zijn er een aantal redenen waarom Euro 98 (E5) momenteel relatief duur is. Eén van de oorzaken kun je wel raden: het rommelt nog steeds in het oosten van Europa en het verbod op petroleumproducten uit die regio verhoogt alle prijzen.

Waarom is Euro 98 nog zoveel duurder dan Euro 95?

Maar waarom zijn de premium brandstoffen dan verhoudingsgewijs dan nog duurder dan reguliere Euro 95? Volgens Bloomberg is de vraag naar Euro 98 relatief laag en de energiekosten zijn nog altijd best hoog. Om kosten te besparen, schroeven oliemaatschappijen de voorraad octaanverhogende middelen omlaag. Je economieleraar vertelde je al eerder dat schaarste de prijs verhoogt.

Minder octaan door regels in Amerika

Voor de andere reden moeten we niet in Oekraïne zijn, maar in Amerika. Daar zijn nieuwe regels over het zwavelgehalte in benzine. Om aan de regels te voldoen, moeten raffinaderijen de benzine behandelen met nafta, waardoor het octaangetal afneemt. Het maken van benzine met een hoger octaangetal is daar een bewerkelijker proces geworden. Nu is dat in Amerika, maar dat zullen we hier ook wel merken.

Die zwavelregels zijn al sinds 2017 van kracht en lange tijd waren de effecten op premium brandstoffen te overzien. Maar door de enorme afname tijdens de pandemie en de toename nu, komen de raffinaderijen in de problemen. ‘Voldoen aan de lagere zwavelvereisten gaat ten koste van het octaangetal, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan stijgende prijzen voor mengcomponenten met een hoog octaangetal’, zeggen analisten van Bank of America Corp. 

Of was Euro 98 gewoon zo goedkoop?

In januari van 2020 en 2021 was het prijsverschil tussen Euro 95 en Euro 98 ongeveer 7 cent. Tegenwoordig kun je met een beetje goed zoeken wel tanken met een prijsverschil van zo’n 16 cent. Vorig jaar was het verschil nog 20 cent. En in 2018 en 2019 was het prijsverschil zelfs een flinke 23 cent. De benzine blijft dus schreeuwend duur, maar het kan dus erger.

Reacties

  • Casper heeft op 22 maart 2023 geschreven:

    De injecteren van mijn alfa 159 verstuiven extreem fijn om zo lage emissies te maken, helaas lusten die dus geen alcohol en nu moet ik dus euro 98 tanken.

    Reageer
  • Chris heeft op 21 maart 2023 geschreven:

    In Gronau in Duitsland (5 km van Enschede) nu bij Autohaus Segbert: Euro E10 1,674 en E5 1,724, zit dus maar 5 cent tussen
    Bij de andere stations vrijwel hetzelfde verschil.

    Van dat verhaal hier boven klopt dus niet veel. Wie steekt dat grote verschil met NL in zijn zak?
    De belasting in NL zal toch wel hetzelfde zijn op E5 en E10.

    • K1300R heeft op 6 september 2023 geschreven:

      inderdaad 98 wordt kunstmatig hoog geouden in Nederland, gelukkig woon ik aan de grens en tank 1 a 2x per week aan de andere kant waar ik dna ook boodschappen doe, kan dat vaak al betalen met het voordeel in de benzine prijs.

      Reageer
    Reageer
  • Youto heeft op 21 maart 2023 geschreven:

    Ik heb vooral gemerkt dat de e98 ineens veel duurder is geworden sinds de regering minimaal 10% biobrandstof verplicht stelde in de e95. Iedere verandering waar meer mee te verdienen valt wordt met beide handen aangegrepen door de geldwolven. Ik reed een kymco 50cc scooter die moest euro 98 tanken en sinds 2 jaar rij ik een Piaggio mp3 500cc en voor de zekerheid gooi ik daar ook maar euro 98 in maar dat zijn tankjes van zo’n 10 liter dus valt nog mee maar in het begin van de euro95 met e10 verplichtingen ben ik wel eens 25cnt prijsverschil tegen gekomen.

    • Simon heeft op 26 september 2024 geschreven:

      Wat een broodje aap verhaal, ik tank e5 in Duitsland voor 1,65 terwijl de e 10 daar 1.57 is. Smoesjes verzinnen zijn ze goed in hier in Nederland, en het ligt altijd aan een ander

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 20 maart 2023 geschreven:

    In Duitsland tanken daar is het maar 7 cent verschil

    Reageer
  • johan heeft op 20 maart 2023 geschreven:

    euro 98 e5 in Duitsland gewoon 1.83p liter
    en ja. rufo 98 mag ook iets duurder zijn.
    je rijd 200 km verder op een volle tank .
    zo duur is het verschil niet .

    Reageer
  • Wieb heeft op 20 maart 2023 geschreven:

    Euro 98 gaat nog veel duurder worden. Waarom?? Heel eenvoudig. Omdat alle voertuigen EV moeten worden behalve de oldtimer. En wie rijd er op Euro 98? Dus een indirecte manier om ook de oldtimer te dumpen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear