Kijk, dat scheelt weer. Volgend jaar wordt er vanuit de overheid een prijsplafond ingesteld voor gas en elektriciteit. Tot een verbruik van 2.900 kWh betaal je maximaal 0,40 euro per kWh. Wie thuis de elektrische auto (of PHEV) oplaadt, zal dus goedkoper uit zijn voor de stroomkosten. Hoeveel goedkoper wordt elektrisch rijden door het energieplafond in 2023?

Momenteel betaal je tussen de 0,90 en 1,00 euro voor een kWh, dit is afhankelijk van de leverancier en of je in de daluren energie tapt. Het komt er dus op neer dat de stroomprijs door het energieplafond bijna halveert. Als je jaarlijks onder de 2.900 kWh blijft, dan wordt het thuis opladen van je elektrische auto bijna de helft goedkoper.

Hoe vaak kun je laden binnen de grens van het prijsplafond?

Een kleine accu in een elektrische auto meet ongeveer 45 kWh. Een grote auto gaat richting de 80 kWh. Als je ‘s avonds een boekje leest bij kaarslicht en op gas kookt, dan kun je jaarlijks grofweg 60 (kleine accu) tot 30 (grote accu) keer je elektrische auto laden voor het lage tarief. Volgens Milieucentraal verbruikt een gemiddeld huishouden overigens zo’n 2.500 kWh per jaar, dus binnen de grens blijven, is lastig.

Wat kost een elektrische auto dan per kilometer?

Een zuinige elektrische auto verbruikt ongeveer 0,16 kWh per kilometer. Een minder zuinig model gaat richting de 0,20 kWh per kilometer. Dat zou dus neerkomen op respectievelijk 6,4 euro per 100 kilometer en 8 euro per 100 kilometer. Uiteraard blijft het verbruik afhankelijk van het rijgedrag en de buitentemperaturen.

Twee keer 190 euro korting op de energierekening

In november en december krijgen alle huishoudens in Nederland alvast 190 euro korting op de energierekening. Volgens NOS krijgen mensen die minder verbruiken, alsnog dat bedrag uitgekeerd. Je zou dus ook een keertje gratis kunnen gaan tanken met je benzine- of dieselauto.

Reacties

  • Tinus heeft op 25 oktober 2022 geschreven:

    Leuk al deze rekensommetjes met het prijsplafond. Deze zijn alleen gunstig getoond voor de baas waar de auto van is.

    De bereider die thuis laad is minder voordelig uit. Met het thuisladen bereik je al binnen drie maanden het plafond. Daarna kan je dus de volle mep aan stroom voor je privé situatie betalen dankzij de elektrische auto. Zo zie ik het!

    Dus niet fijn !

    Reageer
  • Het echte antwoord heeft op 5 oktober 2022 geschreven:

    Als het tarief tot 2900kWh van 0,90 naar 0,45 gaat dan wordt het 2900 * (0,90 – 0,45) = 1305 euro goedkoper. Boven de 2900kWh (en dat zit 99% van alle thuisladers) maakt het geen verschil.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear