
Het had een onhandige naam, was niet eens heel snel, reed niet echt lekker en had geen lang of illuster autosportcarrière. En toch werd de Mercedes 190E 2.5-16 Evo II een icoon. Een grote achtervleugel en krankzinnige wielkasten kunnen je ver brengen, niet waar? Nu is er in die legendarische auto een nieuw leven geblazen met deze HWA Evo.
Laten we duidelijk zijn: waar je hierboven naar kijkt, is geen restomod. Het werk gaat veel verder dan dat. Het is een nieuwe uitvinding van de oude 190E en een grootschalige herontwikkeling van de Evo II voor een modern publiek. Oprichter van HWA, Hans Werner Aufrecht, is de ‘A’ in AMG. Toen hij de Mercedes-tak leidde, was hij niet direct betrokken bij de Evo II. Nu is hij dat wel bij de HWA Evo.
De prijs van de HWA Evo is niet mals
De HWA Evo kost 714.000 euro. Zo, dan is dat er alvast uit. Het is een belachelijk geldbedrag voor welke restomod dan ook, laat staan voor een vierdeurs sedan met minder dan 500 pk. Maar zoals we al eerder zeiden; dit is geen restomod. Er worden geen originele Evo II’s opgeofferd voor de bouw van de honderd stuks die HWA wil ontwikkelen. Alles wat je nodig hebt, is een originele 190E. Deze auto wordt gestript zodat er niets anders dan het chassis over is. En dat wordt dan ook in stukjes gehakt.
Het meest indrukwekkende aan de HWA Evo? De crashtest. HWA liet de computer simuleren wat er zou gebeuren met het 190E-chassis bij een ongeluk. Het bedrijf was niet tevreden met de resultaten. ‘Met 50 km/u tegen een massieve muur zou er wat schade zijn aan de benen van de bestuurder’, zegt de technische baas van HWA, Gordian von Schoning. Daarom knipt HWA het chassis en stukjes en voegt er eigen subframes en een betere crashstructuur aan toe.
De (onbekende) motor van de HWA Evo
Het hele onderstel is verstevigd en er zit een rolkooi in. De vooras is 50 millimeter naar voren geschoven voor een betere gewichtsverdeling. De 3,0-liter motor ligt achter de vooras en de versnellingsbak ligt op de achteras. HWA wil niet zeggen welke motor wordt gebruikt, maar het blok klinkt als de M276-motor met 24 kleppen die voor alles tussen de CLS 350 en SLC 43 werd gebruikt.
Zo’n beetje de hele aandrijflijn wordt gestript. De koelstystemen en ECU zijn van HWA zelf en de turbo’s zijn grondig gereviseerd. De belofte is ‘maar 450 pk’. Een andere belofte is een gewicht van maximaal 1.350 kilo, net zoveel als de Evo II. De verschillen zijn dat de HWA Evo het dubbele vermogen heeft, een handbak met zes versnellingen, dubbele draagarmen, zes zuigerremmen en een DTM-ophanging.
Je kunt nog kiezen voor een extra 85 liter benzinetank in de kofferbak en voor het Affalterbach Package. Dit pakket omvat 50 extra pk’s, carbon-keramische remmen, een circuitmodus, een sportuitlaat en een topsnelheid van 298 km/u in plaats van 270 km/u.
De HWA Evo is geen restomod
Begrijp je het? Het is geen restomod, toch? Er is geen spoortje Evo II te bekennen en er zit geen Mercedes-badge op. Maar kijk naar hem. Kijk naar de perfecte houding, de kloppende koplampen, hoe sinister hij is. Het exemplaar op de foto’s is nog niet helemaal af, maar heeft wel al de goede motor. Wanneer die krachtbron wordt gestart, klinkt hij totaal niet als een Merc. Maar wel precies zoals je zou willen. Een geluid met een autosportrandje. Toepasselijk, voor de eerste auto ooit met een Hans Werner Aufrecht-badge.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Genietmomentje: Mercedes 190 E 2.3 16 Group A

Mercedes 190 E 2.5-16V Evo ll kan van jou zijn

Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body

Homologatie-speciaaltjes willen je garage vullen

Brabus 3.6S: het enige exemplaar is te koop

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
