Hybride AMG's: viercilinders en elektrische turbo's

Mercedes-AMG noemt het E Performance

Foto('s): Mercedeselektrische turbo garrett mercedes-amg hybride
Foto('s): MercedesMercedes-AMG Hybrid
Foto('s): MercedesMercedes-AMG Hybrid
Foto('s): MercedesMercedes hybride chassis
Foto('s): MercedesMercedes hybride chassis
Foto('s): Mercedesbatterij mercedes hybride
Foto('s): Mercedeselektrische turbo garrett mercedes-amg hybride
elektrische turbo garrett mercedes-amg hybride
Mercedes-AMG Hybrid
Mercedes-AMG Hybrid
Mercedes hybride chassis
Mercedes hybride chassis
batterij mercedes hybride
elektrische turbo garrett mercedes-amg hybride

Dat Mercedes-AMG al een tijdje flirt met hybridetechniek, is bekend. Ze hebben er zelfs al heel wat ervaring mee – misschien zeggen zeven F1-wereldkampioenschappen je wel iets. Voorzichtig laat Mercedes nu de eerste details los over de toekomstige hybride AMG’s. Om te beginnen: de V8-versies produceren meer dan 817 pk en meer dan 1.000 Nm. De Mercedes-AMG GT 73 4-Door zal waarschijnlijk de eerste zijn. Daarbij bevestigt het merk ook dat de AMG-versie van de C-klasse een viercilinder krijgt.

Een kleine accu voor de hybride AMG’s

De hybride AMG-modellen gebruiken een relatief kleine 400-volt accu van 6,1 kWh. De 560 cellen zijn individueel gekoeld en de volledige accu weegt 89 kilo. De actieradius die op een lading te halen is, is nog niet bekend. Je kunt de auto’s aan het stopcontact hangen, het zijn dus plug-in hybrides.

De compacte accu van de E Performance-modellen zit boven de achterwielen en stuurt een elektromotor aan. Bijzonder aan deze elektromotor is dat hij een versnellingsbak heeft met twee versnellingen. Boven de 140 km/u schakelt hij op zodat hij tot en met 250 km/u elektropower kan leveren. In de elektrische modus blijft hij in de eerste versnelling.

Hybride AMG’s met een viercilinder

De grotere modellen krijgen dus een V8 met een elektromotor, maar voor de AMG-versie van de C-klasse gaat Mercedes voor een 2,0-liter viercilinder. Dit moet de krachtigste productieviercilinder ooit worden. In de basis is het de motor uit de Mercedes-AMG A 45 S, maar dan een kwartslag gedraaid. In de turbo zit een elektromotor die de turbine razendsnel laat opspoelen voor een betere respons. De turbo maakt ook gewoon gebruik van uitlaatgassen. AMG belooft zelfs een soepelere loop dan de V8-motor.

De viercilinder produceert 450 pk en een elektromotor voegt 204 pk toe. Deze kun je niet zomaar bij elkaar optellen, maar het systeemvermogen zal rond de 700 pk liggen. Of zoals Mercedes het zegt: ‘Het totale vermogen en het totale koppel stellen toekomstige AMG-modellen in staat om rijprestaties te realiseren die zelfs nog beter zijn dan vergelijkbare, huidige auto’s met V8-motor zonder hybride aandrijving.’

Verschillende rijmodi

Qua rijmodi is het redelijk wat je gewend bent van AMG. Zo zijn de instellingen Race, Sport en Sport+ gewoon aanwezig, net als Comfort. Bij de sportieve standen werken de benzine- en elektromotor samen voor de krachtigste prestaties. In Comfort-modus zal de auto wisselen tussen elektrisch en benzine. Nieuw is de volledig elektrische modus, waarbij de auto tot 130 km/u puur op stroom rijdt. Alleen in de eerste versnelling van de elektromotor, dus. Daarnaast is de mate van energieterugwinning van de elektromotor instelbaar. Bij standje 3 remt de auto al zodra je het gas loslaat.

Oh, en wist je al dat Mercedes ook werkt aan een volledig elektrische AMG?

Reacties
  1. Edmond zegt op 3 april 2021 om 17:14:

    Benieuwd naar de prijs

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken