‘Nee, ga jij maar eerst.’ Niet echt een veelvoorkomende zin in de rij van een supermarkt, maar wel als het gaat om een overstap naar elektrisch. Het is natuurlijk ook wel spannend om gedag te zeggen tegen ‘vroem vroem’ en hallo tegen de stilte. Gelukkig is er een middenweg: de hybride.
Mocht je zover zijn om de grote stap te maken, dan wil je het wel meteen goed doen. Een klein elektromotortje waar je niets van voelt of waarmee je nog niet de straat uit kunt rijden, daar heb je niks aan. Daarom moet je één van de hybrides hebben met de grootste elektrische actieradius. Op dit moment zijn dit de 10 modellen die de meeste kilometers uit hun accuutje persen.
10. BMW X1: 81 – 92 kilometer
De kleinste SUV van BMW is tegenwoordig te bestellen als volledige EV, maar hij is er ook als plug-in hybride, inclusief de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. Hij is er in twee varianten: de xDrive25e (met een actieradius tussen de 83 en 92 kilometer) en de xDrive30e (met een actieradius tussen de 81 en 88 kilometer). Beide uitvoeringen krijgen een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor die zijn energie put uit een 14,2-kWh batterij. Opladen kan met tot 7,4 kW.
9. BMW 2-serie Active Tourer: 87 – 93 kilometer
Ook wij waren bijna vergeten dat dit ding bestaat, maar BMW’s MPV rolt blijkbaar nog gewoon door. Dit is de tweede generatie waarbij er twee plug-in hybride mogelijkheden zijn: de 225e en 230e. Ook bij deze auto worden de uiterste bereikcijfers opgegeven, afhankelijk van opties en wielmaat. De 225e komt tussen de 87 en 92 kilometer ver op elektriciteit, de 230e tussen de 87 en 93 kilometer.
Wederom gaat opladen met tot 7,4 kW, wat betekent dat het tweeënhalf uur duurt voordat de batterij weer vol is. Als je hem thuis aan het stopcontact hangt, duurt het iets minder dan acht uur. Oh, de batterij is trouwens verhuisd, waardoor er meer ruimte is in de Active Tourer. Feest.
8. Mercedes GLE 350 de: 100 kilometer
Zin in een Mercedes GLC, maar heb je nóg liever iets groters? Mercedes biedt ook de GLE aan als PHEV. Met deze 350 de kun je net zo ver elektrisch rijden als met zijn kleine broertje – 100 kilometer om precies te zijn. Daarbij is het wel belangrijk om te weten dat deze GLE maar vijf stoelen heeft (er bestaan ook uitvoeringen waar zeven stoelen in zitten).
7. Skoda Superb: 100* kilometer
We geven toe dat we met de Skoda Superb een beetje op de zaken vooruitlopen. Je ziet het al aan de foto hierboven: het eindproduct van Skoda moet nog gepresenteerd worden. Dat gaat ergens in november gebeuren. Voorlopig belooft Skoda dat de nieuwe plug-in hybride Superb 100 kilometer actieradius heeft. Dit is gebaseerd op ‘de verwachte maximale actieradius volgens WLTP’, zo meldt Skoda.
Wat we wel al zeker weten, is dat de nieuwe Superb een 25,7-kWh batterij krijgt (in plaats van de 12,7-kWh accu van zijn voorganger). Daarnaast kun je opladen met een 50-kW DC-lader. Thuis kun je een wallbox installeren die tot 11 kW stroom kan aanvoeren, in plaats van 3,6 kW. We durven niet te beloven dat je de Superb in deze camouflagekleurstelling kunt bestellen.
6. BMW X5: 102 – 110 kilometer
Eerder dit jaar kreeg de BMW X5 een facelift, maar het waren de updates onderhuids die er voor ons uitsprongen. Specifieker: de verbeteringen aan de xDrive50e plug-in hybride. De 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s en de elektromotor produceren nu samen 489 pk en 700 Nm. Daarnaast is de batterij een kwart gegroeid naar een capaciteit van 25,7 kWh en kun je ‘m opladen met 7,4 kW.
Het resultaat op de weg is dat de 0-naar-100-tijd verkleind is naar 4,8 seconden. In de elektrische modus kom je tussen de 102 en 110 kilometer ver en is de topsnelheid begrensd op 140 km/u. Zeker niet slecht voor een gebouw op wielen met een drooggewicht van 2.495 kilo.
5. Mercedes C 300 e: 111 kilometer
Eerder vergeleken we de C 300 e sedan met zijn aartsrivaal: de BMW 330e. Uiteindelijk moest de C 300 e het onderspit delven, al zat hij er wel heel dichtbij. Maar wat als je een wat grotere C-klasse nodig hebt? Dan ga je voor de coolere (daar is geen twijfel over mogelijk) C 300 e Estate. Die biedt 111 kilometer actieradius en een 360 liter grote kofferbak (ten opzichte van 315 liter in de sedan).
4. Range Rover P440e / P510e: 121 kilometer
Op zoek naar iets waarmee je wel bij je vrienden uit het Gooi mag langskomen? De vijfde generatie van de Range Rover is er ook als plug-in hybride Sport. Dat model heeft net wat meer rijbereik op elektriciteit, maar toch mag de ‘gewone’ Range Rover er ook best zijn, met 121 kilometer aan elektrische actieradius. Ook fijn: je hoeft hem niet meer Land Rover Range Rover te noemen.
Stroom trekt de RaRo uit een 38-kWh batterij die binnen een uur volledig is opgeladen aan een 50-kW DC-lader. Of vijf uur wanneer je hem aan een 7-kW wallbox hangt. Is dit de beste luxeauto ter wereld? En waarom heeft het CJIB zo’n hekel aan hem? Dat lees je in onze review van de Range Rover P440e.
3. Range Rover Sport P440e / P510e: 128 kilometer
Zoals we al aangekondigden: de plug-in hybride Range Rover Sport. Deze komt verder op elektra doordat hij minder weegt en wat gestroomlijnder is dan zijn grote broer. In totaal redt hij het daardoor 7 kilometer verder. Zijn 3,0-liter zescilinder benzinemotor zorgt samen met de elektro-inrichting voor een totaalvermogen van 460 pk.
Volgens Range Rover zou de klant driekwart van zijn tripjes volledig elektrisch kunnen afleggen. Dat zou een behoorlijke prestatie zijn. Wie liever meteen zichzelf in het diepe gooit, kan ook wachten tot de volledig elektrische Range Rover er is. Ergens volgend jaar zou deze moeten worden onthuld.
2. Mercedes GLC 300 de: 130 kilometer
De Mercedes GLC heeft de afgelopen jaren zijn positie als bestseller binnen het merk verstevigd. Gebaseerd op dit lijstje is het ook niet gek om daar een reden bij te zoeken. Voor de maximale elektrische actieradius moet je deze hebben: de GLC 300 de. Naast een elektromotor heeft ie ook een 2,0-liter turbodiesel. In totaal moet je 130 kilometer kunnen afleggen zonder een druppel brandstof te gebruiken.
Er ligt een 31,2-kWh batterij in die in 30 minuten vol is wanneer je hem oplaadt met een 60-kW snellader. Iets langer duurt het als je een 11-kW AC-lader gebruikt. Maar dan nog: beeld je eens in hoe jaloers alle andere ouders aan het schoolplein zullen zijn als ze je hierin zien aankomen.
1. Polestar 1: 150 kilometer
‘Hè, een Polestar? Zijn die niet allemaal vol-elektrisch?’ Zeker niet. De eerste auto van het Volvo-zusje zie je hierboven en is inderdaad een hybride. Een 2,0-liter viercilinder produceert 309 pk en wordt geholpen door een elektromotor. Het geheim achter de indrukwekkende actieradius van de Polestar 1 zit verstopt in de T-vormige 34-kWh batterij. Hij ligt in het midden en achter de stoelen achterin.
Alle 1.500 exemplaren van de eerste Polestar zijn verkocht, waardoor je dus de tweedehandsmarkt op moet om er ergens een te krijgen. Tenzij je Chris Harris zover krijgt om de zijne aan je te verkopen. Je hebt er wel diepe zakken voor nodig. De 1.500 eerste eigenaren betaalden ieder 155.000 euro voor hun gladde coupé. Daarvoor hebben ze wel de grootste actieradius van alle hybrides van dit moment.
Suvocator heeft op 19 november 2023 geschreven:
Het zijn allemaal oerlelijke patserbakken,is er geen licht middenklassertje plugin hybride met 150 km elektrisch ? , dan laat de auto industrie zich toch weer in z’n hemd zetten.
Pietje precies heeft op 3 augustus 2023 geschreven:
Bij de Skoda: Aan huis max 11kW…. Dit kan dus ook 22kW ( al is dit niet heel gebruikelijk maar meeste laders kunnen dit) zijn en gezien veel phev’s op een fase laden val je van die 11/22kW dus al weer terug naar 3,6/7,2kW.