Als we in Europa de klimaatdoelen van 2050 halen, ziet de wereld er compleet anders uit. Het verkeer zal dan grotendeels bestaan uit waterstofauto’s en EV’s. Voor die tijd moeten we nog wel wat dingen oplossen, zoals het probleem met het blussen van EV’s in kleine ruimtes. Dat is de reden waarom een scheepvaartbedrijf in Noorwegen nu elektrische auto’s en waterstofauto’s weigert.
Volgens het OFV, het Noorse informatiepunt voor verkeer, is 80 procent van alle nieuwe auto’s inmiddels elektrisch in Noorwegen. En uitgerekend in dat land zijn de EV’s niet meer welkom op de schepen van rederij Havila Kystruten. Ook waterstofauto’s en hybrides moeten aan wal blijven bij het boarden. De reden? Deze auto’s zijn lastig te blussen.
De rederij zegt niet dat de uitstootloze auto’s sneller in de fik vliegen, maar ze vrezen meer voor wat er gebeurt als ze wel in de hens vliegen. Een bijzonder detail is dat de cruiseschepen van Havila zelf ook hybrides zijn en gigantische accupakketen aan boord hebben. Auto’s met verbrandingsmotoren zijn wel welkom om mee te gaan op de cruises.
Te groot risico
Het cruisebedrijf liet een risicoanalyse uitvoeren door een adviesbureau. De directeur van Havila Kystruten legt aan Businessportal Norwegen uit waarom de auto’s op benzine, diesel of LPG wél welkom zijn: ‘Dit is puur een veiligheidsbeoordeling. De risicoanalyse laat zien dat een mogelijke brand in fossiele voertuigen kan worden beheerd door de systemen en bemanning die we aan boord hebben.’
Bij een auto gevoed door waterstof of elektriciteit is dat anders. Dat zou teveel extra reddingsmaatregelen vereisen en meer mensen op de boten in gevaar brengen. Voor de batterijen van de boten zelf zijn speciale ruimtes ingericht: ‘Onze schepen worden gebouwd met onze eigen accupakketten en zijn geïnstalleerd conform de huidige scheepsbrandveiligheidseisen’, zegt Martini.
Het lijkt erop dat Havila Kystruten helemaal af wil van het vervoeren van particuliere auto’s. Het bedrijf heeft het besluit genomen om alleen auto’s op fossiele brandstof te laden en lossen in twee Noorse steden, Bergen en Kirkenes. Dat zou komen door de beperkte ruimte aan boord en het risico op schade aan de auto’s en de schepen door wisselingen in het getij. Toch maar een retourtje nemen?
Reacties