
Retro-EV’s zijn superhip. Het is makkelijk scoren, maar voor het ene merk nog net iets gemakkelijker dan voor het andere. Voor Renault is het bijvoorbeeld eenvoudig om de 5 weer tot leven te brengen, omdat het origineel zo iconisch was. Oude Hyundai’s elektrificeren is wat lastiger. Want hoewel ze tegenwoordig prima – en steeds begeerlijkere – modellen produceren, kijken ze niet terug op een rooskleurige geschiedenis. Toch doen ze nu een gave poging met deze Hyundai Heritage Series Grandeur.
Voor wie hem niet kent: de originele Grandeur is een sedan uit de jaren tachtig die in wezen een Mitsubishi Debonair was (nog zo’n bekend model) met een nieuw pakje aan. Het was een flamboyant afschrijvende vierdeurs van begin tot midden jaren negentig. Niet heel glamoureus – en toch besloot Hyundai precies deze auto opnieuw tot leven te wekken.
De Hyundai Heritage Series Grandeur is een vreemde mix
Het eindresultaat voelt aan als een mix tussen een clubavond uit de jaren tachtig (check dat plafond!) en een bendeauto uit GTA, met als bijgerecht reservedelen van een tweedehands Cadillac. Een vreemd recept, maar wel een dat – in ieder geval voor deze ogen – echt lijkt te werken. De vierkante lijnen van de originele Grandeur zijn behouden en Hyundai plaatste nieuwe led-lampen. De schermen in het interieur lijken verrassend goed bij het ontwerp aan te sluiten en de verzonken raamknopjes zijn ook erg netjes.
De Grandeur had ook zo het resultaat kunnen zijn van een Mercedes-interieurontwerper die terug in de tijd ging maar per ongeluk in Zuid-Korea terechtkwam. Je weet het niet. Een productieversie van de Hyundai Heritage Series Grandeur zal er waarschijnlijk nooit komen. Specificaties van de aandrijflijn zijn dan ook niet bekend. Deze auto met de aandrijflijn van de Kia EV6 GT zouden wij overigens best zien zitten.
Meer van TopGear


De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Hopelijk worden eFuels ooit goedkoper want wij willen nu ook een gezinsauto met een V10

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Rockstar brengt GTA VI-nieuws tegelijk met baby Verstappen: TOEVAL?!?!

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Die grote SUV’s die jij wilt rijden kosten meer voetgangers het leven
