Hyundai toonde vandaag wat teaserfoto’s aan de wereld van de Hyundai i20 N. TopGear mocht alvast een kleine testrit maken in een gecamoufleerd prototype. Dit zijn onze bevindingen.
Testobject: Hyundai i20
Uitvoering: N (prototype)
Locatie: Duitsland
Weersomstandigheden: bewolkt maar droog
Wat zijn de specificaties van de Hyundai i20 N?
Bij de Hyundai i20 N draait het niet om getallen. Het is niet de bedoeling om de krachtigste of de angstaanjagendste te zijn. Dat wil niet zeggen dat de kleine hatch geen respectabele getallen presenteert. De 1,6-liter viercilinder produceert 203 pk en 275 Nm. Het vermogen gaat via een sperdifferentieel naar de voorwielen. De versnellingsbak is altijd handgeschakeld.
Klinkt goed, en verder?
Het is allemaal lekker simpel in de Hyundai i20 N. De ophanging is niet instelbaar en het differentieel kent maar één stand. Je moet vertrouwen op de dames en heren van Hyundai N dat ze de boel goed ingeregeld hebben. Uitgaande van de Veloster en de i30 is dat vertrouwen niet misplaatst. Wel zijn er trouwens zaken als launch control, een Sport-modus en een N-modus voor maximaal plezier.
Bijzonder feitje: de pedalen zijn zo gekalibreerd dat je makkelijker kunt remmen met je linkervoet, net als een coureur. Daarnaast zijn er lampjes die aangeven wanneer je moet schakelen, grote 320-millimeter remschijven en een speciale instelling voor de stuurbekrachtiging tegen torque-steer. Hij zal er ongetwijfeld leuk uitzien, maar je moet het voor nu nog even doen met de camouflage- en teaserfoto’s.
Dus, hoe rijdt de Hyundai i20 N?
We reden in een pre-productiemodel. Start de motor en je hoort een dieper geluid dan bij een standaard viercilinder, maar er ontbreekt nog wat rauwe agressie. Het geluid staat nog op de het to-do-lijstje, zeggen de mensen van Hyundai, als geven ze toe dat emissie-eisen het steeds lastiger maken om een mooi geluid te creëren in een auto.
Het schakelen voelt goed. De weerstand is fijn en het bewegen door de versnellingen voelt trefzeker. Bij de Fiesta ST gaat het iets soepeler en mechanischer, maar de i20 zit er niet ver van af. De voorwielen grijpen zich vast in het asfalt en het voelt haast nooit alsof ze willen ontsnappen aan die grip. Je hebt niet veel meer nodig dan 203 pk als je alles goed gebruikt.
Hoe snel is de i20 N?
Geen officiële cijfers, nog. Maar de 0-100-tijd zal ergens in de zes seconden zitten. Belangrijker is dat de hete i20 daadwerkelijk voelt als een N-product. De auto is stabiel en biedt veel grip, maar reageert goed als je het gas loslaat voor een bocht of instuurt tijdens het remmen. Hij ligt meer solide op de weg dan een Fiesta, die het liefst altijd op drie wielen door de bocht gaat.
Zet hem tegenover de Fiesta ST en onze eerste indruk is dat hij net iets volwassener is. Dat maakt hem iets prettiger in de dagelijkse omgang, maar nét iets minder leuk om mee te spelen. Bijzonder, want de i30 N is juist een van de onstuimigste hete hatchbacks in zijn klasse. We mogen ongetwijfeld binnenkort de Hyundai i20 N rijden als hij helemaal klaar is, dan volgt ons definitieve oordeel.
Reacties