
Wil de laatste hete hatchback met verbrandingsmotor die de deur uit gaat, het licht uit doen alsjeblieft? Afgelopen jaar brachten we een laatste groet aan de Fiesta (ST) en de Megane RS terwijl dit jaar de Focus ST hetzelfde lot wacht en de RS nooit een opvolger kreeg. Een tijdje terug maakte ook Hyundai bekend dat de N-divisie geen benzineauto’s meer gaat maken. De i30 N en i20 N worden dus geschrapt, al merken we daar in CO2-schuw Nederland, waar ze toch al niet te koop waren, weinig van. Evengoed gloort er voor liefhebbers van snel spul hoop aan de horizon.
De sportieve tak van Hyundai gaat zich nu volledig richten op het maken van EV’s als de Ioniq 5 N. Nog beter nieuws komt van Hyundai’s technisch adviseur Albert Biermann. Hij bevestigt dat Hyundai N maar wat graag een betaalbare EV wil bouwen met de capaciteiten van de speciale Ioniq 5. En hij neemt zijn voornemen nogal serieus.
De betaalbare sportieve EV van Hyundai N heeft de hoogste prioriteit
‘Het belangrijkste op dit moment is om met een kleinere, beter te betalen N-auto te komen’, zegt Biermann. Hij noemt het zelfs zijn ‘absolute nummer-één prioriteit’ om conceptauto’s in die richting te ontwikkelen. Daarbij moet de goedkope EV van Hyundai N ‘hetzelfde niveau van lol, of zelfs een leuker niveau qua rijplezier’ bieden dan de Ioniq 5 N. Ga er maar aan staan.
De volgende elektrische Hyundai N komt op een ander platform te staan dan de snelle Ioniq 5. Die gebruikt het E-GMP-platform terwijl de nieuwe generatie Hyundai’s een ‘significant verbeterd’ Integrated Modular Architecture-platform (IMA) als basis krijgt. Volgens Biermann kunnen ze ‘bijna alle voertuigsegmenten’ op dit platform kwijt. Dus ook een betaalbare, misschien qua formaat wel i10-achtige joepie-EV van Hyundai N. Er komen interessante dingen aan uit Zuid-Korea…
Eén reactie op “Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N komt je uit de Fiesta ST sleuren

Hyundai i20 N: 1e rij-indruk

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30 N Project C: voor de gekkies

Hyundai i30 N Project C is lichter

De beste hot hatch

Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Ik rijdt al jaren Hyundai net als mijn vrouw en zoon, en daar is onlangs mijn dochter ook bijgekomen, dus 4 Hyundai’s .
Een echte Hyundai familie.
En dat komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar is het gevolg van de betrouwbaarheid en het fantastische prijs/kwaliteits niveau van Hyundai, en nee ik ben geen verkoper, maar een gewone kleine consument die goed op de kleintjes moet letten, vandaar, Hyundai!!