
Aan het begin van deze eeuw hadden we je niet geloofd als je had gezegd dat we ooit zouden uitkijken naar een nieuwe Hyundai. In die tijd zag je vooral nog de Elantra en de Atos rijden. Hyundai kwam de afgelopen tien jaar in een stroomversnelling en sinds 2017 hebben ze een volwaardige hete hatchback. Zelfs eentje die je kunt verkiezen boven iets van de gevestigde orde zonder dat mensen je scheve blikken gunnen. En nu is er het tweede N-model (of de derde wereldwijd): de Hyundai i20 N.
Specificaties Hyundai i20 N
Een 1,6-liter viercilinder met een turbo moet voor de voorwaartse beweging zorgen in de Hyundai i20 N. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen van 204 pk en 275 Nm naar de voorwielen. De 0-100-tijd is 6,7 seconden en de topsnelheid is 230 km/u. Zeer acceptabele, maar geen schokkende specificaties. Het koppel is al vanaf 1.750 tpm beschikbaar, waardoor de auto volgens Hyundai uitstekend te gebruiken is als daily driver.
Veranderingen voor de N
De Hyundai i20 N oogt niet echt als een standaard hatchback. De achterspoiler lijkt op die van de WRC-auto, de bodemvrijheid nam af met 10 millimeter en het bumperwerk rondom is anders. De kleur die je hier ziet is Performance Blue en de rode accentkleur is Tomato Red. Vijf andere kleuren zijn mogelijk, net als een optioneel zwart dak. Uiteraard zijn de remmen krachtiger en is het onderstel aangepast voor sportiever rijgedrag.
Hyundai maakt de goede keuze om zwarte hemelbekleding te installeren op de i20 N. Op het sportstuur vind je twee nieuwe knoppen. Met de ene knop schakel je de N-modus in die de volledige auto op scherp zet, en de andere is vrij programmeerbaar. Zo kun je bijvoorbeeld de uitlaat op luid zetten terwijl de ESC volledig ingeschakeld blijft. De besturing van de Hyundai i20 N zou bovendien directer zijn dan die van de standaard i20.
Prijs Hyundai i20 N
Helaas, die is nog niet bekend. De duurste i20 kost momenteel 26.995 euro. Een Fiesta ST kost bijvoorbeeld 33.600 euro. Hou er dus rekening mee dat de prijs van de Hyundai i20 N rond de 35.000 euro zal zweven. Hopelijk net iets minder. Hij zou daarmee tussen de 10.000 en 15.000 euro goedkoper zijn dan de grotere i30 N; de prijs van die auto, die onlangs werd vernieuwd, is ook nog niet bekend. De nieuwe Hyundai i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.
Meer van TopGear


TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 1.0 T-GDi Premium Sky

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N: 1e rij-indruk

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
