Hyundai i20 N komt je uit de Fiesta ST sleuren

Hyundai's concurrent voor de Polo GTI en Fiesta ST

Foto('s): HyundaiHyundai i20 n 2020
Foto('s): HyundaiHyundai i20n 2020
Foto('s): HyundaiVelgen Hyundai i20 n 2020
Foto('s): HyundaiAchterkant Hyundai i20 n 2020
Foto('s): HyundaiHyundai i20n 2020 in de pitsstraat
Foto('s): HyundaiHyundai i20 n 2020 voorkant
Foto('s): Hyundaizijkant Hyundai i20 n 2020
Foto('s): Hyundaiinterieur Hyundai i20n 2020
Hyundai i20 n 2020
Hyundai i20n 2020
Velgen Hyundai i20 n 2020
Achterkant Hyundai i20 n 2020
Hyundai i20n 2020 in de pitsstraat
Hyundai i20 n 2020 voorkant
zijkant Hyundai i20 n 2020
interieur Hyundai i20n 2020

Aan het begin van deze eeuw hadden we je niet geloofd als je had gezegd dat we ooit zouden uitkijken naar een nieuwe Hyundai. In die tijd zag je vooral nog de Elantra en de Atos rijden. Hyundai kwam de afgelopen tien jaar in een stroomversnelling en sinds 2017 hebben ze een volwaardige hete hatchback. Zelfs eentje die je kunt verkiezen boven iets van de gevestigde orde zonder dat mensen je scheve blikken gunnen. En nu is er het tweede N-model (of de derde wereldwijd): de Hyundai i20 N.

Specificaties Hyundai i20 N

Een 1,6-liter viercilinder met een turbo moet voor de voorwaartse beweging zorgen in de Hyundai i20 N. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen van 204 pk en 275 Nm naar de voorwielen. De 0-100-tijd is 6,7 seconden en de topsnelheid is 230 km/u. Zeer acceptabele, maar geen schokkende specificaties. Het koppel is al vanaf 1.750 tpm beschikbaar, waardoor de auto volgens Hyundai uitstekend te gebruiken is als daily driver.

Veranderingen voor de N

De Hyundai i20 N oogt niet echt als een standaard hatchback. De achterspoiler lijkt op die van de WRC-auto, de bodemvrijheid nam af met 10 millimeter en het bumperwerk rondom is anders. De kleur die je hier ziet is Performance Blue en de rode accentkleur is Tomato Red. Vijf andere kleuren zijn mogelijk, net als een optioneel zwart dak. Uiteraard zijn de remmen krachtiger en is het onderstel aangepast voor sportiever rijgedrag.

Hyundai maakt de goede keuze om zwarte hemelbekleding te installeren op de i20 N. Op het sportstuur vind je twee nieuwe knoppen. Met de ene knop schakel je de N-modus in die de volledige auto op scherp zet, en de andere is vrij programmeerbaar. Zo kun je bijvoorbeeld de uitlaat op luid zetten terwijl de ESC volledig ingeschakeld blijft. De besturing van de Hyundai i20 N zou bovendien directer zijn dan die van de standaard i20.

Prijs Hyundai i20 N

Helaas, die is nog niet bekend. De duurste i20 kost momenteel 26.995 euro. Een Fiesta ST kost bijvoorbeeld 33.600 euro. Hou er dus rekening mee dat de prijs van de Hyundai i20 N rond de 35.000 euro zal zweven. Hopelijk net iets minder. Hij zou daarmee tussen de 10.000 en 15.000 euro goedkoper zijn dan de grotere i30 N; de prijs van die auto, die onlangs werd vernieuwd, is ook nog niet bekend. De nieuwe Hyundai i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken