Snelle auto’s zijn veiliger. Je bent minder lang onderweg en dus is de tijd dat je een ongelukje kunt krijgen, kleiner. Onbegrijpelijk daarom ook dat de verzekering voor snelle hatchback over het algemeen duurder is dan die van de langzamere evenknieën. Uiteraard is de kans op een ongeluk nooit nul procent. Dat ondervond de Belgische bestuurder van deze gloednieuwe Hyundai i20 N ook. Het was overigens niet de schuld van de bestuurder in de blauwe hete hatchback.
Neppe GTI
Een witte Volkswagen Golf met GTI-voorbumper (standaard auto’s met GTI-, M- of AMG-badges zijn sowieso het kwaad op aarde) uit Frankrijk nam voorrang waar hij of zij het niet had, waardoor de Hyundai i20 N in de zijkant van de Golf reed. De Golf kwam tot stilstand tegen een elektriciteitspaal. De bestuurder van de Hyundai kon op eigen kracht uitstappen, maar de bestuurder van de Franse Golf moest uit de auto bevrijd worden door de brandweer.
De Hyundai i20 N was gloednieuw en had net 200 kilometer op de teller. De auto was van dealer Moyaert in Kuurne. Volgens de fotograaf (en tevens goede bekende van de dealer) is de i20 total loss. Er is al een nieuwe besteld, maar die komt helaas pas in oktober binnen. Een 1,6-liter viercilinder met een turbo moet voor de voorwaartse beweging zorgen in de Hyundai i20 N. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen van 204 pk en 275 Nm naar de voorwielen. De 0-100-tijd is 6,7 seconden en de topsnelheid is 230 km/u.
Johan Van der Pulst heeft op 4 juni 2021 geschreven:
Het gevaar van een snelle hatch is dat je snel ter plaatse bent en dat anderen dat niet altijd goed inschatten. Ik vermoed dat de persoon in de Hyundai te snel reed. Ik heb me net een Golf R aangeschaft, en ik zal zelf heel voorzichtig moeten zijn, want dit soort auto’s nodigt uit om te snel te rijden.