
Aan het begin van deze eeuw hadden we je niet geloofd als je had gezegd dat we ooit zouden uitkijken naar een nieuwe Hyundai. In die tijd zag je vooral nog de Elantra en de Atos rijden. Hyundai kwam de afgelopen tien jaar in een stroomversnelling en sinds 2017 hebben ze een volwaardige hete hatchback. Zelfs eentje die je kunt verkiezen boven iets van de gevestigde orde zonder dat mensen je scheve blikken gunnen. En nu is er het tweede N-model (of de derde wereldwijd): de Hyundai i20 N.
Specificaties Hyundai i20 N
Een 1,6-liter viercilinder met een turbo moet voor de voorwaartse beweging zorgen in de Hyundai i20 N. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen van 204 pk en 275 Nm naar de voorwielen. De 0-100-tijd is 6,7 seconden en de topsnelheid is 230 km/u. Zeer acceptabele, maar geen schokkende specificaties. Het koppel is al vanaf 1.750 tpm beschikbaar, waardoor de auto volgens Hyundai uitstekend te gebruiken is als daily driver.
Veranderingen voor de N
De Hyundai i20 N oogt niet echt als een standaard hatchback. De achterspoiler lijkt op die van de WRC-auto, de bodemvrijheid nam af met 10 millimeter en het bumperwerk rondom is anders. De kleur die je hier ziet is Performance Blue en de rode accentkleur is Tomato Red. Vijf andere kleuren zijn mogelijk, net als een optioneel zwart dak. Uiteraard zijn de remmen krachtiger en is het onderstel aangepast voor sportiever rijgedrag.
Hyundai maakt de goede keuze om zwarte hemelbekleding te installeren op de i20 N. Op het sportstuur vind je twee nieuwe knoppen. Met de ene knop schakel je de N-modus in die de volledige auto op scherp zet, en de andere is vrij programmeerbaar. Zo kun je bijvoorbeeld de uitlaat op luid zetten terwijl de ESC volledig ingeschakeld blijft. De besturing van de Hyundai i20 N zou bovendien directer zijn dan die van de standaard i20.
Prijs Hyundai i20 N
Helaas, die is nog niet bekend. De duurste i20 kost momenteel 26.995 euro. Een Fiesta ST kost bijvoorbeeld 33.600 euro. Hou er dus rekening mee dat de prijs van de Hyundai i20 N rond de 35.000 euro zal zweven. Hopelijk net iets minder. Hij zou daarmee tussen de 10.000 en 15.000 euro goedkoper zijn dan de grotere i30 N; de prijs van die auto, die onlangs werd vernieuwd, is ook nog niet bekend. De nieuwe Hyundai i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 1.0 T-GDi Premium Sky

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N: 1e rij-indruk

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
