
Aan het begin van deze eeuw hadden we je niet geloofd als je had gezegd dat we ooit zouden uitkijken naar een nieuwe Hyundai. In die tijd zag je vooral nog de Elantra en de Atos rijden. Hyundai kwam de afgelopen tien jaar in een stroomversnelling en sinds 2017 hebben ze een volwaardige hete hatchback. Zelfs eentje die je kunt verkiezen boven iets van de gevestigde orde zonder dat mensen je scheve blikken gunnen. En nu is er het tweede N-model (of de derde wereldwijd): de Hyundai i20 N.
Specificaties Hyundai i20 N
Een 1,6-liter viercilinder met een turbo moet voor de voorwaartse beweging zorgen in de Hyundai i20 N. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen van 204 pk en 275 Nm naar de voorwielen. De 0-100-tijd is 6,7 seconden en de topsnelheid is 230 km/u. Zeer acceptabele, maar geen schokkende specificaties. Het koppel is al vanaf 1.750 tpm beschikbaar, waardoor de auto volgens Hyundai uitstekend te gebruiken is als daily driver.
Veranderingen voor de N
De Hyundai i20 N oogt niet echt als een standaard hatchback. De achterspoiler lijkt op die van de WRC-auto, de bodemvrijheid nam af met 10 millimeter en het bumperwerk rondom is anders. De kleur die je hier ziet is Performance Blue en de rode accentkleur is Tomato Red. Vijf andere kleuren zijn mogelijk, net als een optioneel zwart dak. Uiteraard zijn de remmen krachtiger en is het onderstel aangepast voor sportiever rijgedrag.
Hyundai maakt de goede keuze om zwarte hemelbekleding te installeren op de i20 N. Op het sportstuur vind je twee nieuwe knoppen. Met de ene knop schakel je de N-modus in die de volledige auto op scherp zet, en de andere is vrij programmeerbaar. Zo kun je bijvoorbeeld de uitlaat op luid zetten terwijl de ESC volledig ingeschakeld blijft. De besturing van de Hyundai i20 N zou bovendien directer zijn dan die van de standaard i20.
Prijs Hyundai i20 N
Helaas, die is nog niet bekend. De duurste i20 kost momenteel 26.995 euro. Een Fiesta ST kost bijvoorbeeld 33.600 euro. Hou er dus rekening mee dat de prijs van de Hyundai i20 N rond de 35.000 euro zal zweven. Hopelijk net iets minder. Hij zou daarmee tussen de 10.000 en 15.000 euro goedkoper zijn dan de grotere i30 N; de prijs van die auto, die onlangs werd vernieuwd, is ook nog niet bekend. De nieuwe Hyundai i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


TopGears Auto van het Jaar 2021: Hyundai i20 N

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 1.0 T-GDi Premium Sky

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Van dit piepkleine detail in veel nieuwe auto’s zullen sommige mensen knettergek worden

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

Hyundai i20 N vs Ford Fiesta ST vs Mini JCW

Hyundai i20 N al na 200 kilometer afgeschreven

Hyundai i20 N

Hyundai i20 N: 1e rij-indruk

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
