Er zijn nog niet veel écht leuke elektrische auto’s. Snel, capabel, comfortabel, efficiënt of luxe: dat wel Maar echt puur fun? Nog niet heel erg veel. Veelal geven fabrikanten een gewone EV enorm veel vermogen en dan is dat het eigenlijk wel. Je wil dat de wijzigingen ook zichtbaar én voelbaar zijn als je normaal rijdt. De Hyundai Ioniq 5 N is zo’n auto en deze DK Edition doet daar een klein schepje bovenop.
Dat komt vooral omdat hij niet ontworpen is om alleen snel te zijn in een rechte lijn Dat is de ‘DK Edition’ nog altijd, maar daar lag de focus niet op. De focus lag erop om zo leuk mogelijk te zijn. De normale is al bovengemiddeld leuk en samen met de Porsche Taycan Turbo GT Weissach, Alpine A290 en Mini Cooper E zo’n elektrische auto waarbij je blij wordt als je een bocht maakt.
Ontwikkeld voor het betere driftwerk
Ze hadden het dus bij Hyundai kunnen laten bij de 5 N, maar dat doen ze dus niet. De Hyundai Ioniq 5 N DK Edition is specifiek ontwikkeld om extra dwars te gaan in de bochten. Met de gewone Ioniq 5 N kun je al goed driften, maar de DK Edition tilt dat naar een hoger niveau. Dat ‘DK’ staat niet voor Donkey Kong, maar voor Drift King. De auto is een ode aan Keiichi Tsuchiya, de originele Drift King. Mocht je hem niet kennen: Keiichi is de persoon die van het driften een sport heeft gemaakt en geldt als een legende.
Naast het feit dat dat hij de man achter het driften is, was hij ook een van de vaste coureurs die meedeed aan Best Motoring, waarbij zes snelle straatauto’s het opnamen tegen elkaar op het circuit. Dit diende als inspiratiebron voor de Gran Turismo-games. Dus zonder Keiichi hadden we geen Fast & Furious Tokyo Drift of Gran Turismo. De upgrades van de Ioniq 5 DK Edition zijn ook bedoeld voor het circuit. Je kunt de auto eenvoudig herkennen aan de grotere spoiler aan de voor- en achterzijde.
Enorm brede wielen voor de Hyundai Ioniq 5 N DK Edition
Maar er is meer. De wielen zijn nieuw. Ze zijn even groot in diameter, maar (veel) breder: 12 inch maar liefst. Ze zijn gesmeed, dus lichter dan de smallere standaardwielen. Achter die wielen zijn ook nieuwe, grotere remmen zichtbaar met klauwen met zes zuigers voor meer stopkracht. Verder is de Ioniq 5 DK Edition 12 millimeter verlaagd, terwijl de normale Ioniq 5 N niet heel erg hoog op zijn poten staat.
Lees ook: Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken
Tot slot kun je de Hyundai Ioniq 5 N DK Edition herkennen aan de groene accenten. Die kleur is gekozen om Keiichi Tsuchiya te eren, want dat is namelijk precies de kleur van zijn iconische racepak. In de meeste video’s heeft hij het groene racepak aan. Aanvankelijk gewoon uit veiligheid, later ook als handelsmerk. De DK Edition gaat daadwerkelijk in productie, in Zuid-Korea en Japan worden in het voorjaar de eerste exemplaren geleverd. Hopelijk komt ie ook naar Nederland.
Dave heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Als je de foto’s van die auto ziet dan denk je: wat een ontzettend toffe hot-hatch is dat toch!
En dan zie je de foto met Keiichi Tsuchiya die er tegenaan leunt.
Hij is met zijn 1 meter 70 niet heel groot, die Keiichi, maar dan zie je wel dat die 5 dat wel echt is.
‘Vroeger’ waren er bestelbussen met compactere afmetingen dan deze 5.
Neemt niet weg dat het wel ontzettend tof is wat Hyundai hier doet!