Wanneer je naast de baan staat bij een F1-race, moet je bijzonder goede oren hebben wil je horen aan het motorgeluid wanneer Max Verstappen in de buurt is. Bij elektrische raceauto’s zou dit vrijwel onmogelijk moeten zijn, zou je zeggen. Maar niet bij de nieuwe raceklasse voor de Ioniq 5 N, waarbij de raceauto per team anders klinkt. De nieuwe racer heet Ioniq 5 N eN1.

Net als de straatmodellen krijgen de raceauto’s het zogenoemde N Active Sound. ‘Ieder raceteam heeft de mogelijkheid om eigen, unieke geluiden te ontwikkelen’, zegt Hyundai. We zijn benieuwd waar de teams mee op de proppen komen. Iemand een Ioniq 5 N die klinkt als een Mazda 787B? Of als een hakkelende Hyundai Pony?

Ook nepschakelen in de Hyundai Ioniq 5 N eN1

De speaker is niet het enige kunstmatige onderdeel aan de Ioniq 5 N eN1: de racer bootst ook de schakelmomenten van een benzineauto na. Al zullen teams deze functie ongetwijfeld uitschakelen als ze de mogelijkheid hebben: de auto accelereert hier niet sneller van, vermoeden we zo.

Naast de geinige gimmicks is de Ioniq 5 N een tandje lichter gemaakt: van 2.125 kilo naar 1.970 kilo. Verwijderd zijn alle onderdelen die niet nodig zijn tijdens het racen. Verder krijgt de eN1 kuipstoeltjes, een brede bodykit, een speciale splitter, een achtervleugel en nog wat flapjes. Naast het racegeluid dat uit de EV komt, kunnen de raceteams spelen met verstelbare dempers, de rijhoogte en het camber.

Specificaties van de auto’s in de Hyundai Ioniq 5 N-raceklasse

Motorisch verandert Hyundai niets aan de Ioniq 5 N. Er zijn nog steeds twee elektromotoren: één die 226 pk stuurt naar de vooras en één op de achteras met 383 pk aan vermogen. Ook dezelfde 84-kWh batterij wordt gebruikt. Deze kan in 18 minuten van 10 naar 80 procent volgeladen worden met 350 kW aan laadkracht. Wat de aanpassingen met de 0-100-tijd en topsnelheid doen, is niet bekend.

De teams mogen zelf een leverancier kiezen voor de 18-inch banden. Op 27 april wordt het eerste eN1-seizoen geopend met een trainingssessie op Inje Speedium in Zuid-Korea. Dit seizoen dient als een test voor Hyundai om erachter te komen wat er allemaal komt kijken bij het racen op elektriciteit. Ga jij kijken?

Reacties

  • Dave heeft op 2 april 2024 geschreven:

    Ze zouden ook over kunnen stappen naar een rechte vertanding voor de tandwielen in de overbrenging.
    Dan heb je ook een wellicht niet heel mooi, maar wel écht geluid.
    (Je kent het wel van de achterruit-versnelling van een ‘traditionele’ auto.)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)