
Wanneer je naast de baan staat bij een F1-race, moet je bijzonder goede oren hebben wil je horen aan het motorgeluid wanneer Max Verstappen in de buurt is. Bij elektrische raceauto’s zou dit vrijwel onmogelijk moeten zijn, zou je zeggen. Maar niet bij de nieuwe raceklasse voor de Ioniq 5 N, waarbij de raceauto per team anders klinkt. De nieuwe racer heet Ioniq 5 N eN1.
Net als de straatmodellen krijgen de raceauto’s het zogenoemde N Active Sound. ‘Ieder raceteam heeft de mogelijkheid om eigen, unieke geluiden te ontwikkelen’, zegt Hyundai. We zijn benieuwd waar de teams mee op de proppen komen. Iemand een Ioniq 5 N die klinkt als een Mazda 787B? Of als een hakkelende Hyundai Pony?
Ook nepschakelen in de Hyundai Ioniq 5 N eN1
De speaker is niet het enige kunstmatige onderdeel aan de Ioniq 5 N eN1: de racer bootst ook de schakelmomenten van een benzineauto na. Al zullen teams deze functie ongetwijfeld uitschakelen als ze de mogelijkheid hebben: de auto accelereert hier niet sneller van, vermoeden we zo.
Naast de geinige gimmicks is de Ioniq 5 N een tandje lichter gemaakt: van 2.125 kilo naar 1.970 kilo. Verwijderd zijn alle onderdelen die niet nodig zijn tijdens het racen. Verder krijgt de eN1 kuipstoeltjes, een brede bodykit, een speciale splitter, een achtervleugel en nog wat flapjes. Naast het racegeluid dat uit de EV komt, kunnen de raceteams spelen met verstelbare dempers, de rijhoogte en het camber.
Specificaties van de auto’s in de Hyundai Ioniq 5 N-raceklasse
Motorisch verandert Hyundai niets aan de Ioniq 5 N. Er zijn nog steeds twee elektromotoren: één die 226 pk stuurt naar de vooras en één op de achteras met 383 pk aan vermogen. Ook dezelfde 84-kWh batterij wordt gebruikt. Deze kan in 18 minuten van 10 naar 80 procent volgeladen worden met 350 kW aan laadkracht. Wat de aanpassingen met de 0-100-tijd en topsnelheid doen, is niet bekend.
De teams mogen zelf een leverancier kiezen voor de 18-inch banden. Op 27 april wordt het eerste eN1-seizoen geopend met een trainingssessie op Inje Speedium in Zuid-Korea. Dit seizoen dient als een test voor Hyundai om erachter te komen wat er allemaal komt kijken bij het racen op elektriciteit. Ga jij kijken?
Eén reactie op “Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Ze zouden ook over kunnen stappen naar een rechte vertanding voor de tandwielen in de overbrenging.
Dan heb je ook een wellicht niet heel mooi, maar wel écht geluid.
(Je kent het wel van de achterruit-versnelling van een ’traditionele’ auto.)