Diverse Hyundai-ingenieurs vertellen dat ze weinig zin hadden om zich bij het Ioniq 5 N-project aan te sluiten. Het zijn petrolheads. En waarschijnlijk zijn ze er juist daarom precies de juiste personen voor. Hun i20 N en i30 N zijn perfecte voorbeelden van hoe een goede handgeschakelde benzineauto moet aanvoelen. Analoog en vermakelijk.
Maar de benzineauto’s van de N-mensen laten ook zien dat ze beslist niet vies zijn van wat digitale toevoegingen. Zo krijg je een haast eindeloze hoeveelheid mogelijkheden om alle elektronische functies naar eigen smaak in te richten: ESP, tractiecontrole, e-diff, demping, gaspedaalrespons, geluid, enzovoorts.
Deze zelfde technici gingen aan het werk om de Ioniq 5 N aan te laten voelen als een luidruchtige benzineauto, en ze raakten uiteindelijk overtuigd van wat elektrificatie kan doen. Ze maakten volop gebruik van het digitale domein van de elektrische auto om je er nog een extra set aan programmeerbare parameters bij te geven. Het resultaat is een auto die bijzonder overtuigt als auto, maar ook erg veel wegheeft van een game. Oké dan: let’s play.
SELECT LEVEL: 01 | SELECT COURSE: STAD
Seoel is een intens moderne megastad. Er zijn hele bossen aan huizenblokken met appartementen die kilometers doorgaan, buitenwijken die met het centrum zijn verbonden door achtbaans snelwegen en bruggen die de archipel heen en weer overspannen.
Middenin ligt het hart van de stad, allemaal smalle steegjes bomvol mensen die zich van de noedelbar naar de koffiezaakjes begeven. Ook het verkeer, als het tenminste niet overal volkomen vast staat, heeft een aardige slok cafeïne op. Milaan is er niets bij.
En dus is een EV, zelfs een supersnelle als deze, precies wat je hier moet hebben. Hij beantwoordt aan alles wat je nodig hebt, is snel als het moet en je hoeft er niets voor te leren. Laat hem gewoon in zijn normale stand staan en hij doet blijmoedig wat er van hem wordt verwacht. Hij is kalm en niet veeleisend, en hij laat nieuwelingen rustig wennen zonder ze in allerlei problemen te brengen.
Het leven is goed in Seoel
We zijn ergens in de buurt van Gangnam, laat in de avond. Het LG Twins-honkbalstadion heeft zojuist zijn winnende publiek weer aan de straat vrijgegeven. Het is druk, zoals altijd in Zuid-Korea, maar het voelt veilig aan. Groepjes jonge vrouwen, geheel gehuld in clubtenue, lijken niet lastiggevallen te worden. Het is leven en laten leven (tenzij je gay bent, helaas).
Niemand kan Seoel een gebrek aan elektrische infrastructuur verwijten – het spul is overal
Als we de weg blokkeren om een foto te maken van onze glimmende blauwe auto, doen de voetgangers niet moeilijk. Maar als een taxichauffeur er niet langs kan, toetert hij. Het is niet die strakke maar charmante, respectvolle behandeling die je krijgt in Japan, het buurland van Zuid-Korea dat slechts door een smalle zeestraat van ze wordt gescheiden.
Koreanen kopen Koreaanse auto’s
Maar de Koreanen en Japanners zijn beslist geen vrienden, en Japanse auto’s zul je hier dan ook nauwelijks zien. Een paar Mercedessen en BMW’s, hier en daar een Mini of een Land Rover, maar verder is het allemaal lokaal. Hyundai, Kia en Genesis, de drie merken van de Hyundai Motor Company, zijn hier goed voor een haast ongelooflijke 75 procent van alle autoverkopen, waarmee ze ook Koreaanse concurrenten als SsangYong, Renault (voorheen Renault-Samsung) en Chevrolet-Daewoo ruimschoots overvleugeld hebben.
Het autolandschap van Zuid-Korea is een spiegeling van het nationale karakter. Dit is een land in en van zichzelf. Het is aan alle kanten verbonden met de wereld, maar laat Amerikaanse, Europese en andere Aziatische invloeden niet zomaar gedijen. Je ziet hier en daar een McDonald’s, maar het enige dat ons continent bijdraagt, is designer-handtasjes.
We blijven graag uit de buurt van het soort reisartikelen dat je aantreft in magazines van luchtvaartmaatschappijen, waarin de lokale cultuur vooral wordt bekeken door de bril van de vooroordelen van de eigen cultuur van de auteur.
Maar het wordt wel duidelijk, na hier een week te hebben doorgebracht, dat waar de Koreanen de blik stevig op de toekomst hebben gericht – qua architectuur, design, infrastructuur, technologie – ze het toch vooral op hún manier doen, met respect voor hun eigen erfgoed. Maar goed, we zijn hier niet gekomen om vast te staan in het verkeer. We moeten verder.
SELECT LEVEL: 02 | SELECT COURSE: SNELWEG
Korea is vrijwel een en al bergen. Het land organiseerde de Olympische Winterspelen in 2018, maar het meeste landschap bestaat niet uit de duizelingwekkende hoogten waar bergbeklimmers enthousiast van worden, of doorbreekt zelfs maar de boomgrens. De skyline gaat over in eindeloze overlappende stukken puntige topografie; extreem mooi, maar volstrekt ongeschikt voor menselijke bewoning.
In Seoel heeft de mens de natuur overtuigend verslagen – zelfs het vliegveld is gebouwd op land dat is ‘teruggewonnen’ van de zee. In het binnenland wint de natuur, ondanks ambitieuze wegenbouw. Highway 60 verbindt de kusten, van Seoel in het oosten naar Yangyang in het westen. Meer dan de helft van zijn 80 kilometer lengte bestaat uit tunnels, een ander kwart uit viaducten.
Op dit moment is elke rijstrook prima, je kunt er later altijd een stuk of zeven opschuiven
Om te zorgen dat je in de tunnels niet wegdommelt, schijnen er vanuit het plafond van tijd tot tijd regenbogen van led-lampen en zijn er in het wegdek hier en daar groeven gefreesd van verschillende frequenties, waardoor je banden een gezellig muziekje produceren.
De 5 N kan meer dan alleen maar hard gaan over de linkerbaan
Maar goed, de Hyundai Ioniq 5 N maakt hier alles eenvoudig. Hij is stabiel en in de besturing zit een intuïtieve progressie die je simpel door lange doordraaiers heen helpt. En nee, met 650 pk zul je ook geen enkele moeite hebben even vlot in te voegen op een drukke linkerbaan. Geluid is er maar weinig, en dus hebben we de prima audio-installatie maar aangezet.
Er is een head-up display dat fantastisch is, met natuurlijk heldere aanwijzingen voor je route, maar ook met zeer nuttige waarschuwingen voor snelheidscamera’s uit een online database. Tijdens trajectcontroles wordt zelfs je gemiddelde snelheid sinds de eerste camera aangegeven, en hoe lang de controle nog duurt.
Nu worden de camera’s hier zo duidelijk gemarkeerd dat ze nauwelijks te missen zijn, waardoor het erop lijkt dat de overheid niet per se zit te wachten op het uitdelen van boetes. En na elke 100-km/u camera gaan de meeste Koreaanse bestuurders meteen weer terug naar een kruissnelheid van zo’n 130 km/u.
Waarom de Ioniq 5 N extra goed is in zijn thuisland
Je kunt met zo’n 60 km/u door elektronische tolpoortjes rijden, dankzij een ingebouwd kastje dat de betaling en doorgang regelt, en na het passeren laat het scherm van de auto meteen zien wat het gekost heeft en hoeveel geld er nog op je rekening staat. In zijn eigen land is dit een verbluffend goed ‘verbonden’ auto. Buiten de snelwegen laat het head-up display zelfs vóór elke verkeersdrempel een klein icoontje zien, als waarschuwing.
Het werkt allemaal zo vlekkeloos dat we zelfs geneigd zijn te vertrouwen op de automatische piloot voor snelweggebruik. Die werkt uiterst intuïtief en is ongewoon soepel in het regelen van zijn plek op de weg en zijn snelheid. Ondertussen laat het head-up display graphics zien van de markeringen en het verkeer om je heen, waarbij het bijna altijd gelijk heeft. Net als het dodehoeksysteem.
SELECT LEVEL: 03 | SELECT COURSE: BERGEN
De provincie Gangwon is een groot, leeg en ruig gebied dat wordt afgebakend door twee onverbiddelijke grenzen: de Japanse Zee (die Koreanen logischerwijs de Oostzee noemen) en de grens met Noord-Korea. Om het toerisme te stimuleren is een hele serie fantastische wegen aan elkaar verbonden tot één weg, die bekendstaat als de Gangwon Nature Road. Hij is bijna 1.300 kilometer lang en wij hebben op een droge, doordeweekse herfstdag de beste stukken gevonden.
We zijn dol op bochtige wegen, maar waarom deze niet gewoon rechtdoor ging – geen idee
Van een afstandje ziet deze auto eruit als een hot hatch. Van dichtbij oogt hij als wat hij is: een vrij forse tweetonner van crossover-hoogte, gehuld in sportkleding. Maar vanaf de plek waar wij zitten, is ie een quasi-supercar met vierwielaandrijving, en nog een verdraaid goeie ook. Om hem die status te geven, moet je de twee N-knoppen op het stuur indrukken.
Wat doen de twee N-knoppen in de Ioniq 5?
Onder de ene kun je je favoriete instellingen opslaan in de zogeheten N Custom Mode. Met de andere activeer je iets dat N e-shift heet. Bij ons is de N Custom Mode geprogrammeerd met de gaspedaalrespons op Sport, de zwaarste besturing, de Sport-koppelverdeling en het ESP op de middelste stand.
Tot zover niets bijzonders – het had net zo goed een Golf R kunnen zijn. Maar dat kun je van de N e-shift met geen mogelijkheid beweren. Dit is namelijk een simulatie van een versnellingsbak met flippers. Je krijgt er zelfs een toerenteller bij. Als je stilstaat, in neutraal, en je beweegt het rechterpedaal, dan gaan de toeren omhoog (niet echt, de elektromotoren doen niets).
Schakelen in een elektrische auto
Zet hem in D, ram het pedaal naar beneden en de 5 N gaat er als een kogel vandoor. Maar als de toerenteller het rode gebied bereikt, loop je tegen een muur van ‘toerenbegrenzer’ op. Schakel naar z’n twee; de acceleratie wordt ietsjes minder, maar je gaat nog altijd sneller en sneller. Zo ga je verder door de ‘versnellingen’ zoals je dat normaal gesproken ook zou doen: jaag ’m elke keer naar de rode lijn voor maximale acceleratie (en die is episch, gezien het feit dat je 609 pk tot je beschikking hebt; 650 zelfs als je het tien tellen actieve Boost-knopje hebt ingedrukt).
Of schakel wat sneller op als de weg een beetje glibberig lijkt. Schakel terug als je op een bocht afkomt voor wat meer ‘remmen op de motor’. De 5 N heeft in vergelijking met de normale Ioniq 5 nog een extra omvormer, waardoor hij alleen op de regeneratie al 0,6 g trekt – ideaal als je bijvoorbeeld bergaf rijdt. Het hele effect is briljant realistisch en meeslepend, zelfs als het niet de snelste manier is om vooruit te komen, omdat het vlak na het schakelen je koppel enigszins inperkt tot de ‘toeren’ weer stijgen.
Ook het gesimuleerde geluid voelt echt aan
En dat is nog maar de helft van het verhaal. N Active Sound simuleert er ook nog motorgeluid bij (je kunt ook het geluid van een straaljager kiezen, als je het niet kunt laten). Nu zijn zulke geluidsgrappen meestal waardeloos – ze corresponderen maar matig met hoe het in de werkelijkheid zou klinken, en na een kilometer of wat zet je ze uit omdat je er wel klaar mee bent. Maar deze is briljant, geheel synchroon met je voetpositie en ‘versnelling’.
De benzinemotorsimulatie gaat zo ver dat ie zelfs een haperende dynamo en een verstopt brandstoffilter kan nadoen
Het geluid bestrijkt het volle spectrum, van een diepe, vastberaden Stormzy via een lichtelijk geïrriteerde Sam Fender naar een schreeuwende Jon Bon Jovi. De toon verandert door de positie van het pedaal en de toonhoogte met de ‘toeren’. Daarbij worden alle speakers ingezet, zodat je zelfs het inlaatgeluid vóór en het uitlaatgeluid achter je hoort.
Waarom deze nepeffecten hier wel werken
Vergeleken met andere EV’s geven deze geluids- en schakeleffecten je belangrijke extra dimensies qua controle en (in ieder geval je perceptie van) snelheid en acceleratie. Het betrekt je niet alleen veel meer bij de actie, het helpt je beter te rijden. Dit alles zonder de onzin van turbovertraging, en niet te vergeten de onzin van het ergeren van andere mensen als je voorbij vliegt met explosieve uitlaatherrie buiten de auto. (Al wordt er voor en achter wel degelijk een klein beetje geluid gemaakt, wat aan de binnenkant een spectaculair 3D-effect oplevert.)
Op een bergpas zal deze jongen altijd op je staart zitten, waar je ook in rijdt
Als je bij de bergpassen bent aangekomen, lijkt deze Hyundai Ioniq 5 N opeens 400 kilo kwijt te zijn. Hij snuffelt zich de binnenkant van een bocht in zoals een sportauto dat zou doen, waarvoor een elektronisch differentieel wordt gebruikt, plus slimme verdeling van het koppel en de regeneratie over de voor- en achterkant, en dat werkt geweldig. Je krijgt alle tractie die je wilt hebben, al wil hij bij het verlaten van de apex zijn staart best een gezellig klein beetje losgooien. In snellere bochten is hij snaarstrak.
Wat is er anders aan de N-versie?
De 5 N heeft een grotere spoorbreedte en zijn eigen stijver gemaakte carrosserie, sterkere subframes, geheel nieuwe draagarmen en stuurkolom, grote remmen, de hele rambam. En vergis je niet: niets hieraan is een spelletje. De weg is niet een fraaie digitale rendering die op je voorruit wordt geprojecteerd.
De nieuw ontworpen precisie betekent dat je ook echt voelt hoe de banden hun ding doen, hoe de dempers hun hobbels en bobbels verwerken en de bewegingen van de carrosserie in de gaten houden zodat jij er niet door gestoord wordt. Alles staat permanent op code rood en niets ligt buiten jouw supervisie. Boven op de berg is een klein cafeetje. We stoppen even, halen eens diep adem en drinken koffie terwijl we het uitzicht in ons opnemen. Dan springen we weer in de auto en doen het nog eens.
SELECT LEVEL: 04 | SELECT COURSE: KUSTWEG
Het hoogseizoen langs de kust van Gangneung is duidelijk voorbij. De stranden worden geflankeerd door grote hotels, kleine cafés, amusementsparken en pieren – allemaal verlaten. We hobbelen voort in de koele, heldere herfstlucht. De N heeft niet die kussenachtige zachtheid van de gewone Ioniq 5, maar zijn Comfort-stand doet nog altijd wat ie belooft.
Het interieur ziet er echter anders uit en voelt ook anders aan. Alles is zwart met stiksels die ze in persberichten graag ‘sportief’ noemen, er is suède-achtige bekleding en je krijgt speciale graphics op het scherm. De stoelen bieden heerlijk veel steun. Hyundai is, en daar kunnen ze niet genoeg om worden geprezen, nog niet een van die merken die werkelijk alles en z’n moeder in het touchscreen wil stoppen; en dus zijn er specifieke knoppen voor de klimaatregeling en een heel stel andere zaken. Prima audio ook.
Ook passagiers zullen van de Ioniq 5 N houden
Achterin is het, net als in de basisauto, goed toeven dankzij verschuifbare stoelen met verstelbare rugleuningen, veel beenruimte en massa’s lichtjes, ventilatieopeningen, USB-poorten en opbergruimte. Je zou deze auto prima als taxi of zakelijk vervoer kunnen gebruiken. Het is als een omgekeerd matje: van achteren keurig, van voren een feestje.
We zijn inmiddels weer terug in het binnenland, want het GP-circuit van Korea wacht op ons, 500 kilometer naar het zuidwesten. Met onze mix aan rijstijlen, beslist niet alles volle bak, is de realistische actieradius ergens tussen de 320 en 350 kilometer.
Dat is niet per se een beperking, omdat dit apparaat het beste uit de supersnelladers weet te krijgen. Hij zuigt de stroom met meer dan 220 kW naar binnen en is zo alweer klaar om te gaan voor we goed en wel even het toilet hebben bezocht en wat mild pikante knoedels en pasteitjes met zoete sesampasta naar binnen hebben gewerkt.
SELECT LEVEL: 05 | SELECT COURSE: CIRCUIT
Een N-auto moet het op een circuit goed doen, claimt Hyundai. Omdat de engineers en marketeers vooral Koreanen en Duitsers zijn, bedoelen ze met ‘circuit’ de Nürburgring, waar ze een groot deel van de afstelling verrichtten. Het e-GMP-platform en zijn 800-volt architectuur zijn daarbij van vitaal belang, zeggen ze.
Het hoge voltage houdt de stroom en dus de hitteontwikkeling binnen de perken. Wat inhoudt dat je 20 minuten over een circuit kunt rossen zonder dat de accu’s of motoren oververhit raken. Waarna je in eveneens 20 minuten genoeg energie binnen kunt halen voor nog een sessie. Dat is ook de reden dat Hyundai N bij circuits over de hele wereld snelladers installeert. Tesla doet het langs de snelwegen, deze jongens bij pitstraten.
Speciale instellingen voor het racen
Het scherm heeft een hele sectie die puur gewijd is aan circuitrijden. Natuurlijk. Voor dragstrips kun je kiezen voor het voorbereiden van de accu’s, de boost op 650 pk zetten en launchcontrol aanvinken. Zet het accumanagement in de Sprint-modus voor de volle 100 procent power, of op Endurance om de pieken iets af te vlakken voor wat langere sessies.
‘Op het circuit overtreft de 5 N je stoutste verwachtingen. Niet zo snel als een supercar – wel heel erg dikke pret’
Voor driften op nat wegdek is er een speciale modus die de achterkant losgooit met de achterste motor, en dan het ESP en de voorste motor erbij haalt om de hoek vast te kunnen houden. Althans, dat zeggen ze. We proberen het op een natte, lege parkeerplaats, en om eerlijk te zijn is er gewoon te veel power en een hoop traagheid in de rotatie. Dus als een drift eenmaal overgaat in een spin, kunnen wij hem al niet meer stoppen. En Hyundai geeft zelf toe dat er geen snellere manier is om van je banden af te komen dan driften op droog wegdek.
Dat Daithatsu’tje dacht dat hij dat plekje naast de ingang van de supermarkt wel even kon innemen
Dan heb je voor puur circuitgebruik meer aan het N-Pedal: een extreme en ‘gevectorde’ vorm van regeneratief remmen die je perfect kunt gebruiken om de auto nog scherper richting de apex te slingeren. Met die stand ingeschakeld kun je een behoorlijk vlotte ronde neerzetten zonder ook maar één keer het rempedaal aan te raken. Maar mocht je de normale remmen ook willen gebruiken: dat is de manier om er het snelste rondje uit te persen (7 minuten en 50 seconden, voor de ’Ring-geobsedeerden). Het N-Pedal werkt niet samen met N-Shift, dus daar zul je een keuze in moeten maken.
Missen we nog iets in de Hyundai Ioniq 5 N?
Ja, af en toe zou je wensen dat het fysieke rempedaal net iets steviger aanvoelde, en je hoort en voelt het gekerm van de banden. Gezien het gewicht en het vermogen krijgen die dan ook een onbedaarlijke hoeveelheid werk en ellende voor hun kiezen. Maar al met al, als je de 5 N het circuit op stuurt om te doen wat je nooit zou denken dat een grote EV kon doen, weet hij je stoutste verwachtingen met glans te overtreffen.
Zeker met de dempers in hun heftigste stand wordt de carrosserie perfect onder controle gehouden, wat een soort ijzeren trefzekerheid geeft aan je bochtenwerk. Op de limiet is de 5 N vriendelijk en de besturing en het rechterpedaal geven je genoeg mogelijkheden om alle randjes bij te vijlen.
Goed, op een circuit heeft hij niet de snelheid van een échte supercar, maar heel erg dikke pret is hij zeker. En dan mag je daar gerust het gebruikelijke toevoegsel ‘voor een EV’ bij vergeten. Hij is heel erg dikke pret, punt uit. De Hyundai Ioniq 5 N slaat resoluut een bladzijde om voor elektrische auto’s – en daarmee voor auto’s in het algemeen.
Specificaties van de Hyundai Ioniq 5 N (2023)
Motor
2 elektromotoren
650 pk, 770 Nm
84 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 260 km/u
Verbruik
22,4 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
448 km
Laadtijd
7 uur 35 min. bij 11 kW
18 min. bij 350 kW (80%)
Gewicht
2.125 kg
Prijzen
€ 73.995 (NL)
n.n.b. (B)
De weg kwijt heeft op 31 december 2023 geschreven:
Ze zijn een beetje van het padje bij TG. Een veel te dure en veel te dikke (zoals in obesitas, niet zoals in een vette bak) auto kan per definitie niet de auto van het jaar zijn.
Voor dit geld koop je zoveel leukers en beters. Dat zou elke autogek moeten weten.
Berkie heeft op 1 januari 2024 geschreven:
Ieder zijn smaak