
‘In mijn loopbaan heb ik duizenden en duizenden leerlingen laten zakken in het belang van de publieke veiligheid’, zegt rij-examinator Kandice Jones voordat ze instapt bij de robottaxi. Iets zegt ons dat de examinator van te voren al dondersgoed weet dat de robottaxi gaat slagen. De gedachte achter het halen van het rijbewijs voor de Hyundai Ioniq 5 is dan wel weer een mooie.
Hyundai laat het belang van een autonome auto zien voor blinden en slechtzienden. Wanneer de zelfrijdende Ioniq 5 de weg op mag, kunnen deze mensen op pad zonder dat er altijd iemand moet meerijden. Anders dan een persbericht met droge feiten over sensoren en camera’s de wereld in te sturen, laat Hyundai de autonome Ioniq 5 op rijexamen gaan.
Inmiddels heeft de zelfrijdende Hyundai 3,8 miljoen testkilometers op een afgesloten terrein achter de rug. 1,3 miljoen kilometer daarvan was op het Level 4-niveau van autonoom rijden. Hierbij rijdt de auto zelfstandig, maar moet de bestuurder wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en in staat zijn om het stuur over te nemen. Het beeld dat Hyundai in de video hieronder schetst, is dus nog niet helemaal bereikt.
De Hyundai Ioniq 5 haalt zijn rijbewijs
Natuurlijk slaagt de auto met vlag en wimpel. Om het officieel te maken, toont de examinator nog even het rijbewijs van de Ioniq 5. Hierop staat dat de auto 161 centimeter groot is, 4.200 pond (1.905 kilo) weegt, een auto mag besturen tot 4.536 kilo en geen oog- of haarkleur heeft. Bekijk de beelden van het rij-examen hieronder.
4 reacties op “Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zitten taxichauffeurs binnenkort zonder baan? Gratis zelfrijdende taxi’s maken opmars in de VS

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Tja, aan die Amerikaanse rijexamens zou ik niet al te veel waarde hechten.
Slimme gimmick maar tegelijk levensgevaarlijk. In de VS zijn al tientallen mensen overleden door dit soort test auto’s want die auto’s kunnen nooit al het overwachte gedrag van mensen overzien.
Dat is geen eerlijke vergelijking. Je kan niet concluderen dat het levensgevaarlijk is omdat zelfstandige auto’s onverwacht gedrag kunnen overzien. Zelfstandige auto’s kunnen sneller reageren op onverwachte gedrag dan menselijke bestuurders die moe en of afgeleid zijn wat de grootste oorzaak van auto ongelukken is. Daarnaast is het zo dat de verantwoordelijkheid altijd valt op degene die zich niet aan de verkeersregels houdt.
Het hoeft ook geen eerlijke vergelijking te zijn. De hoeveelheid sensoren op een auto is altijd beperkt en die kunnen simpelweg niet altijd zien dat een kind opeens achter een auto vandaan schiet, terwijl je dit als mens vaak wel kan zien aankomen. Hoe goed de systemen ook zijn, dit zijn fundamentele beperkingen. In meer afgebakende omgevingen zoals op de snelweg, is het juist een grote meerwaarde. Daar zijn de systemen van BMW en Mercedes nu al superieur aan de menselijke factor.