
‘In mijn loopbaan heb ik duizenden en duizenden leerlingen laten zakken in het belang van de publieke veiligheid’, zegt rij-examinator Kandice Jones voordat ze instapt bij de robottaxi. Iets zegt ons dat de examinator van te voren al dondersgoed weet dat de robottaxi gaat slagen. De gedachte achter het halen van het rijbewijs voor de Hyundai Ioniq 5 is dan wel weer een mooie.
Hyundai laat het belang van een autonome auto zien voor blinden en slechtzienden. Wanneer de zelfrijdende Ioniq 5 de weg op mag, kunnen deze mensen op pad zonder dat er altijd iemand moet meerijden. Anders dan een persbericht met droge feiten over sensoren en camera’s de wereld in te sturen, laat Hyundai de autonome Ioniq 5 op rijexamen gaan.
Inmiddels heeft de zelfrijdende Hyundai 3,8 miljoen testkilometers op een afgesloten terrein achter de rug. 1,3 miljoen kilometer daarvan was op het Level 4-niveau van autonoom rijden. Hierbij rijdt de auto zelfstandig, maar moet de bestuurder wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en in staat zijn om het stuur over te nemen. Het beeld dat Hyundai in de video hieronder schetst, is dus nog niet helemaal bereikt.
De Hyundai Ioniq 5 haalt zijn rijbewijs
Natuurlijk slaagt de auto met vlag en wimpel. Om het officieel te maken, toont de examinator nog even het rijbewijs van de Ioniq 5. Hierop staat dat de auto 161 centimeter groot is, 4.200 pond (1.905 kilo) weegt, een auto mag besturen tot 4.536 kilo en geen oog- of haarkleur heeft. Bekijk de beelden van het rij-examen hieronder.
4 reacties op “Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zitten taxichauffeurs binnenkort zonder baan? Gratis zelfrijdende taxi’s maken opmars in de VS

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor kopers, niet alleen voor leaserijders

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Tja, aan die Amerikaanse rijexamens zou ik niet al te veel waarde hechten.
Slimme gimmick maar tegelijk levensgevaarlijk. In de VS zijn al tientallen mensen overleden door dit soort test auto’s want die auto’s kunnen nooit al het overwachte gedrag van mensen overzien.
Dat is geen eerlijke vergelijking. Je kan niet concluderen dat het levensgevaarlijk is omdat zelfstandige auto’s onverwacht gedrag kunnen overzien. Zelfstandige auto’s kunnen sneller reageren op onverwachte gedrag dan menselijke bestuurders die moe en of afgeleid zijn wat de grootste oorzaak van auto ongelukken is. Daarnaast is het zo dat de verantwoordelijkheid altijd valt op degene die zich niet aan de verkeersregels houdt.
Het hoeft ook geen eerlijke vergelijking te zijn. De hoeveelheid sensoren op een auto is altijd beperkt en die kunnen simpelweg niet altijd zien dat een kind opeens achter een auto vandaan schiet, terwijl je dit als mens vaak wel kan zien aankomen. Hoe goed de systemen ook zijn, dit zijn fundamentele beperkingen. In meer afgebakende omgevingen zoals op de snelweg, is het juist een grote meerwaarde. Daar zijn de systemen van BMW en Mercedes nu al superieur aan de menselijke factor.