
‘In mijn loopbaan heb ik duizenden en duizenden leerlingen laten zakken in het belang van de publieke veiligheid’, zegt rij-examinator Kandice Jones voordat ze instapt bij de robottaxi. Iets zegt ons dat de examinator van te voren al dondersgoed weet dat de robottaxi gaat slagen. De gedachte achter het halen van het rijbewijs voor de Hyundai Ioniq 5 is dan wel weer een mooie.
Hyundai laat het belang van een autonome auto zien voor blinden en slechtzienden. Wanneer de zelfrijdende Ioniq 5 de weg op mag, kunnen deze mensen op pad zonder dat er altijd iemand moet meerijden. Anders dan een persbericht met droge feiten over sensoren en camera’s de wereld in te sturen, laat Hyundai de autonome Ioniq 5 op rijexamen gaan.
Inmiddels heeft de zelfrijdende Hyundai 3,8 miljoen testkilometers op een afgesloten terrein achter de rug. 1,3 miljoen kilometer daarvan was op het Level 4-niveau van autonoom rijden. Hierbij rijdt de auto zelfstandig, maar moet de bestuurder wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en in staat zijn om het stuur over te nemen. Het beeld dat Hyundai in de video hieronder schetst, is dus nog niet helemaal bereikt.
De Hyundai Ioniq 5 haalt zijn rijbewijs
Natuurlijk slaagt de auto met vlag en wimpel. Om het officieel te maken, toont de examinator nog even het rijbewijs van de Ioniq 5. Hierop staat dat de auto 161 centimeter groot is, 4.200 pond (1.905 kilo) weegt, een auto mag besturen tot 4.536 kilo en geen oog- of haarkleur heeft. Bekijk de beelden van het rij-examen hieronder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zitten taxichauffeurs binnenkort zonder baan? Gratis zelfrijdende taxi’s maken opmars in de VS

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Tja, aan die Amerikaanse rijexamens zou ik niet al te veel waarde hechten.
Slimme gimmick maar tegelijk levensgevaarlijk. In de VS zijn al tientallen mensen overleden door dit soort test auto’s want die auto’s kunnen nooit al het overwachte gedrag van mensen overzien.
Dat is geen eerlijke vergelijking. Je kan niet concluderen dat het levensgevaarlijk is omdat zelfstandige auto’s onverwacht gedrag kunnen overzien. Zelfstandige auto’s kunnen sneller reageren op onverwachte gedrag dan menselijke bestuurders die moe en of afgeleid zijn wat de grootste oorzaak van auto ongelukken is. Daarnaast is het zo dat de verantwoordelijkheid altijd valt op degene die zich niet aan de verkeersregels houdt.
Het hoeft ook geen eerlijke vergelijking te zijn. De hoeveelheid sensoren op een auto is altijd beperkt en die kunnen simpelweg niet altijd zien dat een kind opeens achter een auto vandaan schiet, terwijl je dit als mens vaak wel kan zien aankomen. Hoe goed de systemen ook zijn, dit zijn fundamentele beperkingen. In meer afgebakende omgevingen zoals op de snelweg, is het juist een grote meerwaarde. Daar zijn de systemen van BMW en Mercedes nu al superieur aan de menselijke factor.