Hoe zou de wereld eruit zien als auto’s helemaal zelfstandig kunnen en mogen rijden? Taxichauffeurs verliezen hun baan en autojournalisten worden nog overbodiger dan ze nu al zijn. Blijkbaar kunnen ambulancebroeders en -zusters dan ook op zoek naar een nieuwe job. Een Amerikaanse man besloot om niet de hulpdiensten te bellen, maar om zijn Tesla te gebruiken als ambulance.
Ene MaxPaul Franklin schrijft op het sociale platform van Musk over een bijzondere ervaring met zijn zelfrijdende Tesla Model Y. Franklin lijdt aan suikerziekte. Hij merkt ’s nachts dat hij erg uitgedroogd is en dat er veel te veel suiker in zijn bloed zit door een defecte insulinepomp. Franklin moet zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.
De man gaat in de zelfrijdende Tesla naar het ziekenhuis
In plaats van een ambulance bellen, besluit Franklin om in zijn Model Y te stappen. Hij stelt de navigatie in en activeert Tesla’s autonome functie Full Self Driving. Volgens Franklin rijdt de auto helemaal zelfstandig en dus zonder ingrepen van de inzittende, de volledige 20 kilometer naar het ziekenhuis. Daar aangekomen parkeerde de auto zichzelf netjes in het vak.
In het ziekenhuis wordt een milde hartaanval vastgesteld, maar hij kan later zonder problemen het ziekenhuis verlaten. Vervolgens prijst Franklin zijn auto en de maker ervan de hemel in. Tesla is volgens hem ‘het toppunt van automotive innovatie’. Wat ongetwijfeld meehielp, is dat de rit om 02:00 uur in de nacht plaatsvond, en dat er dus weinig verkeer was.
Bel gewoon een ambulance
We zouden toch aan iedereen adviseren om gewoon een ambulance te bellen als je in de problemen zit. Met een beetje geluk is de ambu ook nog sneller ter plekke. We kunnen ons zo voorstellen dat de Tesla-eigenaar bang was voor de rekening die je van het ziekenhuis krijgt voor een ritje in de ambulance, dat is in de VS net even wat anders geregeld.
Het is een mooi voorbeeld van hoe zelfrijdende auto’s in de toekomst heel handig kunnen zijn, maar we zouden er nog niet zo snel ons leven aan toevertrouwen. Je hoeft niet handig te zijn met Google om voorbeelden te vinden waar het grandioos fout gaat met FSD. De zelfrijdende techniek bevindt zich dan ook nog in de bètafase.
Hier in Nederland gaan deze verhalen nog niet voorkomen. Sinds vorig jaar mogen de eerste auto’s de weg op waarbij je op de snelweg je handen van het stuur kunt halen. Voor alle overige wegen mag een auto niets zelfstandig doen als er geen handen aan het stuur zitten. Het advies is in alle gevallen: bel de ambulance, die mag met spoed naar je toe rijden.
My Crazy True Story
— MAXPAUL FRANKLIN (@MAXPAULFRANKLIN) April 10, 2024
On April 1st, Tesla unlocked Full Self-Driving capability for all Tesla vehicles in America. In a moment of dire need, at 2:00 am the following morning, I found myself grappling with severe dehydration and a blood glucose level of 670 due to a malfunction in… pic.twitter.com/KyePbLiejI
Alex heeft op 16 april 2024 geschreven:
Een beetje een raar verhaal mbt het diabetes deel. Een veel te hoge suiker icm uitdroging vindt niet plaats in een nachtje of een insulinepomp nu kapot is of niet. Deze combinatie komt vooral voor bij mensen die niet op de hoogte zijn van het feit dat ze al langere tijd (meerdere weken) diabetes hebben. Iemand met een insulinepomp weet dat natuurlijk wel. Van een langdurig hoge suiker moet je veel plassen omdat de nieren op volle toeren werken om het teveel aan glucose af te voeren via de urine en zonder dat aanvankelijk door te hebben vul je dat tekort aan vocht zelfs niet aan door veel te drinken. Je droogt hierdoor uit en de spieren krijgen door de ontbrekende insuline geen glucose binnen om te verbranden en het lichaam gaat over tot het verbranden van vet. Het gevolg is dat hierdoor het bloed gaat verzuren en dat is levensgevaarlijk en kan tot coma en zelfs de dood leiden : opname in een ziekenhuis is dan direct noodzakelijk. Deze gevolg aandoening van diabetes wordt ketoacidose genoemd. De kans dat deze aandoening bij mensen voorkomt die weten dat ze diabetes hebben en dagelijks op de hoogte zijn van hun suikerwaarden, is uitermate klein …..
Jojo heeft op 15 april 2024 geschreven:
Natuurlijk altijd een ambulance bellen! Maar in Amerika is het toch wat anders, vooral in platteland gebieden. Vaak zijn de ambulances van de brandweer en zijn de ambulances niet volledig uitgerust, het ambulancepersoneel is alleen EHBO opgeleid, en zijn het vrijwilligers. Natuurlijk ook de kosten van een ambu, al zou deze man daar geen last van hebben gehad gezien zijn garage vol dure auto’s. Tevens kan het in sommige gebieden 30+ minuten duren voor je 911 telefoontje überhaupt word beantwoord en hebben ambulances in deze gebieden ook een lange aanrij tijd. Dat mensen dan naar een alternatief zoeken kan ik begrijpen maar of FSD dan de oplossing is, tja….
Wensis heeft op 14 april 2024 geschreven:
Ambulance kan je direct reanimeren ter plekke als het echt dreigend is. Tevens, bij hoge nood, knallen ze naar het ziekenhuis waar een compleet team klaar staat met de juiste instructies om je op te vangen. Was het een ‘heftige’ hartaanval en je komt aan met een rustig rijdende fsd Tesla moeten ze(ziekenhuis) nog van alles op trommelen bij de receptie, dat kan letterlijk 5 minuten tot een kwartier duren. Dan is het veelal telaat. Mijn advies 112 bellen.
Maarten heeft op 14 april 2024 geschreven:
Iedereen weet dit. En natuurlijk zou ieder normaal mens een ambulance bellen.
In Amerika echter is er grote zorgarmoede. Een ambulance bellen kost je daar al snel 10.000 USD als je niet super platinum/gold verzekerd bent.
Hahaha heeft op 14 april 2024 geschreven:
Want die armoedzaaiers hebben wel een Tesla? Wat een lolbroek
Maarten heeft op 16 april 2024 geschreven:
Wat bedoel je nou annoniempje?
Een Tesla is niet zo duur hoor, zeker niet als je kijkt naar TCO. Spotgoedkoop zou ik bijna zeggen.
Maargoed daar gaat het helemaal niet om, zelfs iemand die een auto rijdt van 100.000 euro vind een ritje in een ambulance duur als dat 10.000 euro kost. EN zeker als dat vaker gebeurd zoals bij deze man die een chronische aandoening heeft.
Goh verrassend heeft op 17 april 2024 geschreven:
Iemand is het niet met Maarten eens en Maarten begint weer te schelden. Kleuterniveau. Hoe gedraag jij je als je niet anoniem achter een toetsenbord zit?
Maarten heeft op 17 april 2024 geschreven:
Kan me vergissen, maar begon JIJ niet over Tesla hier??
Haha wat een sukkel.
Pffff heeft op 16 april 2024 geschreven:
Hou eens op met die reclame spam. Niemand zit op jou en je spam te wachten man!!!
Richard heeft op 13 april 2024 geschreven:
FSD is bewezen veiliger dan een menselijke bestuurder. Overigens @andres komt FSD ook naar Nederland. Dus ga terug onder je steen, eind van dit jaar is het feest! 😉
Yordan heeft op 14 april 2024 geschreven:
De beurskoers keldert, Musk blijkt een doorgesnoven Putin fan te zijn en dus gaan de fanboys helemaal los op het enige positieve dat ze nog kunnen vinden. #gênant
Jeremy heeft op 12 april 2024 geschreven:
Gezien het track record van Tesla’s autopilot heeft deze man geluk gehad. De kans was groter dat de Tesla iemand dood zou rijden dan dat hij het dankzij zijn auto overleeft.
Andres heeft op 13 april 2024 geschreven:
Oh Jeremy vertel eens heb je linkjes naar die track record? Of ben je de misinformatie van Dan o’Dowd, de incompetente concurrent van Tesla’s FSD, aan het napraten? De kans dat je in een Tesla met FSD een auto ongeluk krijgt is 10 keer lager dan wanneer je zelf rijdt.
@andres heeft op 13 april 2024 geschreven:
Een agressieve Tesla fanboy. Weer een nieuwe alias van Maarten? De aantallen op Tesla Deaths spreken voor zich. Het is schandalig dat al die mensen het slachtoffer zijn van de hebzucht van een bedrijf dat beta testen op de maatschappij uitvoert. Het is ook maar goed dat wij in een deel van de wereld wonen waar dit soort praktijken bij wet verboden zijn.
Thijs heeft op 13 april 2024 geschreven:
Haha ja die gasten voelen zich altijd zo aangevallen als iemand iets over Tesla zegt. Doe eens normaal joh!
Charles M heeft op 13 april 2024 geschreven:
Dit is een van de redenen waarom ons beleggingsfonds niet meer in Tesla zit. Het risico op enorme schadeclaims ten gevolge “reckless endangerment” is veel te groot. Elke expert bevestigt dat het feitelijk onverantwoord is om zo te handelen en dat gaat vroeg of laat in de rechtbank komen.
@richard heeft op 13 april 2024 geschreven:
Iedereen weet dat het niet mogen maar een disclaimer is en dat het wel gebeurt. Het systeem is verre van perfect maar als er een probleem is dan wordt de verantwoordelijkheid op de mens afgeschoven.
Richard heeft op 13 april 2024 geschreven:
FSD is nog steeds hands-on, en VEREIST een oplettende bestuurder. Misbruik van eerdere versies van FSD hebben inderdaad tot ongevallen geleid waardoor de eisen scherp zijn bijgesteld. Zo scherp, dat zelfs de UNECE over de brug komt met het toestaan van level 2 AD in Europa. Overigens staat er een fout in het artikel: op snelwegen mag in Europa NIET met AD gereden worden zonder handen aan het stuur.