
Dit hier is de aanstormende Hyundai Ioniq. Of nou ja, z'n achterkant en z'n interieur: de rest houdt Hyundai nog even geheim tot de onthulling, komende week. (Update 14/1: we kunnen nu ook de voorkant laten zien.)
De Ioniq komt er in drie varianten: een hybride, een plug-in hybride en een volelektrisch exemplaar. Als er sprake is van een benzinemotor dan is dat de bekende, 105 pk sterke 1,6-liter. Het elektrische exemplaar doet daar genoeg vermogen bij om tot een systeemvermogen van 152 pk te komen. De accu's zitten onderin de bodemplaat, ter hoogte van de achterbank – wel zo fijn voor het zwaartepunt en het ruimteaanbod. De overbrenging wordt verzorgd door een zestraps automaat met dubbele koppeling.
De Ioniq ziet er op het eerste gezicht keurig netjes uit, al is het opvallend dat hij, net als de Toyota Prius en Honda Insight zo'n malle hoge achterkant heeft. Bijster origineel is het dus niet: meer een 'if you can't beat them, join them'-design. Heeft natuurlijk ook alles te maken met de bij dit soort auto's extra belangrijk geachte aerodynamica, maar toch: we zijn van de Koreanen de laatste jaren iets sprankelenders gewend. Het interieur ziet er eveneens netjes uit: overzichtelijk, netjes afgewerkt en met wat felblauwe accenten voor de vrolijkheid.
Over de rest van de specs en prestaties van de Ioniq hult Hyundai zich vooralsnog in nevelen – dat komt allemaal in de aanloop naar de autoshow van Genève in maart. Duidelijk is al wel dat de hybride en volelektrische versie komende zomer in Nederland leverbaar worden. De plug-in hybride volgt iets later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hyundai Ioniq Hybrid

Hyundai Ioniq: 1e rij-indruk

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
