Hyundai’s N-divisie produceert momenteel twee auto’s: de i30 N en de Veloster N. Beide zijn hete hatchbacks met identieke geoliede delen. In de toekomst kunnen we meer diversiteit verwachten van het performancemerk, want er komt een Hyundai sportauto.

Dat zegt Albert Biermann, de baas van Hyundai’s prestatiegerichte zijtak. Hij schoof een letter op in het alfabet: hiervoor was hij hoofd bij de M-divisie van BMW. ‘De hoeveelheid vrijheid die ik hier heb, is veel groter dan bij BMW’, vertelt hij aan TopGear. ‘Nu plakken ze bij BMW op het volledige gamma M-badges, maar toen ik daar was moest ik vechten als een gek voor elke auto. Hier ben ik meer dan welkom om te doen wat ik denk dat we moeten doen.’

Betekent dat een sportauto van N?

‘We werken aan zoiets. Net als de Racing Midship, daarvan hebben we drie versies. We werken nog steeds aan deze auto’s, en we proberen verschillende dingen. Misschien bouwen ze ooit zo’n auto. Er is nog geen beslissing gemaakt, maar het kan gebeuren.’

De Racing Midship is een Veloster met een middenmotor. Het idee is niet alleen nieuw voor Hyundai, maar ook voor de oud BMW-medewerker. Biermann is niet bang om met frisse ideeën te spelen. ‘Het gaat altijd om de filosofie van de auto. De transitie van achterwiel- naar voorwielaandrijving is dus geen grote verandering voor mij. Natuurlijk, de Hyundai I30 N heeft geen bakken vermogen, maar met de manier waarop we de auto ontwikkelen, volgen we duidelijk de high performance-gedachte’, zegt Biermann.

Een sportauto zal nog even duren. ‘We zijn net van start’, zegt Biermann. ‘Ons verkoopnetwerk is nog niet gewend aan performance-auto’s en we hebben wat meer tijd nodig. Te veel auto’s in een te korte tijd neerzetten is geen goed idee. Als we eerst met een échte sportauto komen, hebben mensen geen idee wat ze ermee moeten.’

Wat is de volgende stap?

Een Hyundai i30 N Fastback is al gespot op de Nürburgring en eist waarschijnlijk de derde plek op in het gamma. Een uitstap naar het SUV-segment is bijna onvermijdelijk. ‘Elk van onze auto’s is sterk genoeg voor een N-versie’, zegt Biermann, wat ook suggereert dat een EV mogelijk is.

De strijd aan met BMW, Audi en Mercedes?

‘Je kunt Hyundai’s performancemodellen niet vergelijken met die van merken als Mercedes en BMW. Nog niet’, zegt Thomas Schemera, die onlangs ook overkwam van BMW’s M-afdeling. Gaat Hyundai uiteindelijk concurreren met de Duitse grootmachten? ‘Ja. Maar niet op een knip en plak-manier, we vinden onze eigen weg. We proberen AMG, BMW en Porsche niet te kopiëren. Misschien hebben we in de toekomst een briljant idee om te concurreren in een of twee segmenten. Misschien verandert onze strategie in drie of vier jaar en dan concurreren we met de grote jongens. Alles is mogelijk. Je zult niet geloven waar we toe in staat zijn.’

Spannend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear