
Als Tesla na de onthulling van de Model 3 direct de elektrische auto’s bij de dealers had neergezet, hadden ze een revolutionair product. Maar nu de productie zo langzaam op gang komt, hebben andere automerken alle tijd om Tesla bij te benen.
De Hyundai Kona Electric komt bijvoorbeeld een stukje van de lithium-ion-polymeer-taart eten. Volgens de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) rijdt de elektrische SUV 470 kilometer tussen ladingen door. De inschatting is een stuk realistischer dan de oude NEDC-resultaten. De Tesla Model 3 heeft ongeveer dezelfde actieradius.
De elektromotor levert 204 pk en in 7,6 seconden sprint de Hyundai Kona Electric naar de 100 km/u. Een andere versie levert 135 pk met een actieradius van 300 km. Deze gaat in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Een snellader gooit de accu voor 80 procent vol binnen een uur. Aan het stopcontact thuis duurt het net geen 10 uur voor de snelle versie en 6 uur voor de andere versie. De topsnelheid is voor beide 167 km/u.
De Hyundai Kona Electric is vanaf deze zomer al leverbaar. Hij is misschien niet zo hip, snel en sexy als de Tesla Model 3; je kunt hem tenminste wel rijden. Een belangrijke eigenschap voor een auto. Het is nu afwachten of de prijs mensen over de streep kan trekken.
Eén reactie op “Hyundai Kona Electric is een reëel Tesla-alternatief”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Als Hyundai een testrijder zoekt…ik meld me graag. Deze auto ziet er goed uit en met 204pk is die snel genoeg om mij een glimlach te geven…wat wil ik meer…?