Als Tesla na de onthulling van de Model 3 direct de elektrische auto’s bij de dealers had neergezet, hadden ze een revolutionair product. Maar nu de productie zo langzaam op gang komt, hebben andere automerken alle tijd om Tesla bij te benen.
De Hyundai Kona Electric komt bijvoorbeeld een stukje van de lithium-ion-polymeer-taart eten. Volgens de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) rijdt de elektrische SUV 470 kilometer tussen ladingen door. De inschatting is een stuk realistischer dan de oude NEDC-resultaten. De Tesla Model 3 heeft ongeveer dezelfde actieradius.
De elektromotor levert 204 pk en in 7,6 seconden sprint de Hyundai Kona Electric naar de 100 km/u. Een andere versie levert 135 pk met een actieradius van 300 km. Deze gaat in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Een snellader gooit de accu voor 80 procent vol binnen een uur. Aan het stopcontact thuis duurt het net geen 10 uur voor de snelle versie en 6 uur voor de andere versie. De topsnelheid is voor beide 167 km/u.
De Hyundai Kona Electric is vanaf deze zomer al leverbaar. Hij is misschien niet zo hip, snel en sexy als de Tesla Model 3; je kunt hem tenminste wel rijden. Een belangrijke eigenschap voor een auto. Het is nu afwachten of de prijs mensen over de streep kan trekken.
Roger heeft op 5 maart 2018 geschreven:
Als Hyundai een testrijder zoekt…ik meld me graag. Deze auto ziet er goed uit en met 204pk is die snel genoeg om mij een glimlach te geven…wat wil ik meer…?