
Hyundai’s meest potige SUV, de Santa Fe, is compleet vernieuwd. Hij is in alle richtingen wat gegroeid, z’n uiterlijk voldoet nu aan de moderne Hyundai-designtaal en z’n motoren zijn opgefrist zodat ze minder vieze luchtjes uitstoten. De vraag is: is het voldoende om van deze Santa Fe weer zo’n megahit te maken als de eerste generatie was?
Dat wordt een aardige opgave, althans in Nederland. De belastingmaatregelen van de laatste jaren hebben het bestaan van dit soort auto’s aanzienlijk bemoeilijkt, en die ontmoedigingsslag zal nog wel even door blijven gaan. Toch denkt Hyundai een breed publiek aan te kunnen spreken met de nieuwe Santa Fe, mede door z’n uitstraling, comfort en verbeterde kwaliteit.
De motoropties bestaan uit twee diesels van 2,0 en 2,2 liter, waarvan de grootste de minste CO2 uitstoot: 145 g/km. Niet gek. Ook is er nog een benzineoptie in de vorm van een 2,4-liter viercilinder met 193 pk (197 g/km). Je kunt kiezen uit een handbak of automaat, en natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je vierwielaandrijving hebt. Vanaf deze zomer staat de nieuwe Santa Fe in de showroom.
Meer van TopGear


De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een gewaagd (maar geslaagd) design

Hyundai springt over open brug

Hyundai Sante Fe-facelift: prijs is bekend

Wat is de beste zevenzitter SUV?

Haha, wat? Deze Santa Fe heeft 1.000 pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
