Het zou een mooi stukje service vanuit ons kunnen zijn: alvast de reacties onder een nieuwsbericht zelf invullen, want ze zijn altijd voorspelbaar. Gaat het over de lagere maximumsnelheden in Amsterdam en Utrecht, dan zijn er altijd mensen die roepen dat ze dan ingehaald worden door fatbikes en bakfietsen. En die mensen vinden het dan zó oneerlijk dat de fietsers geen boete krijgen. Maar deze aanname blijkt niet te kloppen, want ook fietsers kunnen snelheidsboetes krijgen.
We hebben het hier niet over speedpedelecs of andere snelle fietsen met kentekenplaatjes. Nee, het gaat hier echt om fietsen zonder kenteken. Dus de omafiets zonder versnellingen van je buurjongen of de Urban Arrow van de overbuurvrouw. Omdat ze geen kenteken hebben zullen ze geen flitsboete krijgen van de nieuwe flitspalen op 30-wegen, maar ze kunnen dus wel door de politie betrapt worden. Of dat in de praktijk gebeurt, is natuurlijk een tweede.
De politie heeft geen grote tabel met snelheden en bijbehorende boetes zoals bij auto’s. En het is ook niet zo dat als je met 30 te hard betrapt wordt, dat je dan je veterstrikdiploma kwijt bent. Voor fietsers zijn er slechts twee snelheidsboetes opgenomen in de verkeerswet: eentje voor de maximumsnelheid overtreden tot 10 km/u en eentje als je nog sneller gaat. Hoe sneller je gaat, hoe goedkoper het eigenlijk is per te hard gereden kilometer.
Hoe hoog is de snelheidsboete voor fietsers?
Alle boetes worden volgend jaar iets hoger, maar de snelheidsboete voor fietsers blijft in 2025 gelijk. Rij je niet harder dan 10 km/u te hard, dan mag je 45 euro boete betalen. Is de overtreding meer dan 10 km/u te hard, dan is de snelheidsboete voor fietsers 65 euro. De bedragen zijn dus een stuk schappelijker dan die voor automobilisten.
Rollerbanken voor fatbikes (en andere ebikes)
De discussie rondom fatbikes zal je niet ontgaan zijn. Even tussendoor: waarom zou je een speciale regelgeving maken voor alleen fatbikes? Alsof de jeugd dan niet overstapt op de ebikes – kijk maar hoe snel de normale elektrische fietsen ineens hip worden als je daar wél op mag rijden voor je 16e. Maak gewoon de regelgeving voor ebikes in het algemeen en je bent af van het gedoe. Tot zover even.
Goed, elektrische fietsen zonder kenteken mogen in Nederland trapondersteuning bieden tot 25 km/u. De fiets kan wel harder, maar dan moet je het op eigen beenkracht doen. De politie heeft een speciale rollerbank waarmee ze kunnen testen tot welke snelheid de trapondersteuning werkt. Dus als jouw ebike of fatbike boven de 25 km/u trapondersteuning biedt, krijg je eveneens een boete.
Jan heeft op 25 december 2024 geschreven:
Fatbikes zijn enkel een gemakkelijk truukje om niet als brommer te worden beschouwd. Jawel, bij de legale versies moet je “trappen” om te rijden. Echter, dit is niet trappen maar gewoon rondjes malen met je benen. Nog iets, en ik zeg dit als fervent fietser: een gewone fiets en een ebike versie 25 km/h zijn VOERTUIGEN waarvoor je 1/geen bescherming MOET dragen 2/geen verzekering moet hebben en 3/op geen enkele wijze ook maar enige kennis van de wegcode moet aantonen. En theoretisch staat er geen minimumleeftijd op het rijden op de openbare weg. Dus beste medefietsers: alvorens automatisch de automobilisten uit te schelden voor elke vermeende fout, kijk af en toe eens in eigen boezem ook. Misschien ging jij wel in de fout…
Gatochfietsen heeft op 8 december 2024 geschreven:
Prachtig staaltje Whataboutism, dit artikel en sommige reacties eronder!
Wel eens nagedacht over het verschil tussen aangereden worden door een fietser of doodgereden worden door een SUV?
Hou toch eens op met zeiken op de fietsers, en hou je gewoon aan de regels als je met je luie reet achter het stuur zit.
Michiel heeft op 11 december 2024 geschreven:
Automobilisten moeten langzaam rijden want oh jee die kwetsbare fietsers. Mogen ze dan tenminste van die fietsers verwachten dat die zich óók gewoon aan de regels houden? Kom op zeg!
Ferro heeft op 11 december 2024 geschreven:
Ik denk dat een bestuurder die 30 rijdt met de auto sneller tot stillstand komt en ook minder schade hierdoor aanricht maar een ebike bestuurder die tegen 30 rijd niet zo snel tot stilstand komt en met meer schade doordat deze uit stekende stuur of stale delen heeft hierdoor blijvende letsels kan laten bij aanrijder als slachtoffer
Floris heeft op 12 december 2024 geschreven:
Stel je voor dat automobilisten zich precies zo gedragen als fietsers in het verkeer, heb je daar wel eens over nagedacht?
Aangereden worden door een fietser is theoretisch niet zo erg als door een auto, het neerkomen bepaalt uiteindelijk alles, heb je daar wel eens over nagedacht? Vergeet ook de dooddoener in elke discussie niet, wat als het jouw kind is wat door een fietser wordt aangereden.
Enig idee hoeveel scherp uitstekende delen een fiets heeft?
Het is gewoon een zinloze discussie! Zolang alle verkeersdeelnemers zich aan de regels houden, gebeuren er minder ongelukken. Het probleem ligt hoofdzakelijk in het feit dat verkeersdeelnemers het verkeer niet kunnen inschatten/overzien en voornamelijk bezig zijn met “ikke” die ergens naartoe moet.
Wil je geen verkeersslachtoffers meer, dan moet je elke vorm van deelnemen aan het verkeer verbieden! Dit probleem is nu opgelost, wat wordt het volgende probleem…?
Hou toch op met zeiken over de automobilisten en concentreer je op het verkeer als je op de fiets bent, in plaats van op je mobieltje.
Werkelijk een kansloze en daarom zinloze discussie. Maar ja, je gedrag aanpassen betekent jezelf onder ogen komen en dat willen we vooral niet…..
Respect voor je reactie🍀
Piet heeft op 8 december 2024 geschreven:
Niet om het 1 of ander, maar elektrische (bak)fietsen hebben er een begrenzer op zitten. Als ik harder trap dan 25km per uur dan remt hij af en voel je extra weerstand bij het trappen. Vreemd artikel.
Frank heeft op 19 december 2024 geschreven:
De weerstand wordt voelbaar bij fietsen met motor in het achterwiel.
De motor gaat dan werken als dynamo, en zal beginnen de accu van de fiets op te laden.
Bij middenmotoren stopt de ondersteuning inderdaad bij de 25km/h (kan ook 27 of 28km/h zijn).
De weerstand die je voelt op dat moment, is niet dat je wordt afgeremd maar, de weerstand van de motor zelf.
Kan voelen alsof je wordt afgeremd maar, dat is niet het geval.
Ik heb ZELF ook een E-bike met middenmotor. En bij rijden zonder ondersteuning voel ik ook weerstand.
Zowel bij 15km/h als 25km/h. Dit is omdat, je zelf de motor aandrijft alsof de motor een dynamo is.
Brams YarisDiva heeft op 7 december 2024 geschreven:
Tenzij dit is op de rijbaan, dan geldt deze snelheid ook voor fietsers. Rij je dus op een erf of op een 30 weg, dan heb je als fietser wel op je snelheid te letten. Waarom fietspaden voor fietsers geen maximumsnelheid hebben heb ik nooit begrepen. Het zou namelijk geen kwaad kunnen de snelheid eruit te halen op sommige trajecten, maar een fietspad wel een fietspad te houden. Daarnaast is het voor een fietser net zoals een snorfietser of soms ook bromfietser harder te rijden dan de ontwerpsnelheid van een fietspad welke 30 km/h is binnen de bebouwde kom en 40 km/h buiten met soms ook van die paden waar 15km/h verstandiger is. Wil je sneller fietsen als wielrenner? Ga dan maar op zoek naar polderweggetjes en 60-wegen.
De Alwetende heeft op 7 december 2024 geschreven:
Nee hoor kan niet. Een fiets hoeft namelijk geen snelheidsmeter te hebben. Ook een e-bike niet. Een speedpedelec wel, dat is officieel een bromfiets. Je kunt dus niet weten of je te snel rijdt. Mocht je toch een boete krijgen dan kun je dat succesvol aanvechten. O ja, NOOIT op straat dingen verklaren aan de politie, dat kan later tegen je gebruikt worden. Verklaringen afleggen doe je bij de rechtbank, niet op straat. Wilt u nog iets verklaren? “Nou ja, ik had haast”. Kan later bij een rechtzaak gebruikt worden als je je zogenaamd niks meer kan herinneren als “meneer verklaarde haast te hebben”. Niet doen dus.
John K heeft op 6 december 2024 geschreven:
Ook hier hapert de handhaving.De fietser is vogel vrij en mag en kan veel zonder dat er een boete valt
Verschrikkelijkeikke heeft op 7 december 2024 geschreven:
Je bedoelt dat je, net als dat je niet weet dat vogelvrij één woord is, ook niet weet wat het betekent?
Jan Willem heeft op 6 december 2024 geschreven:
Fietsen zonder trapondersteuning zijn volgens de wet NIET gehouden aan de 30km. Dus de stelling van omafietsen etc etc is totaal onzinnig. Als wielrenner mag je volgens de wet zo hard als je kunt. Alleen fietsen met motor zijn als voertuig gehouden aan de maximum snelheid
Doomic heeft op 7 december 2024 geschreven:
Ik sta ook verbaasd over dit artikel, zou leuk zijn als de schrijver een bronvermelding (bijvoorbeeld naar het wetsartikel) zou kunnen geven.. ik heb hier vaker onderzoek naar gedaan, en kwam tot heden toe tot de conclusie dat alleen artikel5 (onveilig weggedrag) zou toegepast kunnen worden door de politie.
R2 heeft op 7 december 2024 geschreven:
Misschien vergeet de schrijver om naar zijn eigen snelheidsmeter te kijken als hij ingehaald wordt door een Urban Arrow. Vanuit stilstand lijkt alles heel snel. Ik krijg vaak de vraag met mijn gewone elektrische fiets of deze opgevoerd is. Maar mijn fiets rijdt gewoon 25. Ik doe vaak met mijn kinderen van 8 en 10 op hun kleine fietsen races, waarbij we makkelijk 25 km per uur halen. Ik rij dan zelf zonder electriciteit. Mijn kinderen redden dat met gemak. Het enige verschil met electrisch rijden is dat de kracht en versnelling met electrisch rijden direct plaatsvindt, waardoor volgens mij de illusie ontstaat dat je erg hard gaat, in de ogen van iemand die stilstaat of een lagere constante snelheid rijdt. Snelheid is relatief, relatief in de ogen van de aanschouwer.
Ars heeft op 6 december 2024 geschreven:
Dat gaan we nog wel eens zien. De politie moet 1200 meter volgen of zo, en nog erger: daarna uitstappen.
Ik reed vorige week nog een keer om 7:30 Rotterdam in. In de regen, donker, 30% van de fietsers zonder licht. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit iedere werkdag het geval is, of zou het zo zijn dat ze wisten dat ik eraan kwam? Iedereen zonder licht: mobiliseren, richting centraal over de Walenburgerweg!