TopGear reed zojuist met de Infiniti FX Vettel Edition. In het komende nummer het hele verhaal, nu vast de eerste indrukken.
Testobject: Infiniti FX Vettel Edition
Uitvoering: Er is er maar één
Locatie: Monaco
Weersomstandigheden: nazomers – zon en tegen de 25 graden
Wat reden we?
De Infiniti FX50 S, maar dan een die een nabehandeling heeft gehad van niemand minder dan F1-wereldkampioen Sebastian Vettel. En daarmee (dus) de krachtigste en duurste Infiniti ooit is.
Beviel het?
Yep! Want wat verwacht je als iemand als meneer Vettel zich tegen een auto aanbemoeit? Meer power? Check: 420 in plaats van 390 pk. Meer snelheid? Check: 5,6 seconden naar de 100 km/u in plaats van 5,8. Minder gewicht misschien? Check: speciale, lichtere BBS-velgen, veel, heel veel koolstofvezel en bijvoorbeeld het verwijderen van de dakrails leveren een besparing op van 48 kilo. Hij weegt in ieder geval meer dan wanneer Vettels oorspronkelijke wens was uitgevoerd: hij wilde eigenlijk maar één zitplaats, maar dat ging Infiniti net iets te ver. Andere aanpassingen betreffen trouwens een lager (20 mm) en aanzienlijk straffer onderstel, een knop om een klep in het uitlaatsysyeem open te zetten voor meer V8-herrie en een berg Vettel-badges.
Nog bijzonderheden?
Zeker, in die zin dat in 9 van de 10 gevallen dat iemand zich met een auto bemoeit, dat beperkt blijft tot wat badges en een hoop publicitair gereutel. De Vettel Edition gaat echter behoorlijk wat verder. Kijk alleen al naar dat uitbundige spoilerwerk van (echt, niet dat neppe lookalike spul) koolstofvezel. Het zit er niet alleen voor de show: het levert 30 procent meer downforce op en 5 procent minder luchtweerstand. Wel puur voor de show is het geinige mistachterlicht, dat sprekend op dat ‘regen-achterlicht’ van een F1-auto lijkt.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Tikje lastig, want de Vettel Edition is een Limited Edition – er worden er maar 150 gemaakt, waarvan er 50 naar West-Europa komen (de rest gaat naar Rusland en het Midden-Oosten). Elke kleur is mogelijk zolang het maar dit matwit is, de levering begint in maart, prijs is ‘op aanvraag’; bij Infiniti Nederland zijn ze er vanwege de constant veranderende BPM- en CO2-gelateerde toestanden nog niet helemaal uit. Maar reken gerust op net iets minder dan het dubbele van een reguliere FX50 S, die al op bijna 110.000 euro komt. En dat is dan exclusief die taartschep op de achterkant, die je ook nog eens op een mille of 10 komt te staan. Duur spul hè, carbon…
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het ziet er bruut uit en rijdt geweldig, zo’n Vettel Edition – hij is snaarstrak, loeisnel en brult er lekker op los. Bovendien is exclusiviteit gegarandeerd: er is er in Nederland welgeteld één verkocht en heel, héél misschien komt er daar nog eentje bij. Of we er twee ton voor over zouden hebben of toch liever een (heel) dikke Porsche/Mercedes/BMW/vullekkerzelfietsbruutsin zouden kopen..? Wat denk je zelf?
Reacties