Infiniti Project Black S: Q60 met F1-technologie

Het resultaat van een samenwerking tussen Infiniti en Renault Sport F1

Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018
Infiniti Project Black S Autosalon van Parijs 2018

Zie hier een Infiniti Q60 die niet in de verkoop staat. Nog niet, tenminste. Zie het als een technische oefening; het resultaat van een goed gesprek tussen Infiniti en haar maatjes bij Renault F1. Als in Formule 1? Jep.

Nu vraag je je misschien af hoe F1-technologie interessant kan zijn voor normaal weggebruik. Nou, door die techniek te gebruiken om een dual-hybrid (wint energie bij remmen én accelereren) coupé te maken met meer dan 570 pk en een uiterlijk waar Batman bijna jaloers op zou worden.

Dit is de Infiniti Project Black S

Dit is de update van de Infiniti Project Black S, een auto die we voor het eerst zagen bij de Autoshow van Genève in 2017. Het grote verschil is dat deze het wel echt doet, en snel ook, volgens de informatie die we hebben vergaard.

Zijn 3,0-liter twin-turbo V6 bevat drie generatoren die energie opwekken. Er is er één die energie regenereert die bij remmen wordt opgewekt (MGU-K, in F1-termen), de ander twee halen energie uit de hitte van uitlaatgassen bij accelereren (MGU-H). Al die energie gaat naar een batterij, waarmee een 163 pk sterke elektromotor wordt gevoed. Het resultaat? 570 pk die naar de achterwielen wordt gestuurd, wat een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 4,0 seconden oplevert.

Helemaal niet slecht, als je het ons vraagt. Verder weegt de Infiniti Project Black S met al zijn elektrische componenten een maar een kleine 24 kg meer dan een Q60 Sport: 1.776 kg om precies te zijn.

Hulp van Renault F1

Omdat Renault F1 een handje geholpen heeft bij het creëren van dit bakbeest, bevat de auto veel onderdelen van koolstofvezel en schijnt hun invloed ook in het schilderwerk door. Zie daartoe de gele accenten – een verwijzing naar de Renault F1-kleuren. De vleugel op de Infiniti Project Black S is niet alleen een knipoog naar de variant die Renault F1 gebruikt, maar biedt schijnbaar ook een goed compromis tussen acceleratie en neerwaartse krachten. En hij ziet er, niet onbelangrijk, gewoon heel cool uit.

Van het circuit naar de snelweg

Zowel Infiniti als Renault F1 is van plan om de Infiniti Project Black S verder te blijven ontwikkelen. Hun doel is om racespul als dit in een showroom bij jou in de buurt te krijgen. Ook vertelde Infiniti ons dat al haar auto’s geëlektrificeerd zullen zijn wanneer 2021 is aangebroken. ‘We zijn hartstikke blij dat we deel uit mogen maken van de stap van het circuit naar de openbare weg’, legt Renault F1-baas Cyril Abetoul uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws