Veel minder sexy dan de term ‘variabele compressie’ wordt autopraat niet. Toch zou het zomaar de redding kunnen zijn van de door ons allen zo geliefde verbrandingsmotor.
Infiniti is al ruim twintig jaar in de weer om een turbo-benzinemotor met variabele compressie te ontwikkelen. Oftewel: met zuigers die in hoogte kunnen variëren, zodat de verbrandingskamer groter of kleiner wordt. Dit is bijzonder gunstig.
Variabele compressie: wat is het effect?
Met hoge compressie rijd je efficiënter, terwijl je uit een turbomotor als deze met een lagere compressie meer vermogen kunt halen. Tot nu toe gebruikten alle verbrandingsmotoren een vaste compressieverhouding. Die is dus altijd per definitie een compromis. Met deze nieuwe technologie, die VC-T wordt genoemd, openbaart zich een scala aan mogelijkheden om motoren zuiniger te maken én beter te laten presteren. Infiniti beweert dat hun turbo-viercilinder er ook een stuk lichter, compacter en stiller door wordt – altijd mooi meegenomen.
De eerste productieklare verbrandingsmotor met variabele compressie wordt eind september op de autoshow van Parijs aan het publiek voorgesteld. Wie weet zien we ‘m binnen afzienbare tijd terug in de Q30?
Reacties