De Mercedes EQC is een flop, zo melden diverse media in Nederland en daarbuiten. In ons land verkocht Mercedes er in november veertien en in december 78. Vergeleken met de Model 3 (3.980 en 12.062) of de Audi e-tron (596 en 3.036) is dat natuurlijk helemaal niets. Zelfs de Chinese MG ZS verkocht beter (48 en 1.018 stuks). In Duitsland zouden er slechts 55 verkocht zijn, volgens Die Welt. Is de EQC een ongeliefd stuk blik dat niemand wil hebben, of is er meer aan de hand?
‘Geen afdoende sterke nieuwkomer om de concurrentie op stang te jagen’, concludeerden wij toen we ‘m tegenover de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace zetten. Maar iedereen weet dat we in Nederland niet kijken naar de specificaties van een elektrische auto of een plug-in hybride. In Nederland willen we financieel voordeel, meer niet. En alle elektrische auto’s die in december op kenteken gezet werden, kregen nog 4 procent bijtelling tot 50.000 euro (en 22 procent over elke euro daarna). Nu is dat 8 procent en 45.000 euro.
Eind 2018 zette Audi bijvoorbeeld een flinke roedel Audi e-trons alvast op Nederlands kenteken omdat de voordelen toen nog groter waren. Ze wisten dat ze heus wel iemand zouden vinden voor die auto’s. Dus zelfs als er minder dan 100 mensen een Mercedes EQC besteld hadden, lijkt het ons stug dat Mercedes zelf niet een lading elektrische SUV’s zou registreren. Met speculeren kom je niet ver, dus besloten we Mercedes Nederland te bellen, maar die namen helaas niet op. Zodra we antwoord van hen ontvangen, zullen we dit artikel updaten.
In de wacht
Na geen gehoor gehad te hebben bij Mercedes Nederland, probeerden we het simpelweg bij een dealer. We kozen een van de grootste en bekendste bedrijven van Nederland en belden ze op. Een behulpzame telefoniste probeerde ons door te verbinden, maar we kregen niemand te pakken over de EQC. Niemand bij de meer dan acht vestigingen. ‘Het kan zijn dat ze erg druk zijn of een koffietje aan het nuttigen zijn. Kan ik een bericht achterlaten? Ze hebben in ieder geval tot 11 uur koffiepauze’, klonk het.
Wat kan er aan de hand zijn?
Oké, geen auto van meer dan 80.000 euro kunnen bestellen omdat er koffie gedronken wordt, zou een paar bestellingen kunnen kosten in twee maanden. Dat de auto minder presteert dan zijn concurrenten, zal Mercedes ook wat kopers kosten. Ook kampen automerken geregeld met leveringsproblemen bij elektrische auto’s. Kijk maar naar de Mitsubishi Outlander PHEV destijds, of de Tesla Model 3.
Een andere reden kan zijn dat Mercedes expres de EQC achterhoudt tot dit jaar. Vanaf 2020 treedt de gevreesde CO2-maatregel in werking, waarbij automerken een gemiddelde uitstoot moeten verwezenlijken. En een elektrisch model helpt daar natuurlijk ook bij. Sandbaggen, zoals ze het in de F1 zouden noemen. Door de elektrische SUV’s pas dit jaar officieel te verkopen, tellen ze voor dit jaar mee voor de uitstoot.
Update:: Mercedes Nederland komt met de volgende statement: ‘Er was in 2019 wereldwijd zeer veel interesse voor de Mercedes-Benz EQC, met name in de landen waar elektrische mobiliteit een belangrijke rol speelt. Momenteel kan Mercedes-Benz de grote vraag naar de EQC niet beantwoorden. In 2019 is de EQC zeer beperkt uitgeleverd aan geselecteerde klanten. Er wordt continu gewerkt aan een verdere toename van de potentiële productieaantallen, zodat klanten hun nieuwe auto zo snel mogelijk in ontvangst kunnen nemen.’
Johannes heeft op 3 januari 2020 geschreven:
Iets verder zoeken, Mercedes alleen in Nederland zeker honderden EQC’s naar 2020 heeft verplaatst, kopers worden voor de bijtelling gecompenseerd