Toen de Mercedes A-klasse nog het bejaardenkoekblik van het merk was, waren een Häkkinen Edition met 125 pk en een Evolution met zelfs 140 vlammende pk’s het summum van sportiviteit voor de kleine Benz. Pas bij de derde generatie, toen de auto minder bus en meer hatchback werd, mochten de makkers uit Affalterbach met een heuse AMG-versie aan de slag.

De Mercedes B-klasse, dat nu het MPV-achtige ding van het merk is, is hetzelfde lot beschoren. Zelfs de nieuwe B-klasse, die er voor een semi-busje sportief uitziet, moet het doen met louter een optisch AMG-pakket. Geen 421 pk voor de opgezwollen A-klasse. Net als de nieuwe Mercedes EQC. De elektrische SUV krijgt geen AMG-behandeling voor meer snelheid.

AMG-chef Tobias Moers bevestigde het niet komen van een Mercedes-AMG B-klasse en EQC aan Motortrend. Het is overigens niet zo dat AMG zich helemaal niet gaat bemoeien met de elektrische tak van Mercedes. Eerder bevestigde hij dat er een hybridevariant van de AMG GT 4-Door aankomt, en dat ze een hoop ideeën hebben voor elektrische Mercedi.

De Mercedes B-klasse en de EQC zijn de enige uit het personenauto-gamma die geen AMG-behandeling krijgen. De bedrijfswagens – dus de Vito, Citan en X-klasse – hoeven ook niet te rekenen op een 4,0-liter V8 met 612 pk. Als je iets zoekt om het land mee om te ploegen, adviseren we een Mercedes-AMG G 63.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear