Het klinkt als een strikvraag in het genre ‘wat is zwaarder, een kilo veren of een kilo ijzer?’. Iedereen weet dat het antwoord ijzer is, want dat is zwaarder. Of nee, veren, want dat is meer. Maar in dit geval zal het antwoord je verbazen. Of misschien ook niet, want anders zouden we er geen artikel over schrijven. Een volle batterij van een EV is inderdaad iets zwaarder dan een lege batterij.

Volgens Albert Einstein (met wat hulp van Henri Poincaré) is er een relatie tussen energie en gewicht. Je kent zijn formule ‘E = mc2‘ vast wel. Meer energie zou meer massa betekenen. Het Duitse Auto24 berekende dat een batterij van de Tesla Model S met zo’n 100 kWh maar liefst 3.000 nanogram zwaarder is na een laadbeurt. Dat is 3 miljoenste gram.

Of wordt de auto lichter van het opladen?

Zou je een miljoen Tesla Model S’jes tegelijk opladen, dan zouden ze bij elkaar dus drie gram zwaarder zijn. In theorie is een volle batterij dus zwaarder, maar er zijn wat kanttekeningen. Als jij de stekker uit de auto haalt, zou de laadpoort microscopisch kunnen slijten. De auto zou dan lichter worden. Ook kan door de hitte van het opladen vocht verdampen. Dan weegt de auto ook minder.

Conclusie is dat de batterij theoretisch iets zwaarder wordt, maar dat je er in de praktijk niets van kunt merken. De auto wordt niet minder zuinig door een hoger gewicht, zoals dat bij een benzine- of dieselauto wel het geval is. Minder dikke sokken aantrekken of je muntgeld thuislaten zal een groter effect hebben op de efficiëntie van je elektrische auto.

Reacties

  • Jerry heeft op 11 december 2023 geschreven:

    3 miljoen picogram !

    Reageer
  • Peter heeft op 10 december 2023 geschreven:

    E=mc2

    Reageer
  • Cis Keizer heeft op 10 december 2023 geschreven:

    Slijtage van de laadpoort heeft helemaal niets te maken met de lading van de batterij: slaat nergens op om dit te noemen. Verdamping? Ik weet niet of er überhaupt iets verdampt bij een lithium-ion batterij, maar ik vermoed van niet. Als dat wel zo zou zijn, zou het meteen om meer gaan dan de 3 microgram van dit artikel (het is echt niet functioneel om 3000 nanogram te schrijven). Verdamping treedt wel op bij lood-zuur batterijen, maar daar gaat het hier helemaal niet om. Een elektrische auto rookt zelf niet, maar daarover schrijven lukt bij velen niet zonder productie van onnodige rookgordijnen.

    • Reinier heeft op 10 december 2023 geschreven:

      Het ging erom dat het verschil in gewicht van een auto met volle of lege batterij zo klein is dat het al gecompenseerd kan worden door hele kleine andere effecten op het gewicht van de auto.

      • Wouter heeft op 11 december 2023 geschreven:

        Een laadpoort slijt bij gebruik en weegt, iedere keer na het laden, dus marginaal minder. Het verdampen gaat naar waarschijnlijkheid om een verdwaalde regendruppel die je laadklep weet te vinden en verdampt door de warmte van het laden. Nadien weegt je auto dan dus een regendruppel minder. En zo minimaal is het verschil dus. Je neemt het artikel veel te serieus. Daarom is het uitschrijven van ‘3000 nanogram’ ook weldegelijk júist functioneel, omdat dit de ridiculiteit van dit artikel benadrukt. Het was een onserieus maar vermakelijk artikel, zoals vaker het geval bij Topgear. Waarvoor hulde

        • Cis Keizer heeft op 11 december 2023 geschreven:

          Iets serieus nemen en uitwerken is minstens zo leuk, én leerzamer. Door mij omgerekend naar bandenslijtage: met het afnemende gewicht van één acculading (3 microgram) verslijt een elektrische rijder minstens 30 milligram aan autobanden, dus minstens 10.000 keer zoveel.

          Reageer
        • Cis Keizer heeft op 11 december 2023 geschreven:

          Iets serieus nemen en uitwerken is minstens zo leuk en vermakelijk, en leerzamer. Door mij omgerekend naar bandenslijtage: met het afnemende gewicht van één acculading (3 microgram) verslijt een elektrische rijder minstens 30 milligram aan autobanden, dus 10.000 keer zoveel.

          • Cis Keizer heeft op 11 december 2023 geschreven:

            Excuus, fout in mijn te haastige berekening. Mijn autobanden sleten in 400 km geen 30 mg, maar 30 g. Dus geen 10.000 keer, maar grofweg 10 miljoen keer zo zwaar als een acculading van een elektrische auto.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 10 december 2023 geschreven:

    Een kilo ijzer weegt meer dan een kilo veren. IJzer is compacter, waardoor het massamiddelpunt iets dichter bij de aarde zit. Die kleinere afstand r levert een iets grotere aantrekkingskracht op: F = G * m1 * m2/r2

    • Chris heeft op 10 december 2023 geschreven:

      Een kilo is een kilo, het wordt gerekend waar je het weegt.

      • R heeft op 11 december 2023 geschreven:

        En dus is de massa gelijk maar het gewicht verschillend… q.e.d.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear